Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på intervju angående en stilling i klesbutikk. Og ble oppringt dagen etterpå om jeg kunne komme på en "prøvetime" i butikken, der de skal se hvordan jeg oppfører meg blant kunder osv.

De skal ansette en selger, og ikke en ekspiditør. Dette var veldig viktig.

Jeg har aldri jobbet i butikk før. Hvordan kan jeg ta meg best ut på den såkalte "prøvetimen"?

Er det andre som har vært på dette? Er det vanlig å ha?

Skrevet

Har vært på intervju angående en stilling i klesbutikk. Og ble oppringt dagen etterpå om jeg kunne komme på en "prøvetime" i butikken, der de skal se hvordan jeg oppfører meg blant kunder osv.

De skal ansette en selger, og ikke en ekspiditør. Dette var veldig viktig.

Jeg har aldri jobbet i butikk før. Hvordan kan jeg ta meg best ut på den såkalte "prøvetimen"?

Er det andre som har vært på dette? Er det vanlig å ha?

Har ikke hørt om prøvetime i klesbutikk.. Og du skal være selger? Hm.. Trodde de fleste klesbutikkene kjørte selvbetjening? Kan ikke gi deg noen særlige tips, annet enn husk å smile til kundene (og gjerne si hei selvom du ikke står i kassen). Det er viktig å smile ofte, men husk at det skal falle naturlig. Gi kundene øyekontakt når du snakker med dem, gjerne spør om de leter etter noe spesielt eller si at de bare må gi beskjed hvis de trenge hjelp til noe. Når du skal vise dem hvor prøverommene er, er det veldig bra om du ikke bare viser retningen med hånden, men også bruker 3-skrittsregelen: altså i tillegg går tre skritt i retingen du skal vise. Du kan gjerne gjøre mersalg ved å nevne f.eks at "det passer ganske bra med en hvit topp under denne skjorten", eller liknende.

Går nok bra, lykke til! :klemmer:

Skrevet

Takk for tips :)

Det er det "mersalg" jeg synes virker så vanskelig. Jeg liker ikke når folk gjør det mot meg, så det føles så falskt Og hvordan kan det "gli" fint inn, så det ikke virker så påtrengende? Hvis noen kommer i kassen og skal kjøpe en bukse, da kan jeg jo ikke si "Du skal ha denne? :) Du skal ikke ha en genser som passer til også da? :) :)"

Gjest Vulture
Skrevet

Takk for tips :)

Det er det "mersalg" jeg synes virker så vanskelig. Jeg liker ikke når folk gjør det mot meg, så det føles så falskt Og hvordan kan det "gli" fint inn, så det ikke virker så påtrengende? Hvis noen kommer i kassen og skal kjøpe en bukse, da kan jeg jo ikke si "Du skal ha denne? :) Du skal ikke ha en genser som passer til også da? :) :)"

Hvis dere har tilbud/salg i klessbutikken kan du for eksempel si "Vi har ta tre, betal for to-tilbud denne uken, så hvis du tar med deg et klesplagg til får du et gratis" osv. Salg handler trossalt om psykologi og retorikk, "kunsten å overtale":-)

Skrevet

Har aldri hørt om slik prøvetime nei, mer vanlig mer prøveperiode på f.eks. 1 mnd tror jeg.

Her er noen tips jeg tror kan være viktig å huske:

1. ALDRI stå bak kassen om du ikke ekspederer en kunde. Du skal være tilgjengelig på gulvet.

2. Alltid forsøk å oppnå øyekontakt med kunder som kommer inn i butikken. Si hei, for så å la kunden se litt for seg selv.

3. Mange velger etter litt tid å spørre f.eks. "vil du ha litt hjelp?". På selgerkurs advares det mot dette. De foretrekker heller om du tar kontakt på en litt mer "naturlig" måte, ved å f.eks. kommentere plagget vedkommende ser på "den buksen der har en fantastisk modell".

4.Vær alltid smilende, blid og imøtekommende mot kunden. Iblant får du kommentarer du kanskje ikke forventer, da er det bare å forsøke å være positiv.

5. Mersalg er jo sentralt for selgere. Som deg synes jeg også at dette er ubehagelig å oppleve selv, og vegrer meg derfor for å gjøre det. Jeg velger å se personen an. Noen er bestemt på hva de er ute etter når de kommer inn i butikken, mens andre kikker mer på måfå og er åpne for forslag. Prøv å finn en balanserende måte å foreslå ting på. Ikke pressende, men mer tilbydende på en hyggelig måte.

6. Om en kunde forsøker et plagg og spør deg om din mening, forsøk å vær ærlig. Se da selvsagt an hva kunden selv mener, om hun synes den er råflott bør du ikke si at hun ser grusom ut :fnise: . Men dersom kunden er usikker og det virkelig ikke ser bra ut, forsøk å finne alternativer. Få henne til å prøve en annen modell eller farge.

7. Følg kunden opp. Hils, snakk med henne mens hun titter, vis veien til prøverommet, spør underveis om ting passer og gi beskjed om at hun må si fra om du skal hente en annen størrelse. Om kunden ikke vil ha noe av det hun prøvde fordi det ikke satt fint, er det viktig å være hyggelig da også. Vær blid og si ha det bra e.l.

8. Ikke ha tyggis i munnen.

9. Legg igjen mobilen i veska e.l.

10. Deponering skal ikke brukes som en salgsteknikk. Dette er generelt ikke noe en selger skal ta opp, kun på forespørsel fra kunden.

11. Snakk med kunden. Om hun er pratsom, hiv deg på. Ikke stedet for å være beskjeden.

Skjønner godt at du lar deg stresse av en slik prøvetime. Det aller viktigste er å være blid og hyggelig mot kundene. Forsøk å hjelpe de så godt du kan. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier meg i grunn enig i det som er blitt sagt over her, vær blid og imøtekommende, og gjerne også fortelle om slike spesielle tilbud. Mersalg skjønner jeg veldig godt at du er skeptisk til, da jeg tror det er noe de aller, aller fleste synes er grusomt irriterende. Vær heller hjelpsom og blid, og foreslå gjerne at det plagget er spesielt fint med et annet plagg, men mer enn det bør du trolig unngå.

(Egentlig skjønner jeg ikke at butikker ikke har skjønt det enda.... Det finnes faktisk butikker jeg unngår fordi betjening er altfor pågående og skal prakke på meg halve butikken.)

• 2 uker senere...
Skrevet

Si alltid hei til kunden når h*n kommer inn i butikken, ha øyekontakt.

Når det ikke er kunder i butikken kan du rydde litt i butikken sortere klær etter str f.eks, henge andre klær på plass.

Skrevet

Prøvejobbing har blitt mer og mer vanlig i klesbutikker, jeg har selv vært på det- nå er jeg butikksjef, og vi pleier å ta inn personer til prøvejobbing om det feks. er to stk. det står mellom..

Pinklightning summerte vel opp det meste og viktigste ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...