Gå til innhold

Når et borettslag vil selge foretningseiendommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i ett borettslag som har vedtatt å selge foretningslokalene i første etasje før oppussing av fasaden skal foretas for å unngå økte fellesutgifter. Jeg vet ikke hvor lang kontrakt de som leier lokalene har, men kan det bli problemer med å få solgt hvis de ikke selv er villig til å kjøpe? Det er en cafe/pub, et antivariat, en frisør, en kiosk og en liten nærbutikk.

De har sikkert noen rettigheter, men hva sier loven om dette? Kan det skape problemer iht salg? Hvor mye kan bortettslaget øke husleien hvis de nekter å kjøpe eller å flytte? Det er en kjedelig sak, men mange her må selge og flytte fra eget hjem, minstepenjonister og småbarnsfamilier hvis fellesutgiftene blir for høye.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Det kjem vel an på kva som står i kontrakten med kvar enkelt leigetakar?

Skrevet

Jeg bor i ett borettslag som har vedtatt å selge foretningslokalene i første etasje før oppussing av fasaden skal foretas for å unngå økte fellesutgifter. Jeg vet ikke hvor lang kontrakt de som leier lokalene har, men kan det bli problemer med å få solgt hvis de ikke selv er villig til å kjøpe? Det er en cafe/pub, et antivariat, en frisør, en kiosk og en liten nærbutikk.

De har sikkert noen rettigheter, men hva sier loven om dette? Kan det skape problemer iht salg? Hvor mye kan bortettslaget øke husleien hvis de nekter å kjøpe eller å flytte? Det er en kjedelig sak, men mange her må selge og flytte fra eget hjem, minstepenjonister og småbarnsfamilier hvis fellesutgiftene blir for høye.

Kommer vel an på hva som står i kontrakten til de som leier. Er vel ikke verre å selge de lokalene, enn hva det er for leilighetene i samme bygget-

Skrevet

Ved næringsutleie er kontrakten relativt ufravikelig, så sjekk den. Når kontrakten går ut har leietaker ingen rettigheter mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...