Gå til innhold

Å male bilder....

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Vet temaet er blitt tatt opp før, men lurer fortsatt på en del ting:

Nå vil jeg virkelig ta meg tid til å male litt. Vet ikke om det blir med forsøket - kanskje det ikke er noe stas...? Men jeg vil iallefall prøve.

Jeg kommer til å male helt abstrakt.

:klø: Har lyst til å prøve akrylmaling pga. tørketid. Hvilken annen forskjell er det egentlig med olje versus akryl. Kan man se hva slags maling et bilde er malt med?

:klø: Har lest litt i en bok om oljemaling og der står det at man først må grunne lerretet med vekselsvis magert - fett - magert (uten at jeg er helt sikker på hva de mente med dette), for ellers kan malingen krakkelere. Gjelder dette akrylmaling også, eller kan man bare grunne uten tanke for dette?

:klø: Hva bruker dere til å rengjøre penselene?

:klø: Jeg ser at lerret osv. har benevnelser som F4, F5 osv. Hva er dette?( - kjenner jo til A4, A3 osv.)

:klø: Ellers noen tips?? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, så fin skisse du hadde laget. Fikk du noen gang malt det bildet?

Så du hadde laget en annen variant av stoff (var ikke det deg??). Inspirert av det kjøpte jeg stoff på lørdag og skal prøve å gjøre noe tilsvarende (Men denne gangen skal jeg ikke bruke flere lag stoff oppå hverandre slik som du gjorde, for dette stoffets mønster er litt kult i seg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ble aldri noe av det gitt. Tok for lang tid og for mye søl med oljemaling synes jeg. Laget isteden det stoffbildet, så det var meg ja. :)

Nå holder jeg på å lage flere ideer til andre slike bilder i leiligheten. Har bare fått positive tilbakemeldinger på den første vi laget. :)

Lykke til med malingen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har malt den kunsten jeg har på veggene hjemme selv. Da får jeg det akkurat som jeg vil ha det :) Akrylmaling og oljemaling har omtrent samme konsistens, ganske tykk. Men akrylmaling tørker relativt raskt, mens oljemaling tørker langsomt og kan arbeides med lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klø: Har lyst til å prøve akrylmaling pga. tørketid. Hvilken annen forskjell er det egentlig med olje versus akryl. Kan man se hva slags maling et bilde er malt med?

Ja, det er ikke vanskelig å se forskjell på akryl og olje om man har litt peiling. Oljen har mye mer glans og bygger mer.

:klø: Har lest litt i en bok om oljemaling og der står det at man først må grunne lerretet med vekselsvis magert - fett - magert (uten at jeg er helt sikker på hva de mente med dette), for ellers kan malingen krakkelere. Gjelder dette akrylmaling også, eller kan man bare grunne uten tanke for dette?

Jeg har malt mye akryl jeg, p.g.a tørketid. Og jeg har bare grunnet lerretet med grunning først. Har stort sett bare brukt en hvit vannbasert maling jeg. Kanskje flere strøk, det kommer litt ann på hva du maler på.

:klø: Hva bruker dere til å rengjøre penselene?

Når du maler aqkryl kan du bare rense de i vann, gjerne varmt. Om du skal bruke penslene snart igjen kan du bare pakke di inn i plast, men hold det tett.

:klø: Jeg ser at lerret osv. har benevnelser som F4, F5 osv. Hva er dette?( - kjenner jo til A4, A3 osv.)

Er det dette som er litt mer avlange formater? er ikke helt sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...