Soon Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Vi driver på å planlegger bryllup - dagen er om 6mnd Vi skal ha et enkelt og lite hagebryllup, med ca 30 gjester. Må man ha toastmaster? Noen her som ikke har hatt det, og hvor det har fungert bra? Vi tenker sånn at for oss er det "ikke nødvendig med taler, og vi forventer ingen"... hvis dere skjønner. Trenger man virkelig en person til å fortelle hva som skjer nå, eller kan jeg eller brudgom bare ønske velkommen og si hva som skjer fremover? Og må man ha sanger og sånt? Syns det ofte er litt kleint jeg da... Og så lurer vi på det med mengden alkohol... Noen som har en smart måte og finne det ut på? Vi skal ha vin til maten, både rød og hvit da vi skal ha tapas. Så blir det Bailyes og Cognac til kaffen og kakene, og øl, vin og "rusbrus" på festen. Ingen sprit. Vanskelig å vite hvor mye man skal regne av hvert. Det er ca 50/50 damer og menn.
tiriel Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 hei! jeg tenker at det ikke er faste regler som sier at dere må noe som helst i deres bryllup. det er brudeparets dag, dermed er det dere som bestemmer hva dere vil ha med eller ikke.. når det gjelder toastmaster så ville jeg tro at det er greit å ha det. ganske enkelt fordi da blir det en ting mindre for dere som brudepar å tenke på. taler er ikke et must hvis dere ikke vil,men det er vanlig med tale fra brudgom til brud og omvendt samt. fra brudeparets foreldre til brudeparet og forlovere. men her er det også dere som bestemmer hvor mange taler det skal være. når det er sagt så kan det jo hende at noen ønsker å gi dere en tale likevel om dere ikke forventer det? I forhold til alkohol, så vet jeg rett og slett ikke, kjenner at jeg sliter litt med den avgjørelsen selv.. men tror jeg vil tenke på gjestene mine, hvor mange det er, hvor mye vil jeg beregne på hver til maten;kaffen og så ta det derifra hvor mye jeg trenger til resten av festen..? håper dette hjelper litt ihvertfal lykke til med planleggingen
Anglofil Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Dere må ingenting, det er brudeparet som bestemmer. Derimot velger vi å ha toastmaster fordi det er mest praktisk. Om dere ikke vil ha taler eller sanger så trenger dere ikke det, men kan jo greit å ha en toastmaster som har orden i sysakene allikevel. Ift beregning av alkohol har jeg brukt denne som utgangspunkt, kan jo være verdt å ta en titt på. Mvh Yvonne
Soon Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2011 Takk for svar. Har sett litt på den kalkulatoren, og den ser ut til å kunne gi et greit utgangspunkt iallefall
Tullepia Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Dere bestemmer helt selv hvordan dere vil ha det! Det kan være greit med en toastmaster, for da kan dere slappe av litt selv og overlate praktisk informasjon, ordstyring og takk-for-maten-tale til evt kokker/servitører til denne. Det er også litt "farlig" å la folk få føle det fritt fram med tanke på taler, særlig hvis du ikke har en toastmaster. Da kan du i verste fall risikere at du får mange og lange taler midt under middagen. Det er alltid greit å ha en person folk kan melde inn taler til og som kan styre når folk får komme til orde. På den måten blir middagen en hyggelig opplevelse både for dere og gjestene. Men dette er bare tips. Dere kjenner best til deres egne gjester, hva dere kan forvente av dem og hvordan dere selv vil ha bryllupet deres! Sanger er for øvrig en fin måte for venner/familie å si noen gode ord til dere uten at de behøver å holde en tale (noe som kan være utrolig utfordrende for mange).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå