Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at Ola skal kjøpe leilighet til 1,6 millioner kroner. Han har ei årsinntekt på ca. 400 000 kroner. Han har ikke egenkapital, men har rett på førstegangs huslån i en eller annen bank siden dette er hans første kjøp av bolig. Han har også noen tusen oppspart på BSU konto som kan brukes. Leiligheten han kjøper er en selveier leilighet.

Hvor mye vil Ola måtte betale i måneden sånn ca. på renter og avdrag på lånet? Jeg vet at renteprosenten varierer fra år til år og bank til bank, men la oss ta et overslag/sånn ca pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husbanken har en kalkulator på nett som du kan bruke. Nå har husbanken bedre renter enn de fleste andre banker, men der får du hvertfall et ca. overslag.

Skrevet

Ca 9-10000 tusen.

Skrevet

Renter av 1,6 mill gitt 4 % rente vil være i overkant av 60.000 i året. Fordelt på 12 måneder blir det altså litt over 5000.

Derpå kommer avdrag, men de avhenger jo av hvor mange år du vil betale ned lånet på, og evnt avdragsfrihet.

Vi har ca det i lån nå (men godt over dobbelt så mye i inntekt), betaler ned over 25 år og betaler vel rundt 10.000 i måneden.

Skrevet

Vi har ca det i lån nå (men godt over dobbelt så mye i inntekt), betaler ned over 25 år og betaler vel rundt 10.000 i måneden.

Mens vi har et lån på 1,8 med femten års nedbetaling og betaler ca 12.600 per måned. Det er enormt masse å spare totalt på å forkorte nedbetalingstiden!

Og det nesten uten at en merker det. Vi har råd til alt vi vil og mer til i hverdagen, ok ferieturer og sparing utenom.

Skrevet

Han får neppe 4 x inntekt i lån, så hele regnestykket er urealistisk.

Skrevet

Går det ikke ann å låne 4 ganger inntekt hvis man har sikkerhet i f.eks foreldre eller lignende?

Skrevet

Nei. Man får jo ikke høyere betalingsevne selv om man har sikkerhet.

Skrevet

hm... med ca. 400 000 i inntekt kunne jeg få låne 1.8 mill i høst. så det er realistisk! men jeg hadde en del egen kapital da. nå lånte vi 1.6 og med fast rente på 4.4% i fem år (20 års nedbetalingstid totalt) så betaler vi rundt 10 000 i måned. (jeg lånte sammen med kjæresten til slutt).

Gjest Spinell
Skrevet

Ola vil nok slite med å betjene et boliglån på 1,6 med sin inntekt. En kikk på DnBNORs lånekalkulator tilsier en månedlig kostnad på ca 9000 kroner med bankens laveste rente (3,15) og 20 års nedbetalingstid. Øker renten til f.eks 7% må Ola betale over 12.000 per måned.

I følge SIFO, og gitt at Ola har bil, har han gjennomsnittlige månedlige utgifter på over 9000 kroner til livsopphold, og det er før strøm, boligforsikringer, ferier, dyre hobbyer etc er betalt. Eventuelt billån, studielån etc er heller ikke inkludert, og må derfor legges til. Det samme med vann, avløp, renovasjon osv.

Med en årslønn på 400.000 har Ola en brutto månedslønn på kr 33.333,33. Fratrukket skatt har Ola 21-22.000 utbetalt.

Det kan være vanskelig å få dette regnestykket til å gå opp.

Skrevet

Nei. Man får jo ikke høyere betalingsevne selv om man har sikkerhet.

Nei jeg skjønner jo at det er deg selv det kommer ann på, men det er rart hvis ikke det har noen betydning om hva slags sikkerhet det er og hvor mye den er verdt. Men nå er ikke jeg noen ekspert akkurat.

Gjest Spinell
Skrevet

Nei jeg skjønner jo at det er deg selv det kommer ann på, men det er rart hvis ikke det har noen betydning om hva slags sikkerhet det er og hvor mye den er verdt. Men nå er ikke jeg noen ekspert akkurat.

Tilleggssikkerhet er noe en må ha dersom en skal låne mer enn en viss %-andel (90%?) av kjøpesummen. Uten egenkapital trenger Ola uansett tilleggssikkerhet, men tilleggssikkerheten øker ikke Olas betalingsevne, så han kan ikke få mer lån enn inntekten kan tilsi uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...