Gå til innhold

Øve på kirkebiten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal gifte oss til sommeren, men jeg lurer litt på om det blir noe øving på kirkebiten?

Jeg har aldri vært i bryllup, og erfaringene mine er kun fra film. Der ser det ut som det er noe bytting av hvilke stoler man sitter på før og etter noe synging ? eller noe slik....

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi øvet med forlovere og prest ca. en uke før vielsen...

(Selvfølgelig i kirken...)

Skrevet

Vi hadde en gjennomgang i kirken(med mine foreldre, forloverne hadd ikke mulighet til å komme) et par dager før bryllupet :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har, som forlover, vært på øving i kirken sammen med brudepar. Tror det er helt vanlig. Første gang jeg var forlover hadde verken bruden eller jeg vært i bryllup før, så det var veldig greit å få en gjennomgang. Slik er det nok med ganske mange.

Skrevet

Hei!

Vi skal gifte oss til sommeren, men jeg lurer litt på om det blir noe øving på kirkebiten?

Jeg har aldri vært i bryllup, og erfaringene mine er kun fra film. Der ser det ut som det er noe bytting av hvilke stoler man sitter på før og etter noe synging ? eller noe slik....

Er det noen som vet?

Når presten tar kontakt for å avtale samtale kan du ta opp dette. De fleste prester øver med paret på forhånd og forklarer hvordan man bytter stol osv.

Kort sagt er kvinnesiden nord og herresiden sør i kirken, mens alteret er øst (dette kan avvike i noen kirker, særlig nyere).

Etter selve ekteskapsinngåelsen bytter kvinnens forlover og brudgommen plass, slik at brud og brudgom sitter ved siden av hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...