Gå til innhold

Kan jeg fjerne gulskjær i hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å farge håret mitt blondt igjen. Har vært brunette et års tid. Nå etter en gangs "blondering" med striper er det bare gult og ekkelt. :sukk:

Økonomien min er også veldig stram for tiden, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre selv for å få bort litt av det gule?

Jeg har allerede lillasjampo.

Lurer på om jeg kan kjøpe silver glansvask? Eventuelt farge håret med en lysblond farge?

Har ikke lyst til å spørre frisøren min da hun er TOTALT imot at kunder gjør noe med håret hjemme.

Blir veldig takknemmelig for svar .. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

hehe, det er en grunn til at frisøren din er TOTALT imot å gjør det der hjemme serru........hvis du allerede har blondsjampo så er det ikke så mye å gjøre...hvis du ikke går til frisøren da....

og glansvask hjelper nada, ingenting, zero! den innholder ikke amoniakk, så den trenger ikke igjennom skjellaget i håret. evt så kan det funke å bruke EN KALD lys farge ( permanent farge!) ,som innholder lillatoner. lilla nøytraliserer gul ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilla nøytraliserer mest grønt, kanskje du kan prøve sølvsjampo istedet?

Lilla nøytraliserer mest grønt? HAHAHAHA: SINCE WHEN? Håper ikke du er frisør, da skjønner man hvorfor alle her inne er så missfornøyde!

Til TS: En glansvask kan gi deg en bra mye kaldere farge, men det kommer ann på hvor gul du er? man må IKKE kun bruke farger med ammoniakk. Jo mer uten, dess bedre. Ammoniakk sliter mer på håret enn nødvendig, om du kun synes fargen er for gul.. Har du prøvd og la sølvsjampoen virke? Om ikke kan du jo kansje ta en minicolor hos frisøren? Det er rimeligere enn vanlig farge, men holder bedre enn kun en glansvask ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer blått i lillaen, jo mer gult nøytraliserer den. Jo mer rødt i det lilla, jo mer grønt nøytraliserer den. Lilla kommer i flere nyanser vet du.

Jeg synes egentlig de fleste lillaer har mer rødt enn blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1298396227' post='8927704]

Lilla nøytraliserer mest grønt? HAHAHAHA: SINCE WHEN? Håper ikke du er frisør, da skjønner man hvorfor alle her inne er så missfornøyde!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer blått i lillaen, jo mer gult nøytraliserer den. Jo mer rødt i det lilla, jo mer grønt nøytraliserer den. Lilla kommer i flere nyanser vet du.

Jeg synes egentlig de fleste lillaer har mer rødt enn blått.

Blå nøytraliserer orange. Og rødt nøytraliserer grønt. Og om du syns at det er mer rødt enn blått i feks en sølvsjampo, fåreslår jeg at du kjøper en og ser på fargen. Men hey, hver sin mening. Det er bare det at du nå tar feil :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1298397909' post='8927813]

Blå nøytraliserer orange. Og rødt nøytraliserer grønt. Og om du syns at det er mer rødt enn blått i feks en sølvsjampo, fåreslår jeg at du kjøper en og ser på fargen. Men hey, hver sin mening. Det er bare det at du nå tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem av dere som har rett, men det er fullt mulig å diskutere på en høfligere måte enn dette.

JEG har rett:)!

Er bare dødslei av folk her inne som tror de er både frisør, hudpleiere, makeup artister og bla bla.. Og gir "gode" råd som ikke stemmer i det hele tatt.. Men for all del, man hører jo på dem man vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om lillasjampo, ikke sølv. Og om det så er hver sin mening så respekterer man ikke akkurat det ved å si at den andre tar feil. Jeg er ikke utdannet firsør og jeg respekterer at du har lært det du har blitt, men jeg har laget min egen mening om saken.

...Sølv sjampo og lilla sjampo er det samme!

Det har du jo din fulle rett til :) Men er kansje ikke så lurt og gi råd i hytt og pine, når du EGENTLIG ikke vet. Om du tar BLÅTT i ett gult hår blir det en gusje farge.. De er ikke kontrast farger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sølv hadde mer blått i seg enn lillasjampo. På meg var det hvertfall blåfargen som hjalp på det gule, uten at jeg fikk et gusjeresultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sølv hadde mer blått i seg enn lillasjampo. På meg var det hvertfall blåfargen som hjalp på det gule, uten at jeg fikk et gusjeresultat.

Niks.. Its all the same.. Noen tar jo ikke i det hele tatt, men det er fordi de ikke inneholder like mye pigmenter.. Så at du kaller den blå, er nok fordi den inneholder mye pigmenter, som gjør at den kansje kan se litt blålig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har egentlig litt rett begge to... Det er forskjell på lillasjampoer og det er forskjell på sølvsjampoer. Noen av de som kalles lilla er faktisk blå, og noen er - som frisørmester sier - nesten uten pigmenter. De som har lite pigment er som oftest ment å brukes som vanlig sjampo (evt. balsam/kur) for å forebygge gulskjær, men uten at man ender opp med misfarget lilla hår.

En lillasjampo som heller mot rødt kan fint fjerne litt gulskjær, men om håret er mer orange er det best å skaffe seg en som er skikkelig blå. Er det snakk om gulrotfarget hår må man vanligvis over på hårfarge/glansvask med en askefarge (f.eks lys askeblond) for å nøytralisere.

Lilla/blå-sjampo kan få mange farger (f.eks rødt og brunt) til å se litt kaldere ut, men det kan også fort bli gusjete. Grønnskjær i håret fjernes best med rødt. Aner ikke om det finnes "rødsjampo", men tomatketchup er supert til dette formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har egentlig litt rett begge to... Det er forskjell på lillasjampoer og det er forskjell på sølvsjampoer. Noen av de som kalles lilla er faktisk blå, og noen er - som frisørmester sier - nesten uten pigmenter. De som har lite pigment er som oftest ment å brukes som vanlig sjampo (evt. balsam/kur) for å forebygge gulskjær, men uten at man ender opp med misfarget lilla hår.

En lillasjampo som heller mot rødt kan fint fjerne litt gulskjær, men om håret er mer orange er det best å skaffe seg en som er skikkelig blå. Er det snakk om gulrotfarget hår må man vanligvis over på hårfarge/glansvask med en askefarge (f.eks lys askeblond) for å nøytralisere.

Lilla/blå-sjampo kan få mange farger (f.eks rødt og brunt) til å se litt kaldere ut, men det kan også fort bli gusjete. Grønnskjær i håret fjernes best med rødt. Aner ikke om det finnes "rødsjampo", men tomatketchup er supert til dette formålet :)

Ja, er det jeg sier, noen kan oppfattes som blå :) Men de vil jo ikke fjerne ORANGE pigmenter likevel.. Isåfall vil jeg gjerne vite hvordan ;)

Hvordan sølv/lilla sjampo, eller hva du vil kalle det har mye røde pigmenter da?

EDIT: Og foressten, den ketcupen tar nok grønne pigmenter, men den inneholder mye syre, så den er nok ikke BRA og bruke i håret.. Da kan man heller kjøpe en glansvask til 150 kr ;)

Endret av frisørmester :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å farge håret mitt blondt igjen. Har vært brunette et års tid. Nå etter en gangs "blondering" med striper er det bare gult og ekkelt. :sukk:

Økonomien min er også veldig stram for tiden, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre selv for å få bort litt av det gule?

Jeg har allerede lillasjampo.

Lurer på om jeg kan kjøpe silver glansvask? Eventuelt farge håret med en lysblond farge?

Har ikke lyst til å spørre frisøren min da hun er TOTALT imot at kunder gjør noe med håret hjemme.

Blir veldig takknemmelig for svar .. :jepp:

Jeg har brukt silver minicolour fra tango.... Fungerer ihvertfall bra på meg når jeg har gått på en smell med håret... Men har ikke hatt det i like lenge som det sto på pakken da....

Dessuten er Depend blekemiddel det som har virket best på mitt hår av det jeg har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1298412752' post='8928721]

Ja, er det jeg sier, noen kan oppfattes som blå :) Men de vil jo ikke fjerne ORANGE pigmenter likevel.. Isåfall vil jeg gjerne vite hvordan ;)

Hvordan sølv/lilla sjampo, eller hva du vil kalle det har mye røde pigmenter da?

EDIT: Og foressten, den ketcupen tar nok grønne pigmenter, men den inneholder mye syre, så den er nok ikke BRA og bruke i håret.. Da kan man heller kjøpe en glansvask til 150 kr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Jeg ble skikkelig forvirra nå, blå/lilla/sølvsjampo?? Trodde det fantes bare en type jeg :sjenert:

Jeg har Revlon professional, Blonde Sublime shampoo sin. Og den ser lilla ut, ikke blå.

Og jeg må vel korrigere at håret mitt er mer orange enn gult. Er det da en blå sjampo jeg bør bruke? Blått nøytraliserer orange? Lilla nøytraliserer gult?

Jeg kjøpte foresten Wella sin silver glansvask i dag, og merket litt forskjell. Håret ble "kaldere". Men en glansvask varer vel bare noen dager, dumt.

Men det med å farge håret? Noen skrev at jeg bør kjøpe en kald blond farge med mye lillaskjær. Hvor finner jeg tak i det? Jeg vet ikke hva jeg ser etter .. :) Takk igjen for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg ble skikkelig forvirra nå, blå/lilla/sølvsjampo?? Trodde det fantes bare en type jeg :sjenert:

Jeg har Revlon professional, Blonde Sublime shampoo sin. Og den ser lilla ut, ikke blå.

Og jeg må vel korrigere at håret mitt er mer orange enn gult. Er det da en blå sjampo jeg bør bruke? Blått nøytraliserer orange? Lilla nøytraliserer gult?

Jeg kjøpte foresten Wella sin silver glansvask i dag, og merket litt forskjell. Håret ble "kaldere". Men en glansvask varer vel bare noen dager, dumt.

Men det med å farge håret? Noen skrev at jeg bør kjøpe en kald blond farge med mye lillaskjær. Hvor finner jeg tak i det? Jeg vet ikke hva jeg ser etter .. :) Takk igjen for hjelp!

Tja, det er egentlig EN type. Det er bare det at kjært barn har mange navn ;) Forskjellen på sølv/lilla/blå sjampo er pigmenteringen. Det vil si at de som er type lyslilla i fargen har lite pigmenter i seg, og derfor ikke vil ta så mye på håret ditt. (den du har er nok lite pigmentert..)

En som ser mer mørk lilla/blå ut inneholder mer pigmenter, og tar derfor bedre på veldig gult/orange. Hvilken av glansvaskene til wella kjøpte du? (nr 8/81 ELLER /6 ? eller kansje /8?)

Om håret ditt er slitt, eller i hvertfall skadet, vil en glansvask holde lenger enn man tror ;) Jo mer slitt håret ditt er, jo mer er skjelllaget åpent. Derfor kan de holde veldig godt, selv om det sies at den kun varer ett par vask. Ett par vask vil den nok holde om du har ett ubehandlet, sunt og friskt hår!

Når det kommer til korrigering av fargen er det viktig og i allefall bruke en minicolor. Minicolorene til feks Wella, inneholder ikke ammoniakk. De vil likevel holde godt, og korrigere fargen din. Nå er jo jeg frisør da.. Og ville nok anbefale deg og gå til en frisør for denne fargingen. Du KAN få blå/lilla skjær i hååret ditt, og om du bruker en ask farge, kan det faktisk slå tilbake i grønt og..

Noen klarer det hjemme, men det er ikke noe JEG ville satset på..

Derimot kan du ha i den glansvasken din lengere enn det står på pakken. Må høre hvilket nummer du har på den for og skjønne ca hvordan fargen din er nøyaktig, og da er det lettere og si hvor lenge du kan sitte med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om orangeskjær, ikke helt "gulrotfarget" hår. Du kan godt bruke en blå sjampo selv om du bare har bittelitt gulskjær - det går helt fint, mens selv en godt pigmentert lillasjampo (lilla som heller mot rødt) vil ha dårligere effekt enn blå i et hår med orangeskjær. Avhengig av hvor sterkt skjæret er, blir nyansen mer/mindre viktig.

Denne har jeg ikke prøvd selv, så jeg vet ikke om fargen stemmer overens med bildet, men det er ihvertfall den fargen jeg snakker om når jeg sier lilla som heller mer mot rødt: http://1.bp.blogspot.com/_ukOAEU-e2Zc/TNfjWm7bPHI/AAAAAAAAACs/wNqX5f2qsMA/s1600/02003.jpg

Matrix so silver heller mer mot blå - har faktisk bare vært borti èn sjampo som var mer blå enn denne (husker dessverre ikke merket), her vist på en hånd: http://1.bp.blogspot.com/_xa0_qCSmSyM/TMqpnU-FyGI/AAAAAAAAA3w/XZjltmbx9Oc/s1600/IMG_1257.JPG

Ketchupen skal bare sitte i 15 minutter, og håret blir overraskende blankt og glansfullt etterpå, nettopp pga. syren. Jeg skal ikke påstå at konsentrert ketchup er direkte sunt å smøre inn håret med hele tiden, men som et alternativ for å fjerne grønnskjær er det ihvertfall ikke noe skade å snakke om. Da er skikkelig blå/lilla/sølv-sjampo mye verre - håret kan lett få tyggegummikonsistens, og det er lurt å kure det godt etterpå. Glansvask har - akkurat som blåsjampo - varierende effekt og kvalitet. Er det to komponenter som skal blandes er det alltid en viss grad av skade (om enn veldig liten) som følger med på kjøpet.

Ja, det er forskjell i pigmenteringen ja. Men vil uansett ikke si at noen lillasjampoer hller mer mot rødt enn mott blått.. Lush har jeg aldri jobbet med, så kan ikke kommentere den egentlig.

Og i en glansvask er det ikke to komponenter.. De er ferdig blandet, hvertfall i salonger. Hva de har på Rema, vet ikke jeg :)

Hvordan kan en sølv/blå/lilla sjampo skade håret I wonder...?

De inneholder ikke ammoniakk, og åpner ikke skjellaget noe mer enn en vanlig sjampo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1298455778' post='8929714]

Hvilken av glansvaskene til wella kjøpte du? (nr 8/81 ELLER /6 ? eller kansje /8?)

Når det kommer til korrigering av fargen er det viktig og i allefall bruke en minicolor. Minicolorene til feks Wella, inneholder ikke ammoniakk.

Derimot kan du ha i den glansvasken din lengere enn det står på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...