Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber og begynner klokken 8 hver dag. Greit nok det, men problemet er at alle som jobber der sitter i kantina og skravler helt til halv 9, mange ganger til kvart på 9 også.

Så hva er egentlig da vitsen at jeg kommer klokken 8? Jeg må ta en buss for å komme dit og da er jeg der 7.40 ca og svært skjelden så er det åpent da, og sjefen kommer stort sett alltid 7.55 - 8.00 og låser opp så jeg må stå ute i 20 minutter å fryse. Hadde jeg kunne kommet da vi faktisk begynner å jobbe så kunne jeg tatt en buss og faktisk vært der 8-30 til 8.35. Men dette vil ikke sjefen høre på. Jeg har å møte klokken 8 sier hun. Men fatter ikke poenget når vi ikke gjør noe fornuftig da. Altså, vi jobber ikke før halv ni og jeg er der for å jobbe. Og der vi gjør selve jobben er jo låst også frem til sjefen låser opp noe som ikke skjer før 8.30 så det er jo umulig for meg å gjøre noe annet enn å sitte i kantina frem til vi starter å jobbe. Nå er jeg heller ikke så veldig sosial heller og de andre prater bare om ting jeg ikke er så intressert i så det er ikke så mye å prate om heller, ikke virker de så intressert i å prate med meg heller, men det kan jo være min egen feil også. så jeg skulle gjerne kommet da vi faktisk starter å jobbe og ikke 30, 60 eller 24 timer før for den sak skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber og begynner klokken 8 hver dag. Greit nok det, men problemet er at alle som jobber der sitter i kantina og skravler helt til halv 9, mange ganger til kvart på 9 også.

Så hva er egentlig da vitsen at jeg kommer klokken 8? Jeg må ta en buss for å komme dit og da er jeg der 7.40 ca og svært skjelden så er det åpent da, og sjefen kommer stort sett alltid 7.55 - 8.00 og låser opp så jeg må stå ute i 20 minutter å fryse. Hadde jeg kunne kommet da vi faktisk begynner å jobbe så kunne jeg tatt en buss og faktisk vært der 8-30 til 8.35. Men dette vil ikke sjefen høre på. Jeg har å møte klokken 8 sier hun. Men fatter ikke poenget når vi ikke gjør noe fornuftig da. Altså, vi jobber ikke før halv ni og jeg er der for å jobbe. Og der vi gjør selve jobben er jo låst også frem til sjefen låser opp noe som ikke skjer før 8.30 så det er jo umulig for meg å gjøre noe annet enn å sitte i kantina frem til vi starter å jobbe. Nå er jeg heller ikke så veldig sosial heller og de andre prater bare om ting jeg ikke er så intressert i så det er ikke så mye å prate om heller, ikke virker de så intressert i å prate med meg heller, men det kan jo være min egen feil også. så jeg skulle gjerne kommet da vi faktisk starter å jobbe og ikke 30, 60 eller 24 timer før for den sak skyld.

Da synes jeg du skel be sjefen om å låse opp kl 8 slik at du kan begynne å jobbe. Jeg synes det er helt utroig at sjefen synes det er greit at alle kaster bort en halvtime hver eneste dag på å sitte i kantina og skravle. Det hadde ikke jeg akseptert.

Hilsen sjef

• Liker 2
Skrevet

Be sjefen om å låse opp inn til der du skal jobbe når klokken er åtte da vel, og ta opp problemet med en som er høyere i systemet?

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut om arbeidsmiljøloven paragraf 10,2 kan brukes.

Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

Du skriver ikke noe om hva slags jobb det er. Hvis det feks er et callsenter hvor linjene er åpne til visse tider, så kan det være vanskelig. Men på de fleste arbeidsplasser er det nok gjennomførbart med fleksitid.

• Liker 1
Skrevet

Ville du gått ned en ca en tusenlapp i lønn i uka da for å komme 9 på jobb? Det blir 5 timer mindre i uka det.

Skrevet

Ville du gått ned en ca en tusenlapp i lønn i uka da for å komme 9 på jobb? Det blir 5 timer mindre i uka det.

Det er vel fleksitid hun er ute etter, ikke å gå ned i stillingsprosent.

Skrevet

Du har en elendig sjef som ikke kan jobben sin. Tragisk.

Forlang å få nøkkel slik at du kan låse deg inn og begynne å jobbe, eller i det minste komme deg inn. Alternativt forlang å få komme halv ni, når de likevel ikke åpner for jobbing før da.

... som du allerede har prøvd, men hva sier hun om HVORFOR? Det finnes jo ikke logikk i dette her. Kan du gå til noen over henne igjen, og ta opp problemet?

Eventuelt finne deg en annen jobb!

Skrevet

Du begynner på jobb klokken 8 fordi sjefen sier at det er da du begynner på jobb. Uavhengig av om det er gunstig for deg eller ikke, sjefen tenker på hva som er gunstig for h*n og bedriften. Og i noen tilfeller kan det høres ut som at sjefen ikke tenker i det heletatt. Men han er fortsatt _sjef_ og det ligger i ordet.

Hvis vi skal se dette fra et annet perspektiv, så syns jeg også det er utrolig at sjefen er villig til at dere skal sløse bort en halvtime hver eneste dag. Mitt tips til deg er at du hører med de andre på jobben om hva de syns, og så skrive et skriv til sjefen eller noe der sjefen får det skriftlig og fult utarbeidet sånn at sjefen kan lese det i ro og fred og faktisk tenke over det.

Skrevet

Mitt tips til deg er at du hører med de andre på jobben om hva de syns, og så skrive et skriv til sjefen eller noe der sjefen får det skriftlig og fult utarbeidet sånn at sjefen kan lese det i ro og fred og faktisk tenke over det.

Hvorfor skal hun høre med de andre på jobben? Hun kan da bare ta en prat med sjefen og si at hun vil begynne å jobbe kl 8 og be ham om å låse opp for henne? Er ikke verre enn det.

Skrevet

Du begynner på jobb klokken 8 fordi sjefen sier at det er da du begynner på jobb.

Litt av en innstilling. Så da kan jeg som sjef forlange at de ansatte kommer på jobb kl 7 men de får ikke begynne å jobbe før 8? Og dette får de bare gjøre fordi jeg som sjef sier det? Unnskyld meg, men man kan ikke gjøre så mye dumme ting man vil bare fordi man er sjef.

• Liker 1
Skrevet

Litt av en innstilling. Så da kan jeg som sjef forlange at de ansatte kommer på jobb kl 7 men de får ikke begynne å jobbe før 8? Og dette får de bare gjøre fordi jeg som sjef sier det? Unnskyld meg, men man kan ikke gjøre så mye dumme ting man vil bare fordi man er sjef.

Hvis du leser resten av innlegget mitt så ser du at også jeg mener at sjefen er idiotisk.

Skrevet

Du begynner på jobb klokken 8 fordi sjefen sier at det er da du begynner på jobb. Uavhengig av om det er gunstig for deg eller ikke, sjefen tenker på hva som er gunstig for h*n og bedriften. Og i noen tilfeller kan det høres ut som at sjefen ikke tenker i det heletatt. Men han er fortsatt _sjef_ og det ligger i ordet.

Hvis vi skal se dette fra et annet perspektiv, så syns jeg også det er utrolig at sjefen er villig til at dere skal sløse bort en halvtime hver eneste dag. Mitt tips til deg er at du hører med de andre på jobben om hva de syns, og så skrive et skriv til sjefen eller noe der sjefen får det skriftlig og fult utarbeidet sånn at sjefen kan lese det i ro og fred og faktisk tenke over det.

Høres jo ut som sjefen bestemmer at de ikke får jobbe før halv ni, da. "Og der vi gjør selve jobben er jo låst også frem til sjefen låser opp noe som ikke skjer før 8.30"

Skrevet

Men man begynner jo ikke på jobben kl. 0800 hvis sjefen faktisk ikke låser opp 0830. Det er litt useriøst av en leder å kreve at folk skal begynne kl. 0800 når man ikke har mulighet for å faktisk begynne arbeidet før en halvtime senere.

Jeg hadde definitivt tatt opp dette med utgangspunkt i lovverket. Selvfølgelig i en ordentlig tone, men en seriøs sjefs avgjørelser må være forankret i gode grunner. Og jeg hadde faktisk forventet en god begrunnelse for at jeg måtte være på jobb kl. 0800 hvis jeg ikke kunne begynt før kl. 0830. Om ikke annet så hadde jeg forventet at dørene var åpne kl. 0800 slik at jeg kunne komme i gang med arbeidsdagen og slapp og sløse bort tid.

Skrevet

Jobber du i helsesektoren i kommunen er det vanlig at arbeidstiden er fra 8 og da sitter gjerne sjefen i telefonen (hjemmesykepleien) for å få avklart hvem som trenger mest hjelp og hvordan dagen skal legges opp.

Skrevet

Fordi det er den avtalte arbeidstiden?

Man har ofte arbeidstiden regulert via arbeidskontrakt eller særavtale, og den er jo oppsatt for å følges.

Skrevet

Får du lønn for denne halvtimen? Fører den til at du må være en halvtime lenger på jobb om ettermiddagen?

• Liker 1
Skrevet

Lurer også på hva som er definert som arbeidstid i kontrakten din, og hva du får betalt for.

Må være en dårlig sjef hvis man kaster bort en halvtime hver dag på f.eks 10 ansatte, det blir mer enn en halv stilling som går bort i kaffe hver uke!

Skrevet

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen i dette med å "tvinges" til å småprate om ting som ikke interesserer en :P Det høres ut som en utrolig asosial ting å si, men det er som å sitte i et kaffeslaberas når man er liten og bare de voksne får prate. At det er hyggelig for de fleste betyr ikke at det er hyggelig for alle.

Håper du tar dette videre og får enten en nøkkel eller får lov til å begynne halv ni!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...