AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Hei alle! Trenger litt råd om en situasjon jeg er i. Vi har vært prøvere i 2 år nå og det er hardt. Etter et års prøving fikk jeg henvisning til gynekolog for utredning, og jeg valgte h*n som regnes som den beste i byen her, og i et år nå har vi gått til vedkommende uten at en dritt har skjedd. Nå er jeg så lei at jeg har bytta gynekolog. På første time hos den nye gynekologen fikk jeg beskjed om at jeg har PCO (med søtsug som eneste symptom, 1 cyste og ellers den vanlige greia med eggstokkene som jeg enda ikke helt har skjønt hva er).. I tillegg ville den nye gynekologen ta masse prøver som tidligere ikke er blitt tatt (blant annet kromoson-prøve).. Fikk også beskjed om at jeg ikke skulle gå på pergo-kur, da dette øker sannsynligheten for SA og biokjemiske aborter, hvilket jeg har hatt 5 stk av dette året - alle på pergo. Den gamle gynekologen har aldri tatt oss på alvor, aldri fortalt oss om mulighetene for fremtiden, aldri giddet å bruke tid på å utrede meg skikkelig - rett og slett ingen kommunikasjon. Jeg fikk kun en resept på pergo, og jeg måtte til kontroll en gang i uken. Jeg fikk aldri vite hva h*n tenkte eller hva h*n så. PCO er aldri nevnt tidligere heller. Det eneste jeg fikk vite var at jeg hadde bra hormonverdier. Mistenker også litt utnytting av nav-systemet. Jeg måtte som sagt gå en gang i uken i snitt, ventet i minst 30 min hver gang og var der inne i max 5 minutter. Har en følelse av at vedkommende utnytter sin "ekspertise" ved å ta inn flere pasienter enn h*n har kapasitet til, for dermed å få flere refusjoner fra nav. Men det er vel ikke ulovlig? Jeg er også nesten sikker på at vedkommende tok flere prøver av meg enn nødvendig. En LH-prøve kostet meg 200 kr (hadde frikort), og det koster jo langt fra så mye med en slik test, så noe må h*n tjene på det. Så nå sitter jeg her da, bitter som få, for at jeg har kastet bort et helt år med prøving hos et menneske som gav fullstendig blanke i meg.. Det har vært helt forferdelig med alle disse biokjemiske abortene jeg har hatt, i tillegg til alle ulempene pergo fører med seg.. Det river i meg bare å være på kvinneguiden og se alle graviditetstrådene. Jeg har lyst til å klage, men redd jeg ikke har noe å klage på.. Og jeg sliter virkelig med å gi slipp på bitterheten. Jeg er så ufattelig sint!!
Gjest Alabama Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Høres ikke ut som PCO, for da har man mer enn 8 cyster (umodne eggposer) på en eggstokk. Men hvis det er sånn at du har PCO og du ikke har eggløsning, så er jo pergo eneste alternativet for at du i det hele tatt skal få eggløsning. Så kan det vel være at du bør ha noe hormonstimulering (progesteron??) de første mnd for å sikre at egget fester seg? Eller er jeg helt på viddene? Høres ut som om problemet ditt er litt komplekst da, siden du hele tiden har SA. Og et år er jo ikke lenge hvis du har rukket å ha så mange SAer!? Det vil jo si at du er blitt gravid nesten i hver syklus?
Gjest Alabama Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Tror jeg vet hvem den forrige gynekologen din var, for har lest mye rart om henne her..
Athene Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Jeg har hatt en veldig flink gynekolog, men når mannen plutselig også var et problem var han fullstendig inkompetent. Det er varierende kvalitet på gynekologer når det kommer til infertilitet. Samle alle epikriser og testresultater, ha full oversikt over egen situasjon og bruk dette i møte med ekspterter. Be fastlegen din eller din manns om å henvise dere til fertilitetsutredning ved et sykehus, bruk eventuelt en fertilitetsklinikk. Det er mange dyktige mennesker som jobber med dette. Pergotime er ikke et middel som skal brukes ukritisk, og har man ikke lykkes etter 3-4 forsøk bør man forsøke andre metoder. Det er sant at pergotime øker sannsynligheten for spontanabort og MA, man svekker livmorslimhinnen. Du bør utredes videre, og eventuelt gis tilleggsmedisin. Kanskje er det beste for dere at prøverør blir neste for å slippe mer stress og prøving og feiling.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Jeg har ingen cyster på eggstokkene, og jeg har PCO. Men eggstokkene mine er innkapslet slik at jeg ikke modner og slipper egg av egen maskin. Så tror ikke man må ha cyster for å få diagnosen PCO...
Strix Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Høres ut som du har vært hos min gynekolog, men det var en mann da. Helt håpløs. Finnes knapt noe mer frustrerende enn å ikke bli tatt på alvor av en gynekolog når man er i en sånn sårbar situasjon. Har dessverre ingen gode råd når det kommer til klager.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Jeg har ingen cyster på eggstokkene, og jeg har PCO. Men eggstokkene mine er innkapslet slik at jeg ikke modner og slipper egg av egen maskin. Så tror ikke man må ha cyster for å få diagnosen PCO... Tror det er sånn jeg og har det.. Jeg har også lest at man kan få cyster av pergo, så jeg antar at det er derfor jeg har fått den ene cysten, for det har jeg aldri blitt fortalt at jeg har tidligere.. Det er sikkert noen som kan kjenne igjen gynekologen, men jeg valgte å anonymisere av personvern.. Det frister veldig å kjøre en skikkelig svertekampanje mot vedkommende, for å advare andre slik at de ikke kommer i samme situasjon, men det er vel ikke så veldig voksent gjort, så jeg velger å takle bitterheten på egen hånd.. Men for de som vil ha bekreftet evt mistanke, så er det en gynekolog på majorstua.. Kjent for å ha høyest tall og for å være ekstremt svingende i humøret. Og selvom jeg har blitt "gravid" annenhver måned i et år, så har det ikke vært spesielt morsomt. Å få en svakt positiv test uten at det blir noe mer, kun en haug med symptomer, det er utrolig slitsomt. For ikke å snakke om smertene og fossblødninger. Jeg har vært gravid en gang før (hvor alt gikk bra), så jeg vet at det er mulig, men det er skikkelig tøft å prøve når man hele tiden får slike forhåpninger. Burde vel kanskje ikke sutre så mye når folk prøver i mange fler år enn oss før de får det til, men det er ikke så veldig lett å styre.. :/ - TS
Gjest Alabama Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Går nok til samme gyn nå. Ved første konsultasjon var jeg kjempefornøyd og skjønte virkelig ikke hva folk mente, men da jeg var der på min andre konsultasjon spurte hun meg om det var sånn at vi ønsket prøverør. Ehh... Hallo!! Det var jo grunnen til at vi ble henvist til henne! I tillegg var hun veldig distré og svarte ikke ordentlig på spørsmålet jeg hadde. Bare tittet litt rart på meg. For min del er jeg sannsynligvis ferdig utredet og skal bare tilbake til en felles time med samboer for å sende søknaden til IVF. Lykke til videre. Skjønner frustrasjonen din!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Går nok til samme gyn nå. Ved første konsultasjon var jeg kjempefornøyd og skjønte virkelig ikke hva folk mente, men da jeg var der på min andre konsultasjon spurte hun meg om det var sånn at vi ønsket prøverør. Ehh... Hallo!! Det var jo grunnen til at vi ble henvist til henne! I tillegg var hun veldig distré og svarte ikke ordentlig på spørsmålet jeg hadde. Bare tittet litt rart på meg. For min del er jeg sannsynligvis ferdig utredet og skal bare tilbake til en felles time med samboer for å sende søknaden til IVF. Lykke til videre. Skjønner frustrasjonen din! Hun nevnte prøverør i første timen hos oss, men ellers har det ikke vært nevnt med ord. Tipper hun er veldig mye flinkere på de "opplagte" tilfellene, hvor det er snakk om en konkret årsak til barnløshet. Hun har egentlig bare rista på hodet hver gang jeg har vært der, så jeg skjønner ikke hvorfor alle sier at hun er så kunnskapsrik - hvertfall når det viser seg at det faktisk er noe som kan gjøres i mitt tilfelle. Nye gynekologen brukte et halvt minutt før han sa at jeg hadde PCO. Hvis det var så lett for han å se, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke hun har sett det. Jeg går forøvrig til Mortensen på Smedstadgynekologene nå, helt fantastisk syns jeg han er! Men tusen takk, og lykke til med IVF
Gjest Alabama Skrevet 22. februar 2011 #10 Skrevet 22. februar 2011 Har bare hørt positivt om Smestadgynekologene! Håper det ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå