HopelessFear Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 (endret) Jeg lurer på hvordan økonomien er, om en er ufør og blir gravid? En får jo barnebidrag, men er det noe annet som kommer i tillegg, i og med at en er ufør? (Det er forresten snakk om uføretrygd for medfødt sykdom, om det forandrer noe.) Endret 20. februar 2011 av HopelessFear
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Kommer an på om du er gift eller alene. Er du alene så får du litt i overgangsstønad og, det blir regna utifra hva du har i trygd. Dette får du i 3 år. Ellers så får du litt ekstra i trygd fordi du har barn, dette hvis du ikke er gift med en mann som tjener normalt. Og det er nok heller ikke mye. Jeg har aap, er alene og får vel ca 700 kr ekstra i mnd pr barn. Men da jeg var midlertidig ufør fikk jeg mer.
HopelessFear Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2011 Jeg er ikke gift, men jeg vet ikke om en kjæreste regnes som partner, eller om en fortsatt regnes som "alene?"
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 (endret) Jeg er ikke gift, men jeg vet ikke om en kjæreste regnes som partner, eller om en fortsatt regnes som "alene?" Man får ikke overgangsstønad dersom man er kjæreste med barnefaren, selvom man ikke bor sammen. Ikke dekning til barnepass, heller. Du får da litt ekstra i uføretrygd + at man mottar barnetrygd. (I tilegg får man engangsstønad fra NAV på 1/2G ved fødsel) Endret 20. februar 2011 av Krizzy
HopelessFear Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2011 Ok. Er det en plass en kan lese mer om dette?
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Ok. Er det en plass en kan lese mer om dette? www.nav.no
HopelessFear Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2011 Jeg fant ikke noe fornuftig på nav.no. Var innom der før i dag.
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Jeg fant ikke noe fornuftig på nav.no. Var innom der før i dag. Barnetrygd Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn. Dersom du er enslig forsørger, kan du få barnetrygd for ett barn mer enn det du faktisk bor sammen med (utvidet barnetrygd). http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd Her får du en link!
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Tusen takk! Resten står på nav.no. Du finner det under familie, med unntak fra det om uføre som står under helse!
HopelessFear Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. februar 2011 Har kranglet med nav sine nettsider i evigheter. Finner aldri ut av det systemet der. Kanskje bare jeg som er litt dum i hue, men noen må jo være det også.
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Har kranglet med nav sine nettsider i evigheter. Finner aldri ut av det systemet der. Kanskje bare jeg som er litt dum i hue, men noen må jo være det også. Det er ganske enkelt hvis man kommer inn i det. Ikke finner jeg fram selv alltid. Kom nettopp på at uføretrygd ligger på Arbeid, ikke på Helse!
liv Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 En får ikke overgangstønad når en har uføretrygd. Men du får et barnetillegg. Usikker på hvor mye det er. Du har rett på en ekstra barnetrygd om du ikke bor sammen med barnets far. Du har også rett på barnebidrag, kan ikke far betale vil du få bidrag fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Men du får et barnetillegg. Usikker på hvor mye det er. 27 kr dagen.
Lumê Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Man får ikke overgangsstønad dersom man er kjæreste med barnefaren, selvom man ikke bor sammen. Ikke dekning til barnepass, heller. Du får da litt ekstra i uføretrygd + at man mottar barnetrygd. (I tilegg får man engangsstønad fra NAV på 1/2G ved fødsel) Får man engangsstønad om man er uføretrygdet?
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Får man engangsstønad om man er uføretrygdet? Ja, det tror jeg. Nei, jeg er ikke 100% sikker, så gjerne korrigerer meg om jeg tar feil.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Nei, det gjør man ikke. Poenget med engangsstødnad er jo å dekke et inntektstap eller kompensere for ingen inntekt. Har man uføretrygd, har man inntekt, men ikke noe inntektstap.
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Nei, det gjør man ikke. Poenget med engangsstødnad er jo å dekke et inntektstap eller kompensere for ingen inntekt. Har man uføretrygd, har man inntekt, men ikke noe inntektstap. Ok. Jeg ser meg selv som rettet!
Lumê Skrevet 21. februar 2011 #19 Skrevet 21. februar 2011 Nei, det gjør man ikke. Poenget med engangsstødnad er jo å dekke et inntektstap eller kompensere for ingen inntekt. Har man uføretrygd, har man inntekt, men ikke noe inntektstap. Takk for svar Var det jeg trodde, men er andre som mener man får engangsstønad om man er ufør. Men det er jo logisk, man får jo foreldrepenger, da trenger man ikke engangsstønaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå