Gå til innhold

Evigvarende forsikringssak

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Sukk* Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne...

For litt over 3 år siden kjøpte vi vår første leilighet. Vi gledet oss til å begynne å rive tapet og male i våre egne farger før vi flyttet inn og til å sette vårt preg på leiligheten. Det var ikke så mye som måtte fikses, så vi sa opp leiligheten vi leide. Det skulle gå helt fint tenkte vi. Vi gledet oss til å flytte til vår egen leilighet og slå oss til ro sammen. Vi skulle ha vårt eget lite rede. Den gang ei.

Da vi skulle gå i gang med oppussingen oppdaget vi feil på feil som selger hadde vist om. Blant annet lekkasjer fra vårt bad og ned til naboen under, lekkasje under ene stuevinduet (vi overtok i halvmørke en desember kveld etter at de hadde montert ned alt av lys)+++ Vi klagde selvsagt med en gang vi oppdaget feilene. På badet var det så ille at en uavhengig takstmann satte tilstandsgraden ned til 3. Det var totalt ubrukelig uten utbedringer, og disse måtte gjøres straks. Den verste smellen kom likevel da naboen under oss så klart i fra om at vi burde ha vist om lekkasjen, for de hadde sagt klart i fra om det, flere ganger, til de som bodde der før oss :tristbla:

Vi leide inn en takstmann for å få takst på skadene, og la denne frem for eierskifteforsikringsselskapet sammen med et krav om å få tilbakebetalt en del av kjøpssummen. Selger og megler ble og kontaktet, og selger innrømmet at de hadde vist om lekkasjen på badet, men hadde unnlatt å fortelle om det. Avhendingsloven er ganske klar...selger kan ikke holde tilbake den slags innformasjon ved et salg, da det mest sannsynlig vil påvirke kontrakt inngåelsen. Vi hadde jo aldri kjøpt hadde vi vist om dette. :sukk:

Forsikringsselskapet avviste kravet vårt gang på gang, og vi så oss til slutt nødt til å søke hjelp. Det fikk vi og. Maken til fantastiske mennesker som de som har stått på for oss skal en lete lenge etter (kan ikke fortelle om hvor vi oppsøkte hjelp). Nå skulle en kanskje tro at det ville hjelpe, og at det skulle få fortgang på det hele. Men den gang ei. Forsikringsselskapet trenerte saken, svarte ikke, avslo kravet uten grunn, og nektet rett og slett behandle saken på annen måte enn ved å avslå. Så tilslutt tok vi det videre til forsikringsklagenemnda. Også der dro forsikringsselskapet ut i det uendelige, til FKN til slutt sa at nå kom de til å behandle saken. Det hører også med at forskringsselskapet da hadde tilbudt å betale oss 1/4 av summen vi krevde, for å løse det i "minnelighet" som de sa. dette ble avslått av oss, da det for oss er snakk om ganske mye penger, og ikke minst prinsippet.

så der har saken vært i snart tre år nå... Det er nå over tre år siden vi klagde første gang, og vi er fortsatt på stedet hvil. siden vi fikk beskjed om at saken skulle behnadles har vi fått forskjellige datoer, og har ringt og purret ca 1-2 måneder etter at denne datoen har vært. Og hver gang har vi fått til svar at de har utsatt behandlingen. Siden oktober har saken blitt utsatt 3 ganger. Jeg ringer ca hver 2 månede og purrer, men ingenting skjer. Siste utsettelse fikk jeg vite om i dag...og jeg må ærlig innrømme at det begynner å bli tungt å svelge at saken ikke har kommet videre i det hele tatt :trist:

vi har brukt uendelig mye tid, krefter, og penger på å få det levelig her etter at vi oppdaget skadene, og har brukt så uendelig mye tid og krefter på klagene. Det hele har kostet oss så vanvittig mye mer enn vi egentlig hadde råd til, og det er blitt felt mang en tåre over situasjonen. Mens dette har pågått har vi levd på en byggeplass, vært uten varmtvann, dusj, etc i et halvt år (vi fant ut at vi er av det særdeles uheldige slaget da vi leide folk til å utføre arbeidet) og har rett og slett ikke hatt det bra her før for 2 år siden.

jeg kjenner jeg rett og slett begynner å fortvile. Jeg forstår nå hvorfor forsikringsselskapene tjener godt...de tyner folk til de ikke orker mer, slik at de bare gir opp og frafaller kravene... Vi gir oss ikke ennå, men jeg må innrømme at vi slett ikke var klar for den prosessen det hele har endt opp med. Det var ikke slik det skulle bli å kjøpe leilighet :trist:

vet egentlig ikke helt hva jeg vil med innlegget mitt. kanskje advare eller forberede andre på den prossesen det er å klage ved boligkjøp...kanskje bare få en liten utblåsning.

uansett, takk for at du orket å lese. Hvis du har noen tips eller råd til hva vi kan gjøre videre så taes alle imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har desverre ingen faglig kunnskap på dette området. men håper det order seg for dere snart. Ikke gi opp, IKKE la forsikringsselskapet få den gleden av å få de pengene og "vinne" saken.

Skrevet

Kontakt en riksavis, VG eller Dagbladet eller Aftenposten, de elsker å slå opp slike saker som dette. Dessverre er det ofte slik det fungerer, at når media omtaler det så begynner ting plutselig å skje. Firmaer liker ikke dårlig omtale og gjør mye for å slippe pes og miste kunder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

uff, så kjiipt. Har vært borte i lignende sak selv. Jeg gikk lenge å dagdrømte om å spionere på den personen som hadde med min sak å gjøre, for så å informere om at jeg viste hvor h*n bodde og hvor barna gikk på skole osv. Man blir rett og slett helt gal av slik trenering.

Man trenger å legge press bak kravene. Advokaten din må sette tidsfrister og det må være ris bak speilet for å ikke overholde disse. Du må selvfølgelig kontakte TV2 hjelper deg og Forbrukerinspektørene på NRK og også opplyse forsikringsselkapet at du har tatt kontak med disse, spiller de dirty, så kan du.

Endret av Kim
Skrevet

*Sukk* Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne...

For litt over 3 år siden kjøpte vi vår første leilighet. Vi gledet oss til å begynne å rive tapet og male i våre egne farger før vi flyttet inn og til å sette vårt preg på leiligheten. Det var ikke så mye som måtte fikses, så vi sa opp leiligheten vi leide. Det skulle gå helt fint tenkte vi. Vi gledet oss til å flytte til vår egen leilighet og slå oss til ro sammen. Vi skulle ha vårt eget lite rede. Den gang ei.

Da vi skulle gå i gang med oppussingen oppdaget vi feil på feil som selger hadde vist om. Blant annet lekkasjer fra vårt bad og ned til naboen under, lekkasje under ene stuevinduet (vi overtok i halvmørke en desember kveld etter at de hadde montert ned alt av lys)+++ Vi klagde selvsagt med en gang vi oppdaget feilene. På badet var det så ille at en uavhengig takstmann satte tilstandsgraden ned til 3. Det var totalt ubrukelig uten utbedringer, og disse måtte gjøres straks. Den verste smellen kom likevel da naboen under oss så klart i fra om at vi burde ha vist om lekkasjen, for de hadde sagt klart i fra om det, flere ganger, til de som bodde der før oss :tristbla:

Hvorfor hevet dere ikke kjøpet? etter at takstmann hadde vert der?

Vi leide inn en takstmann for å få takst på skadene, og la denne frem for eierskifteforsikringsselskapet sammen med et krav om å få tilbakebetalt en del av kjøpssummen. Selger og megler ble og kontaktet, og selger innrømmet at de hadde vist om lekkasjen på badet, men hadde unnlatt å fortelle om det. Avhendingsloven er ganske klar...selger kan ikke holde tilbake den slags innformasjon ved et salg, da det mest sannsynlig vil påvirke kontrakt inngåelsen. Vi hadde jo aldri kjøpt hadde vi vist om dette. :sukk:

Forsikringsselskapet avviste kravet vårt gang på gang, og vi så oss til slutt nødt til å søke hjelp. Det fikk vi og. Maken til fantastiske mennesker som de som har stått på for oss skal en lete lenge etter (kan ikke fortelle om hvor vi oppsøkte hjelp). Nå skulle en kanskje tro at det ville hjelpe, og at det skulle få fortgang på det hele. Men den gang ei. Forsikringsselskapet trenerte saken, svarte ikke, avslo kravet uten grunn, og nektet rett og slett behandle saken på annen måte enn ved å avslå. Så tilslutt tok vi det videre til forsikringsklagenemnda. Også der dro forsikringsselskapet ut i det uendelige, til FKN til slutt sa at nå kom de til å behandle saken. Det hører også med at forskringsselskapet da hadde tilbudt å betale oss 1/4 av summen vi krevde, for å løse det i "minnelighet" som de sa. dette ble avslått av oss, da det for oss er snakk om ganske mye penger, og ikke minst prinsippet.

så der har saken vært i snart tre år nå... Det er nå over tre år siden vi klagde første gang, og vi er fortsatt på stedet hvil. siden vi fikk beskjed om at saken skulle behnadles har vi fått forskjellige datoer, og har ringt og purret ca 1-2 måneder etter at denne datoen har vært. Og hver gang har vi fått til svar at de har utsatt behandlingen. Siden oktober har saken blitt utsatt 3 ganger. Jeg ringer ca hver 2 månede og purrer, men ingenting skjer. Siste utsettelse fikk jeg vite om i dag...og jeg må ærlig innrømme at det begynner å bli tungt å svelge at saken ikke har kommet videre i det hele tatt :trist:

vi har brukt uendelig mye tid, krefter, og penger på å få det levelig her etter at vi oppdaget skadene, og har brukt så uendelig mye tid og krefter på klagene. Det hele har kostet oss så vanvittig mye mer enn vi egentlig hadde råd til, og det er blitt felt mang en tåre over situasjonen. Mens dette har pågått har vi levd på en byggeplass, vært uten varmtvann, dusj, etc i et halvt år (vi fant ut at vi er av det særdeles uheldige slaget da vi leide folk til å utføre arbeidet) og har rett og slett ikke hatt det bra her før for 2 år siden.

jeg kjenner jeg rett og slett begynner å fortvile. Jeg forstår nå hvorfor forsikringsselskapene tjener godt...de tyner folk til de ikke orker mer, slik at de bare gir opp og frafaller kravene... Vi gir oss ikke ennå, men jeg må innrømme at vi slett ikke var klar for den prosessen det hele har endt opp med. Det var ikke slik det skulle bli å kjøpe leilighet :trist:

vet egentlig ikke helt hva jeg vil med innlegget mitt. kanskje advare eller forberede andre på den prossesen det er å klage ved boligkjøp...kanskje bare få en liten utblåsning.

uansett, takk for at du orket å lese. Hvis du har noen tips eller råd til hva vi kan gjøre videre så taes alle imot med takk.

Skrevet

TS her.

Takk for gode ord og oppmuntringer! nei, vi har ikke tenkt å gi oss og la forsikringsselskapet få blod på tann til å holde på mot andre som de gjør mot oss. For vår del er det som sagt snakk om veldig mye penger, og ikke minst prinsippet. Selger skal ikke lyve om slike ting! Jeg gikk nok litt i kjelleren i dag etter å ha holdt motet oppe så lenge.

Forslaget om å kontakte media har vi vært innom noen ganger. Vi får se hva som skjer når FKN har fått behandlet saken. Om de da fortsetter å slå seg vrang så kontakter vi nok media for å sette lys på praksissen til denne bedriften. En ting er sikkert, jeg kommer til å styre fullstendig klar av meglere som har avtaler med dette selskapet, og jeg kommer aldri til å ta en eneste forsikring hos de. Jeg ønsker virkelig ikke de som kjøper stedet etter oss så vondt!

til deg som lurer på hvorfor vi ikke hevet kjøpet. VI fikk beskjed om at skaden ikke utgjorde en så stor del av kjøpesummen at vi kunne kreve heving, eller noe i den gaten. Vi kunne kreve tilbakebetalt en del av kjøpssummen pga disse skadene, men ikke heve kravet. Jeg hadde nok glatt gjort det om det var mulig!

jeg blir uvel av å vite at vi garantert langt i fra er de eneste som er utsatt for den slags behandling fra slike forsikringsselskap. Jeg ønsker ikke min verste fiende å bli utsatt for den slags en gang.

Skrevet

Takk for at du deler dette, TS. Får helt vondt her jeg sitter og leser. Har to venner som står i tøffe forsikringssaker selv (den ene pga kronisk sykdom), og jeg kjenner igjen de samme fortvilede tankene og følelsene. Og ikke minst det at saken trenerer. Skulle ikke ha vært lov!

Håper det ordner seg. Ikke gi opp! Jeg tror også at media er veien å gå. Dessverre... men sant. Media har enorm makt. Ikke undervurder den.

Ellers blir jeg nysgjerrig på både eiendomsmeglerfirma og forsikrimgsselskap? Sistnevnte begynner ikke tilfeldigvis på I? Venninna mi har slitt med dette selskapet i lange tider...

Lykke til med saken! En dag skal dere stå der - som vinnere!

Skrevet (endret)

TS her.

Takk for det pink tulip! Utrolig leit å høre at vennene dine sliter på samme måten som oss. Men er godt de har deg som kan heie på dem og hjelpe de med å holde motet oppe :jepp: Eiendomsmegeler selskapet var Notar. Jeg kan med hånden på hjertet si at megeleren vår var fantastisk. Han forsøkte, så lenge de hadde kontoret han jobbet for i vår by del, å hjelpe oss så godt han kunne og skaffet til veie opplysninger vi trengte og søkte frem hva vi hadde krav på, og hvordan vi skulle gå frem. Jeg har ingen tvil på at de har dyktige medarbeidere fortsatt...men jeg klarer bare ikke å bruke de når de har avtaler med det gitte forsikringsselskapet. Nei, selskapet begynner ikke på I dessverre. Jeg liker ikke å tenke på at dette er normen blant selskapene, men det ser tydeligvis ut til at det er det. De er store og de har tid til å slite ut små privatpersoner. Jeg skjønner godt at slike prosesser sliter ut folk.

media er nok en løsning som nevnt før. Om saken skulle løse seg så går jeg nok gjerne til media likevel. Slik oppførsel av store selskap bør belyses nord og ned. Det skal jo liksom være tryggere å ha en eierskifteforsikring....det gjelder tydeligvis bare for selger det :trist:

jeg håper vennene dine står på og ikke gir seg de heller! jeg håper vi alle kan puste ut en dag og stå igjen seirende over selskapene. Da skal champagnen sprettes da ;)

edit; og der var jeg jaggu ikke lenger anonym gitt.. ja,ja.

Endret av Elensire
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering.

I går fikk jeg en etterlengtet telefon...fra advokaten til eierskifteforsikringsselskapet. Saken vår har endelig vært oppe til vurdering i finansklagenemnda (etter laaaang ventetid) og Finansklagenemnda har kommet frem til et vedtak, endelig, og forsikringsselskapet retter seg etter den. Nå har ikke vi mottat avgjørelsen ennå, men i går ringte advokaten til selskapet som sagt og spurte etter konto nr til å overføre penger på :danse:

Vi fikk ikke så mye som vi ønsket, men det viktigste av alt for vår del er at forsikringsselskapet nå på ingen måte kan fraskrive seg ansvaret! De kan ikke lenger si at vi måtte forvente de tingene som selger løy om, og nekte å utbetale for disse.

Det har vært en forferdelig lang, og ikke minst slitsom prosses, og jeg er veldig glad for at det endelig er over. Jeg kan ikke få rost Jussformidlingen i Bergen nok for den fantastiske hjelpen de har gitt oss de siste årene, i denne saken!! :takke::takke::takke: Uten de hadde vi gitt opp for lenge siden, og vi hadde ikke klart å komme så langt som vi har i saken. De er rett og slett fantastiske alle sammen!

Nå skal det feires i helgen! en stor bør har lettet fra skuldrene mine nå :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flott! Gratulerer!

Feir med sjampanje :-D

Dette var en aldri så liten gladnyhet, selv om jeg ikke kjenner verken dere eller forsikringsselskapet, lett å engasjere seg i slike ting som kunne hendt med hvem som helst av oss :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig godt å se at noen holder ut disse kampene. Det er sånne som dere som gjør at andre får bedre behandling senere.

Skulle gjerne gitt dere en sjampisflaske selv, men...

Feire med glede og vær stolte av dere selv nå.

Ps. Siden dere er veldig fornøyde med jusformidlingen setter de også sikkert stor pris på å høre dette, evt sende de en liten blomst.

Skrevet

Det er utrolig godt å se at noen holder ut disse kampene. Det er sånne som dere som gjør at andre får bedre behandling senere.

Skulle gjerne gitt dere en sjampisflaske selv, men...

Feire med glede og vær stolte av dere selv nå.

Ps. Siden dere er veldig fornøyde med jusformidlingen setter de også sikkert stor pris på å høre dette, evt sende de en liten blomst.

Takk! Det er godt å høre at vi kanskje kan ha bidratt slik at neste får det litt lettere.

Vi skal absolutt feire dette imorgen :)

Ja, jeg tenkte å gå oppom til de med en blomst, noe å knaske på og noe annet om jeg finner på noe. De fortjener masse ros og skryt for jobben de har gjort! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare oppklare en ting som mange misforstår. Eierskifteforsikring gjør ikke huskjøp tryggere for andre enn selger. Kjøper må tegne boligkjøperforsikring for at det skal være noe tryggere. Da får man gratis advokathjelp, og de fører saken mot selgers eierskifteforsikrigsselskap uten at det koster noe. Litt OT, men vet det er mange som tror de er trygg om selger har eierskifteforsikring..

Og TS, så bra at det ser ut til å ordne seg endelig! :)

AnonymBruker
Skrevet

Signerer AB her. Som boligkjøper bør man tegne egen forsikring. Er det da noe som oppstår så er det ditt forsikringsselskap som opptrer på dine vegne. Hjelper godt å ha en profesjonell part på sin side. Er absolutt verdt kronene.

Bra at det løste seg til slutt, TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...