Gjest Narniana Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Ok. Så i helga hadde vi besøk av barnas besteforeldre. Vi har et problem med den ene bestemoren, som svært gjerne vil styre og bestemme det meste. Midlene for å oppnå dette er mange. Hver gang bestemor har vært sammen med ungene, så prøver hun å styre og kontrollere dem også. Dette forteller ungene selv. Jeg har lenge mistenkt at hun sier og gjør ting bak vår (barnas foreldre) rygg, men har ikke kunnet bevise noe. Vi er svært forsiktige med at vi ikke sier negative ting om besteforeldrene foran barna. Prøver å få litt informasjon fra ungene med å liste oss litt rundt grøten. Men nå kjenner jeg at jeg er direkte forbannet! Datteren vår fortalte meg i går at bestemor ofte prøver å styre henne til å gjøre ting, og ofte motsatt av det som er våre regler for barna. Dette gjør hun når vi som foreldre ikke er i nærheten, og ikke kan høre hva som blir sagt. Datteren vår nekter dersom hun ikke er enig i hva bestemor sier, men da blir bestemor sur og mutt. Jeg kjenner jeg er virkelig sint, av flere grunner. Hun går bak ryggen vår og prøver å styre ungene, og hun prøver å gi ungene dårlig samvittighet med å bli sur eller sint. Dette er jo bevisst oppførsel, siden det skjer når vi som foreldre ikke er i nærheten. I tillegg gjør hun det vanskelig for oss som foreldre å ta det opp, uten at ungene blir utsatt. For jeg stoler virkelig ikke på at hun ikke sier noe til ungene dersom vi tar dette opp med henne. Er det noen som kjenner seg igjen i denne situasjonen, og forhåpentligvis har noen gode råd?
Sign Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Litt vanskelig når man ikke vet helt hva hun overprøver dere på. Er det viktige ting? Eller er det mer uskyldige saker som besteforeldre gjerne gjrrø f.eks litt lengre oppe på kvelden, litt gotteri utenom lørdagen...?
Gjest Narniana Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Det gjelder alt fra filleting til mer alvorlige ting, grunnleggende regler som vi har for barna. Som bestemor får hun lov til å skjemme dem litt bort selvsagt, det har vi ingenting i mot. Men når hun vet at vi har klare grenser og regler for enkelte ting, så bryr hun seg fletta om det så lenge hun er uenig. Og hun prøver å påvirke dem til å gjøre ting slik hun mener er riktig. Hun prøver å overstyre, og det virker som at hun prøver å kontrollere både oss og sine andre barn/svigerbarn/barnebarn.
Sign Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 (endret) Er det mulig å sette seg ned og prate alvorlig med henne? Evt begge foreldrene eller den av dere hun er mor til. Si at dere har regler i deres hjem, regler som dere og barna er kjent med og som dere ønsker skal overholdes. Når hun forsøker å få barna til å bryte disse regleren så undergraver hun foreldrenes autoritet og foreldrerolle og det er uakseptabelt. I verste fall får dere true med å begrense barnas samvær med henne inntil hun forstår alvoret..... Endret 21. februar 2011 av Sign
Gjest Narniana Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Er det mulig å sette seg ned og prate alvorlig med henne? Evt begge foreldrene eller den av dere hun er mor til. Si at dere har regler i deres hjem, regler som dere og barna er kjent med og som dere ønsker skal overholdes. Når hun forsøker å få barna til å bryte disse regleren så undergraver hun foreldrenes autoritet og foreldrerolle og det er uakseptabelt. I verste fall får dere true med å begrense barnas samvær med henne inntil hun forstår alvoret..... Ja, det kan se ut som at vi blir nødt for å snakke med henne. Problemet er bare at jeg ikke vil at hun skal la dette gå ut over ungene. Datteren min er redd for at vi skal fortelle bestemor det hun har fotalt meg, selvsagt fordi hun er redd for at bestemor skal bli sur/sint/lei seg. Ungene skal ikke føle seg utrygge, og vite at de kan fortelle slike ting til oss uten at det blir ubehagelige konsekvenser. Så hva gjør man når man ikke er trygg på at bestemor tar dette som en voksen, og frykter at hun tar dette opp med ungene og lar dem få dårlig samvittighet igjen?
Sign Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Ja, det kan se ut som at vi blir nødt for å snakke med henne. Problemet er bare at jeg ikke vil at hun skal la dette gå ut over ungene. Datteren min er redd for at vi skal fortelle bestemor det hun har fotalt meg, selvsagt fordi hun er redd for at bestemor skal bli sur/sint/lei seg. Ungene skal ikke føle seg utrygge, og vite at de kan fortelle slike ting til oss uten at det blir ubehagelige konsekvenser. Så hva gjør man når man ikke er trygg på at bestemor tar dette som en voksen, og frykter at hun tar dette opp med ungene og lar dem få dårlig samvittighet igjen? Ser at det er et dilemma og særlig hvis dere tror hun faktisk vil la det gå ut over barna i etterkant. Går det an å vinkle det til at dere har overhørt slik og slik og ta det derfra? Vanskelig situasjon.
Gjest FruSokrates Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Vi har samme problem. Dessverre tar mannen min mer parti med henne,fordi jeg har en tendens til å bli bisk når jeg må si ting ørten ganger og det enda blir oversett. For eks hvis hun vil at barnet skal få is,kake,etc,og jeg sier at det ikke er lørdag,og at hun ikke trenger noe sånt hver dag. Jeg er sjukt feit,og vil ikke at min unge skal bli som meg. Og da er det viktig å ha faste regler. Siden vi ikke har bhgplass,men fulle jobber og hun heldigvis er barnevakt er det vondt å måtte krangle med henne fordi man har ikke andre valg. Jeg har ikke anelse hvordan det skal gå,eller bli bedre,men jeg forstår i hvertfall litt hvordan det er. *klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå