Gå til innhold

Flytting av piano. Gjøre det selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har arvet et piano fra min farmor, og skal transportere det ca. 7 mil hjem til oss. Har undersøkt med diverse flyttebyrå, og det vil fort koste over 3000 kroner inkl. moms. Synes det er litt mye penger... Vi tenkte derfor at vi kunne lånt den største hengeren de leier ut på bensinstasjonene (med kapell), og hente pianoet selv. Pianoet står i 1.etasje, men skal opp i 2. etasje hjemme hos oss. Er det noen som har gjort dette før? Går det greit å gjøre det selv dersom man har bærestropper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et piano er veldig tungt. Tror det skal et par-tre sterke menn til for å løfte det opp til 2. etasje - regner med at det da må opp en trapp? Kanskje du kan forhøre deg med et flyttebyrå og høre om de kan hjelpe med kun å få den av tilhengeren og opp i 2. etasje? Søsteren min flyttet nylig med piano og det var visst ikke bare bare. Lykke til. :)

Skrevet

Dere kan fint flytte det selv, men det er veldig tungt, tror mitt veier 200kg. Så allier dere med et par sterke venner og bærestropper så gårdet fint.

Skrevet

Det går helt fint å flytte det selv, forutsatt at det brukes bærestropper slik at det bæres noenlunde jevnt.

Men det er svært viktig å få en pianostemmer til å ta en kikk på pianoet etter at det er flyttet. Alle pianoer trenger det med en gang, men noen trenger også en kikk etter noen uker ettersom pianoet bruker lang tid på å justere seg etter klimaet i rommet.

Du vil sannsynligvis merke at pianoet synker etter at det har blitt flyttet, det har med fuktighet og varme i rommet å gjøre. Men alle pianoer trenger en kikk etter å ha blitt flyttet, for å sjekke at alt er i orden. Flygler er særdeles sensitive, de kan ikke bli flyttet innenfor samme rommet uten å endre seg.

Skrevet

Dette pianoet har ikke blitt spilt på siden 70-tallet, så det må uansett både renses og stemmes. Men sikkert lurt å vente en liten stund før man stemmer det slik at det rekker å bli "aklimatisert". Da tror jeg kanskje vi går for å flytte det selv jeg. Et par tusenlapper å spare på det...

Skrevet

Høres lurt ut.

Når det er såpass lenge siden det er stemt, vil det være litt sig i strengene. Stemmingen vil ikke holde så lenge, men det forteller sikkert pianostemmeren også. Det kan f. eks være at det blir nødvendig med en stemming i halvåret i begynnelsen dersom det er et poeng at pianoet skal være stemt.

Pianostemmer må uansett til, ikke bare for stemmingen, men for å sjekke at alt er i orden etter flyttingen. Ellers kan det være litt vanskelig å koble at det kan ha noe med flyttingen å gjøre dersom noe blir oppdaget etter et års tid.

Jeg ville tatt et kjapp telefon til en pianostemmer for å høre om du bør pakke inn pianoet, for å beholde en viss temperatur under kjøringen.

Skrevet

Hvordan har dere tenkt at det skal stå støtt på tilhengeren? Det har sikkert ikke godt av å bli lagt ned, akkurat. JEg ville overlatt dette til proffene, har flyttet piano en gang for mye :-?

Skrevet

Vet ikke helt hvordan disse Statoil-hengerne ser ut inni, men jeg hadde sett for meg at vi reipet det fast på en måte? Mannen min har drevet med seiling, og er en racer på knuter...

Skrevet

Til mitt piano ar kassen tatt vare på, hvis pianoet er veldig gammelt er det kanskje litt mye å håpe på.

På kassen var det "hemper" til å feste remmer, i tillegg sto pianoet som spikret inni kassen.

Ps, pianoet må flyttes stående.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville aldri flyttet pianoet mitt selv!

Et piano kan veie opptil ett tonn avhengig av type, noen gamle typer har stålramme.

Man kan nesten ikke være flere enn to til å bære, selv om man har bærestropper, på grunn av at man skal opp/ned trapper etc. Og det er tungt. Folk som ikke er trenet til denslag risikerer å skade ryggen fordi de ikke løfter riktig.

Det kan være vanskelig å sikre et piano skikkelig på en henger, den blir topptung fordi pianoet må stå. Risikoen for skade er stor.

Jeg vil anbefale på det sterkeste å bruke flytte/transportbyrå.

Skrevet

Jeg vil heller ikke anbefale å flytte det selv. Det kan ikke understrekes nok, så jeg sier det igjen: Et piano er helt sinnsykt tung! Vi kjøpte piano i fjor. Butikken leverte det. De var fire mann til å bære det inn hos oss (min mann, to kompiser og en kar fra butikken). Trodde de skulle slitt seg ihjel.

Nei, overlat det til proffene, det er mitt råd. Da har du også noen å klage til dersom noe skulle gå galt. For om dere mister det selv og noe går i stykker, da har dere ikke mye å stille opp med.

Skrevet

Vi har også et piano som skal flyttes. Jeg undersøkte med pianostemmeren hvor mye det ville koste å stemme det - og spurte samtidig om han ville gi oss noen tips på flyttinga. Han tilbød seg å flytte det for oss - ville koste oss ca 1200,- (stemminga kommer selvsagt i tillegg). Og jeg lover; denne mannen har spesialutstyr for flytting av pianoer, og han kan sine saker! Han driver med utleie av pianoer, for øvrig.. Vi kommer til å bruke ham når det blir aktuelt å flytte pianoet!

Skrevet

Mange motstridende meninger her ja... Jeg vet i allefall at dette ikke er et spesielt piano. Ikke sammenlignet med de gamle, sorte som er nesten 2 meter høye... Dette pianoet er kanskje 1,50 m høyt og i ganske lett treverk. Men jeg skjønner jo at risikoen for skade er der. Skal i allefall undersøke hvordan disse Statoil-hengerne ser ut inni, og om det er mulig å reipe fast pianoet på en sikker måte.

Gjest Julepianisten
Skrevet

Jeg arvet pianoet til foreldrene mine - de hadde leid en henger (med "lokk") flyttet pianoet ut i hengeren bare med hjelp av en nabo (sterke pensjonister :wink: ).

De stroppet det godt fast i hengeren og kjørte 15 mil - og så bar vi det inn i 1. etasje her med hjelp av noen tenåringssønner/kompiser. Gikk som en drøm!

Dette var et piano fra 70-tallet, som du skjønner ikke ekstremt tungt, men jamen ikke lett heller.

Når du skal flytte på tunge ting innomhus, legg matter under og skyv det fremover!

Lykke til!

Skrevet

Hørtes oppløftende ut, Julepianisten! Tror vi prøver å flytte det selv jeg... Skal bare måle opp trappeoppgangen hjemme først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...