Gjest Vulture Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 (endret) Hei! Mulig at det er ingen som kan svare på det jeg spørr om, men jeg prøver:) Jeg var på sesjon nå i januar og ble anbefalt å søke befalsskolen for etteretning og språk(arabisk-linja). Men når jeg leser på nettet så skriver veldig mange at man må ha nærmere fem i snitt for å komme inn i det hele tatt, pga at det er så mange universitets/høgskoleutdannede som søker samme utdanning. Jeg er en jente som er snart ferdig på VGS, men har bare 4.1 i snitt. Jeg har fire eller bedre i alle språk og sammfunnsfag untatt en treer i int.engelsk skriftlig eksamen og politikk og menneskerettigheter(måtte ta dette faget i andre klasse). Jeg har også tatt fordypning i sosiologi og sosialantropologi, politikk og menneskerettigheter, internasjonal engelsk, samfunnsfaglig engelsk, medier og informasjonskunnskap samt at jeg har gode karakterer i historie, religionslære ol. På sesjon scoret jeg syv på den psykologiske delen og på den fysiske delen helt gjennomsnittlig for jenter, og er nå tatt ut til camp ski-vm med Forsvaret. Kan det arabiske alfabetet nesten skriftlig og muntlig. Har jeg i det hele tatt noe sjanse for å komme inn med snittet mitt, eller vil de også se på at jeg har tatt relevante fag i forhold til skolen og at jeg gjorde det bra på sesjon? Takker for alle svar. Endret 20. februar 2011 av Vulture
feuerstein Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 I utgangspunktet tenker jeg "glem det!" når jeg ser noen oppgi et snitt under 5, men det er et par faktorer som kan hjelpe deg: - Min erfaring er fra tiden da det kun var russisklinje og en stødig strøm av reserveoffiserer var ansett tilstrekkelig, altså ikke som i dag med flere elevplasser og et virkelig presserende behov for aktivt (ikke-reserve) språkpersonell. - Du er jente. Forsvaret favoriserer generelt jenter så voldsomt at det gjør vondt. Akkurat for FSES kan dette til dels unnskyldes gjennom at mannlige arabisktalende ikke fullt ut kan gjøre oppgavene til kvinnelige arabisktalende (og motsatt), så FSES har et sterkt press om å ta inn en viss andel kvinner selv om man har mannlige søkere med bedre kvalifikasjoner. - Fagbakgrunnen din er svært relevant. Klarer du å få alle språkkarakterene på 5 eller 6 kan de muligens tilgi et snitt som bare er over 4 ellers. Uansett, den eneste måten å finne ut om det holder er ved å søke, samt gjennomføre aspirantperioden (som du sannsynligvis vil bli innkalt til selv om karakterene er litt svake), og får du ikke plass på BSES kan det godt være du får plass et annet sted og på sikt kan få språkkurs via bakveien.
Gjest Vulture Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 I utgangspunktet tenker jeg "glem det!" når jeg ser noen oppgi et snitt under 5, men det er et par faktorer som kan hjelpe deg: - Min erfaring er fra tiden da det kun var russisklinje og en stødig strøm av reserveoffiserer var ansett tilstrekkelig, altså ikke som i dag med flere elevplasser og et virkelig presserende behov for aktivt (ikke-reserve) språkpersonell. - Du er jente. Forsvaret favoriserer generelt jenter så voldsomt at det gjør vondt. Akkurat for FSES kan dette til dels unnskyldes gjennom at mannlige arabisktalende ikke fullt ut kan gjøre oppgavene til kvinnelige arabisktalende (og motsatt), så FSES har et sterkt press om å ta inn en viss andel kvinner selv om man har mannlige søkere med bedre kvalifikasjoner. - Fagbakgrunnen din er svært relevant. Klarer du å få alle språkkarakterene på 5 eller 6 kan de muligens tilgi et snitt som bare er over 4 ellers. Uansett, den eneste måten å finne ut om det holder er ved å søke, samt gjennomføre aspirantperioden (som du sannsynligvis vil bli innkalt til selv om karakterene er litt svake), og får du ikke plass på BSES kan det godt være du får plass et annet sted og på sikt kan få språkkurs via bakveien. Når jeg var på sesjon sa jeg tydelig at jeg ikke har høyere snitt en fire men fikk likevel beskjed om å søke på arabisk-linja, så da legger de tydeligvis lista lavere nå enn tidligere? Tviler selv på at jeg kommer inn pga snittet mitt men skal delta på camp ski-vm for det og søke allikevel, med tanke på at jeg mulig skal ha førstegangstjeneste i juli.
feuerstein Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Generelt ville jeg tatt alle uttalelser fra vernepliktsverket (herunder sesjonsfolkene) med en solid klype salt, de har fått en overdose smilekurs og anbefaler alt. Det er ikke få som på sesjon har blitt anbefalt å søke avdelinger som er nedlagt, profesjonalisert eller på annen måte utilgjengelige/uaktuelle for søkeren. Når det gjelder deres anbefaling om å søke arabisklinje er det naturlig at de sier det, de vet at jobben deres er å skaffe selektive avdelinger et stort antall kandidater som tilfredsstiller de formelle minstekrav, slik at avdelingen selv har en størst mulig masse å håndplukke sine kandidater fra. En sesjonsassistent som sier "ikke søk" til en kandidat som ikke er direkte diskvalifisert går over sine fullmakter, de skal kun fraråde dersom f.eks. en med svak psykisk helse eller dårlig syn ønsker å søke jegertjeneste eller annet som stiller høye absolutte krav til helseprofil.
Corvus corax Skrevet 5. mars 2011 #5 Skrevet 5. mars 2011 Hei du. Du skal ikke se bort fra at du har muligheter. Skolen kvoterer ikke, de tar de beste uansett kjønn. Men et tips er å la det være opp til skolen å vurdere hvem som er best, ikke du selv, eller andre bloggere, kun basert på dine karakterer ;-) Opptaksprosessen er mer kompleks enn som så. Ring gjerne skolen for nærmere informasjon. Du taper uansett ingen ting på å søke. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #6 Skrevet 5. mars 2011 Og tren masse slik at du gjør det bra på de fysiske testene som 3000 m løp osv. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå