Gå til innhold

Prosedyrer med barnehagebarn på tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hvordan håndterer vi ansvar for mange barnehagebarn på tur?

-Alle ansatte skal vite hvor mange en er og ha ansvarsgrupper før en forlater barnehagen.

-Man skal gå tett samlet, en voksen foran, en voksen i midten og en voksen helt bak.De voksne skal jevnlig snu seg og ha blikkkontakt bak i rekken.

-Førstehjelpsmappe skal være med, sammen med telefon, beredskapsplan og telefonnummre til foreldre.

-Når man er kommet fram skal de voksne dele seg på en stasjon hver, det skal jevnlig telles, max hver 10 minutt.

Hvis ett barn forsvinner skal alle i gruppen varsles, barn samles, informasjon hentes og søking starter fort, er ikke barn funnet etter 10 min skal styrer ringes umiddelbart-det er også styrer som skal kontakte foreldre, i mens søker de ansatte ( er man i nærheten av vann skal det ta mindre tid )finner man barnet starter man ev førstehjelp hvis en trenger det, sikrer sted, sørger for frie luftveier og ringer styrer og 113- linjen holdes til de kommer.

Hvis barnehager holder slike retningslinjer er jeg sikker på at antall barn som forsvinner på tur blir halvert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville jo tro alle barnehager har disse eller lignende retningslinjer?? har ihvertfall ikke hørt om noen som ikke har det...

Skrevet

Det hjelper ikke å ha prosedyrer, vet du. De må følges, det er det som er cluet.

Skrevet

Slik praktiserer vi det når vi er på tur også.

Skrevet

Joda, tviler ikke på at dette er vanlig MEN å minne hverandre på det, ha ulike øvelser etc hjelper nå alle.

Jeg som jobber som ped leder skal være den første til å innrømme at

det trengs øvelser kontunierlig, ikke fordi vi alle er dårlige men fordi vi stadig vekk møter nye situasjoner, ikke er ufeilbare o,l

Andre tips eller råd om hvordan dette blir praktisert mottas med takk, kan alltid

lære mer av andre.

Gjest annemor30
Skrevet

Prosedyrer høres veldig fornuftig ut:) Kvalitetssikring på godt norsk;) Håper at slike ting ofte blir tatt opp og gjenomgått:)

Skrevet

Det er vel dette eller lignende som er vanlig praksis i de fleste barnehager. Problemet kommer når Jens må tisse, Eline og Halvor slår hverandre i hodet slik at man er nødt til å gripe inn og Karoline plutselig har tatt av seg dressen og ikke får den på igjen. Da kan man miste oversikten i et minutt. I løpet av det lille minuttet kan Petter ha fått løpt ganske langt han altså. Og når man da teller opp igjen vil man fort innse at her er det en i minus, navnesjekken vil vise at det er Petter og heldigvis husket noen hvor han ble sett sist. Da har det alikevel fort gått 2-3 minutter, og selv om man har gode rutiner for alt mulig kan sånne ting skje.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel dette eller lignende som er vanlig praksis i de fleste barnehager. Problemet kommer når Jens må tisse, Eline og Halvor slår hverandre i hodet slik at man er nødt til å gripe inn og Karoline plutselig har tatt av seg dressen og ikke får den på igjen. Da kan man miste oversikten i et minutt. I løpet av det lille minuttet kan Petter ha fått løpt ganske langt han altså. Og når man da teller opp igjen vil man fort innse at her er det en i minus, navnesjekken vil vise at det er Petter og heldigvis husket noen hvor han ble sett sist. Da har det alikevel fort gått 2-3 minutter, og selv om man har gode rutiner for alt mulig kan sånne ting skje.

Men da har man fått tak i Petter igjen. Han har ikke blitt igjen når bussen gikk fordi man telte før man gikk inn på bussen.

Helt 100 % superkontroll til enhver tid slik at man oppnår 0 uhell er umulig. Men akkurat dette med å telle før man går inn på et transportmiddel burde være fullt mulig.

Skrevet

Jeg gir alltid beskjed om "Ida må tisse" " Per har slått Mia" o,l- jeg roper på kollegaen min om at jeg har en situasjon, ber dem faktisk om å skjerpe sansene i det mine øyne er konsentrert i en situasjon.

Vi går heller ALDRI FØR VI ER SIKKER PÅ OM ANTALL BARN STEMMER 110 PROSENT, og det vet vi ALLTID fordi det er det siste vi sjekker før vi går ut av porten.

Jeg er sikker på at vi kan ha full kontroll så lenge vi er samkjørte med rutiner og følger dem, er vi på turer med risikofaktoerer har vi allid en voksen ekstra med oss.

Skrevet

I tillegg hadde vi i barnehagen jeg jobbet i refleksvester med navn på barnehagen og "jeg er på tur med xxxxx, ser du meg alene ring xxxxx".

Og liste over de som var med på tur og kontaktnr til en voksen var oppslått i barnehagen mens man var ute.

Skrevet

I tillegg hadde vi i barnehagen jeg jobbet i refleksvester med navn på barnehagen og "jeg er på tur med xxxxx, ser du meg alene ring xxxxx".

Og liste over de som var med på tur og kontaktnr til en voksen var oppslått i barnehagen mens man var ute.

VELDIG BRA:)

Nyttige tips å ta med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...