Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt samboer og har leid ut min egen leilighet. Vi har ikke felles økonomi etter mitt ønske. Jeg har med barn inn i forholdet som jeg forsørger. Han forsørger sine mye gjennom barnebidrag. Netto har vi utbetalt nesten like mye. Jeg betaler halvparten av faste utgifter så som renovasjon, renter på boliglån (innen for 80%), kabel-tv osv. Vi har allerede hatt en kjempediskusjon om fordeling av hans renteutgifter på bolig. Boligen er høyt belånt. Jeg vil betale halvparten av renteutgiftene etter at hans skattefordel er fratrukket. Han mener at jeg må betale halvparten av det han faktisk betaler i renter og se bort i fra hans skattefordel. Noen innspill på dette? Situasjonen er så betent at det blir kjempekrangel om vi diskuterer dette.

Om et års tid så vil jeg miste barnetrygd for et barn ekstra. I tillegg så må jeg skatte av leieinntekter. Dette er to ting som påvirker min økonomi. Hvordan løse dette på en rettferdig måte? Synes ikke at det er riktig at jeg alene må stå for inntektstapet. Trenger noen innspill for jeg ser at ulikt syn på økonomi faktisk kan ødlegge forholdet vårt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Mente at boligen er belånt innenfor 80%

Skrevet

Hva med å dele de faktiske utgiftene likt en stund fremover for å se hvordan det fungerer? At du ønsker å beholde din bolig må vel holdes utenfor, siden det er ditt ønske må kosnekvensene også falle på deg..

Min mann og jeg har egne kontoer - men vi har en felles utgiftskonto som begge setter inn et gitt beløp til hver måned - derfra går alle utgifter - pengene som blir til overs vokser der og vi bruker dem til felles glede som ved nye ting til huset, reiser etc.. Dette gjør at vi har hver vår økonomi til klær, hobbyer, etc og en felles til utgifter - altså ingen krangling om penger

:wink:

Skrevet

Vi er enige om de faktiske utgiftene unntatt boliglånet hans. Jeg betaler halvparten av hans renteutgifter, men kan ikke få rentefradrag. Ergo så mener jeg at jeg sponser hans boliglån. Dette er han uenig i.

Jeg har valgt å ikke selge egen bolig da dette gir meg og ungene en trygghet dersom samboerforholdet ikke skulle vare. Jeg har et ansvar for egne barn. Samboer kan faktisk hive ut meg og ungene på dagen. Pr. i dag så dekker leieinntektene ca 90% av mine utgifter ved å beholde leiligheten.

Han har alle fordeler av at vi deler utgiftene. Jeg får noen fordeler (større strømregning, men den deles i to) og noen ulemper (tap av inntekt). Enden på den økonomiske visa er at jeg kan få mindre å rutte med enn da jeg ikke var samboer. Han vil uansett tjene på det økonomisk.

Skrevet

Utgangspunktet når man flytter sammen bør være at begge tjener på det. Å bo to sammen gir besparelser, og man bør da dele denne gevinsten.

Hvordan det bør fordeles for at det skal være mest mulig rettferdig er jo ikke en helt enkel sak, og kan selvsagt diskuteres.

At en skal ta hensyn til skattefordel på renteutgiftene mener jeg er selvsagt. Men det er ikke opplagt at det kun er den belånte delen av boligen du skal være med å dekke. Dersom han hadde hatt en gjeldfri bolig hadde det da vært rettferdig at du bodde der gratis?

Jeg har ikke fasitsvaret her (det har vel ingen), dere må finne en løsning som dere blir enige om. Men jeg mener ihvertfall at utgangspunktet må være å finne en løsning der dere begge kommer ut i pluss.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Dere har hver sin leilighet, men bor tilfeldigvis (eller ikke tilfeldigvis) i hans - dere velger å bo der, framfor i din, noe som gir ham særfordeler, og motsatt for deg.

Da deler dere - også på skattegevinsten "hans". Enkelt og greit.

Skjønner hvorfor du vil ha leiligheten i bakhånd, han har jo sin, dersom det ikke går - i dagens samfunn må man nesten gardere seg dersom det "mot alle odds" skulle bli brudd.

Ellers får du forlange at dere flytter i din leilighet - så kan du få alle særfordeler, og han sitte med ekstra skatt...

Hva med å leie ut begge leilighetene for ett år av gangen? Dere tjener, for dette er skattefritt - men da blir det jo mye flytting - hvert år. Men dere kan leie ut møblert... hvis dere gidder alt som følger med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...