Gå til innhold

Eiendom på finn.no

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et virkelig praktfullt, gammelt og historisk bygg fra 1917 er dette, som nå er til salgs for "bare" 65 millioner (!).

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=403048303

Lurer på hvem de er, alle de som har eid eller bebodd eiendommen før i byggets historie? Huset ligger i bydel Bygdøy-Frogner i Oslo. En gammel murvilla midt i byen. Stor, over 700 kvadrat totalt! Svømmebasseng er det to av, ett utendørs og ett inne i tillegg. Men de er ikke i bruk for øyeblikket, ser det ut til (det innendørs er også tomt). 

Det er dessverre ikke gjort stort med denne bygningen innvendig siden 80-tallet kan det se ut til. Mye av de historiske detaljene er bevart andre steder, og det er bra, men steder som kjøkkenet f.eks... blått kjøkken som antagelig stammer fra åttitallet, burde vært totalrenovert for lengst. Ser ut som til og med GARDINENE på kjøkkenet er en levning fra åttitallet!? I det store og hele er kjøkkenet forferdelig stygt og ikke bevaringsverdig.

Det er kun ett rom som er oppdatert ordentlig, ser det ut til, og det er ett av badene (se bilde 21).

Men dagens gåte; Hva i alle dager har eieren brukt alle de tauene som henger fra taket på loftet til...?

Dette har potensial til å bli et prakfullt hjem for noen, men det vil koste enorme summer. Det er et utrolig flott bygg. Hadde jeg hatt noen hundre millioner på konto, så... da hadde jeg vel hatt råd til dette, renovere alt og betale eiendomsskatt og formueskatt på det :D Kommunale avgifter står oppført med hele 134 000 kroner i året, en helt hårreisende sum. Men den høye summen kan tyde på at svømmebassengene HAR vært i bruk (høyt vannforbruk slår ut på komm.avg.)

303_754259d5-5ee9-4663-b933-2960da9b567f

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Må ta med en prakteiendom kalt "Villa Ekhaugen" fra bydel Bygdøy-Frogner... denne er bare helt utrolig flott. Stor tomt også, midt i byen og nært sjøen! Ikke rart den er priset til 75 millioner. Sånne eiendommer er det ikke ofte man ser på markedet.

Nydelig hus fra 1912. Flotte interiørdetaljer som hovedtrappen er bevart, men dessverre har noen falt for fristelsen og peiset det flotte rekkverkets detaljer fulle av hvitmaling... au. Det gjør vondt å se.

Hagen er nydelig og sikkert et deilig sted å oppholde seg om sommeren.

071_ee813497-84af-4ff9-a2b4-76a02bb27c89

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Må ta med en prakteiendom kalt "Villa Ekhaugen" fra bydel Bygdøy-Frogner... denne er bare helt utrolig flott. Stor tomt også, midt i byen og nært sjøen! Ikke rart den er priset til 75 millioner. Sånne eiendommer er det ikke ofte man ser på markedet.

Nydelig hus fra 1912. Flotte interiørdetaljer som hovedtrappen er bevart, men dessverre har noen falt for fristelsen og peiset det flotte rekkverkets detaljer fulle av hvitmaling... au. Det gjør vondt å se.

Hagen er nydelig og sikkert et deilig sted å oppholde seg om sommeren.

071_ee813497-84af-4ff9-a2b4-76a02bb27c89

Det er ambassadørboligen til Island. De forsøkte å selge den i 2008, men fant ingen som ville kjøpe den til en pris Island ville selge den til .Tror de skal være glad de ikke solgte boligen  til røverpris i  2008. 

Island var hardt rammet av finanskrisen i 2008 og solgte derfor blant annet ambassadørboliger rundt omkring i verden. 

Anonymkode: db05a...eea

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 16.4.2025 den 4.27):

Et virkelig praktfullt, gammelt og historisk bygg fra 1917 er dette, som nå er til salgs for "bare" 65 millioner (!).

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=403048303

Lurer på hvem de er, alle de som har eid eller bebodd eiendommen før i byggets historie? Huset ligger i bydel Bygdøy-Frogner i Oslo. En gammel murvilla midt i byen. Stor, over 700 kvadrat totalt! Svømmebasseng er det to av, ett utendørs og ett inne i tillegg. Men de er ikke i bruk for øyeblikket, ser det ut til (det innendørs er også tomt). 

Det er dessverre ikke gjort stort med denne bygningen innvendig siden 80-tallet kan det se ut til. Mye av de historiske detaljene er bevart andre steder, og det er bra, men steder som kjøkkenet f.eks... blått kjøkken som antagelig stammer fra åttitallet, burde vært totalrenovert for lengst. Ser ut som til og med GARDINENE på kjøkkenet er en levning fra åttitallet!? I det store og hele er kjøkkenet forferdelig stygt og ikke bevaringsverdig.

Det er kun ett rom som er oppdatert ordentlig, ser det ut til, og det er ett av badene (se bilde 21).

Men dagens gåte; Hva i alle dager har eieren brukt alle de tauene som henger fra taket på loftet til...?

Dette har potensial til å bli et prakfullt hjem for noen, men det vil koste enorme summer. Det er et utrolig flott bygg. Hadde jeg hatt noen hundre millioner på konto, så... da hadde jeg vel hatt råd til dette, renovere alt og betale eiendomsskatt og formueskatt på det :D Kommunale avgifter står oppført med hele 134 000 kroner i året, en helt hårreisende sum. Men den høye summen kan tyde på at svømmebassengene HAR vært i bruk (høyt vannforbruk slår ut på komm.avg.)

303_754259d5-5ee9-4663-b933-2960da9b567f

Det er fascinerende hvor ufattelig rike noen mennesker er. Døgnet har ikke mer enn 24 timer for noen, og at enkelte faktisk tjener nok til å kunne bo i en slik festning, bare wow. Ingen jobber i verden kan forsvare en lønn på mer enn max 2 mill. Ingen. "Åh jammen jeg soper inn masse penger for en ultra-riking", altså okay, men du jobber definitivt ikke hardere enn f eks en turnuslege, og jobben din er definitivt langt mindre betydnings- og meningsfylt. 

Egentlig glad for at verden har stått stille i det slottet i 40 år. Pusser du opp der blir det Exit-kokain-vibber med en gang. 

Anonymkode: 90f08...a97

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fascinerende hvor ufattelig rike noen mennesker er. Døgnet har ikke mer enn 24 timer for noen, og at enkelte faktisk tjener nok til å kunne bo i en slik festning, bare wow. Ingen jobber i verden kan forsvare en lønn på mer enn max 2 mill. Ingen. "Åh jammen jeg soper inn masse penger for en ultra-riking", altså okay, men du jobber definitivt ikke hardere enn f eks en turnuslege, og jobben din er definitivt langt mindre betydnings- og meningsfylt. 

Egentlig glad for at verden har stått stille i det slottet i 40 år. Pusser du opp der blir det Exit-kokain-vibber med en gang. 

Du nevner inntekt og at ingen er verdt mer enn to mill i lønn :) Kom til å tenke på dette:

Jeg så en annonse for et hus til salgs på Nordstrand for litt siden. Nybygg nesten, bare få år gammelt. Veldig typisk nytt og "moderne" design på husets utseende utvendig... kassete.  

Eierens navn sto nevnt i salgsoppgaven, og det var et litt uvanlig etternavn, så jeg googlet det. Jaggu meg dukket det opp en liste over Oslos rikeste med hans navn på. Over 40 millioner i årsinntekt... googlet jobben hans også, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle innbringe så sinnsyke summer. Han har kanskje investert? Han hadde et lite investeringsfirma i sitt navn også, samt en ansettelse innen bransjen han jobber i.

Det var ikke noe kvinnenavn ført opp som eier på det huset, så antagelig eier han det alene og bor alene, for skal man dømme utifra interiør og farger inne, er det definitivt alt sammen kokt i hop av en mann alene...grøss. Svart skinnsofa (det verste som fins, og kun menn velger det) og svart spisebord med svarte spisestoler i skinn... Grå vegger. Jeg hater grått! Svart kjøkken. Dystert. Grått og svart, grått og svart overalt! Ikke noe pent interiør. Alt måtte blitt malt om og kjøkken blitt byttet dersom jeg skulle tatt over i alle fall!

Heldigvis tar folk med seg de stygge møblene sine når noen flytter og man skal ta over en ny bolig!

Siden jeg kritiserer denne boligen litt her, så vil jeg ikke linke til den. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stod i Finansavisen at selgeren av boligen er tidligere utleierbaron. Er som regel ved aksjer og boliger man får disse formuene som gjør at man kan eie superdyre boliger. Det er sjeldent kun lønn.  I tillegg kan de ha eid boliger i generasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Edie skrev (1 minutt siden):

Hvordan funker den garasjen? Må være noe elektrisk automatikk involvert for å rullere på å få bilene inn og ut?

Bilheis står det i headingen….

Anonymkode: 9ec9c...21a

• Liker 1
Skrevet
Edie skrev (2 timer siden):

Hvordan funker den garasjen? Må være noe elektrisk automatikk involvert for å rullere på å få bilene inn og ut?

Ja, elektrisk. Heis som senker en bil under bakken, når den øverste skal ut. Og så hever man den opp igjen om den nederste skal ut osv. 

Sparer plass i antall kvadrat, siden bilene "står oppå hverandre". Dobbelgarasje, men på samme antall kvadrat som enkelgarasje.

• Liker 1
Skrevet

En flott leilighet i gammel bygård på St.Hanshaugen i Oslo, Geitmyrsveien, rett overfor parken! Jeg ble totalt forelsket i dette kjøkkenet! Norsk firma, norsk produsert; FRID kjøkken. Lenge siden jeg har sett noe så fint og som jeg liker så godt! 😍

Veldig, veldig fint innvendig, flott renovert. Men så kommer man utenfor, og hele byggets murpuss ser en smule loslitt og falleferdig ut. Kunne nok hatt godt av en renovering utvendig snart. Det senket inntrykket veldig at byggets utside ikke var så godt ivaretatt som innsiden.

Men flott leilighet var det! Jeg ble helt betatt!

329_65d12f54-5169-49c5-90dc-bc4778b45665

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (23 timer siden):

Eierens navn sto nevnt i salgsoppgaven, og det var et litt uvanlig etternavn, så jeg googlet det. Jaggu meg dukket det opp en liste over Oslos rikeste med hans navn på. Over 40 millioner i årsinntekt... googlet jobben hans også, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle innbringe så sinnsyke summer. Han har kanskje investert? Han hadde et lite investeringsfirma i sitt navn også, samt en ansettelse innen bransjen han jobber i.

Med 40 millioner i årsinntekt er det nærmest garantert at det er kapitalinntekt. Equinor-sjefen 20 millioner i året. Tror muligens ingen i Norge har 40 millioner i lønnsinntekt. De best betalte advokatene tjener rundt 30 millioner kroner i året, men de er medeiere i firmaene så det er kapitalinntekt. 

Skrevet (endret)

En gammel villa fra 1923 er til salgs på Nordstrand... med desperat moderingserings- og oppussingsbehov. Har nok ikke vært pusset opp noe som helst på minst 40 år.

Får en følelse av at den har vært utleid på pr rom-basis, altså ett og ett soverom pr leietager. Et av rommene på loftet har skilt med "Manager" på døren!? Enten er det en spøk, eller så har utleieren utpekt en "sjef" for utleien som har bodd der selv og administrert resten.

Alt av møbler er eldgamle, falmede og stygge, og i kjelleren ser det ut som de har laget et slags samlingsrom med bar. Kan nesten kjenne stanken av røyk, ved synet av glass-skålen på bordet som er full av fyrstikkesker. Et askebeger også. Virker bare som en bule.

Dette kunne vært et staselig hus, men det trenger sårt en del omsorg først.

Siden dette er "beste Nordstrand" (i nærheten av Sæter) og med en tomt på hele 1.6 mål, ber de om 19 millioner for den gamle, slitne villaen. Kan nok fort bli snappet opp av noen entreprenører/utbyggere, og så fører de opp fire nye hus på tomten istedet.

PS! Jeg har ikke lest tilstandsrapporten, men en gjetning fra min side er at den er nok smekkfull av påpekte punkter...

EDIT2: en dame født i 1942 er eier av huset. Det så ikke ut som et typisk hus en så gammel dame ville bo i,men..... selv om møblementet nok er fra hennes "glansdager".

562_ac2c60db-410c-4b13-87f5-1c694120ff22

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

En flott leilighet i gammel bygård på St.Hanshaugen i Oslo, Geitmyrsveien, rett overfor parken! Jeg ble totalt forelsket i dette kjøkkenet! Norsk firma, norsk produsert; FRID kjøkken. Lenge siden jeg har sett noe så fint og som jeg liker så godt! 😍

Veldig, veldig fint innvendig, flott renovert. Men så kommer man utenfor, og hele byggets murpuss ser en smule loslitt og falleferdig ut. Kunne nok hatt godt av en renovering utvendig snart. Det senket inntrykket veldig at byggets utside ikke var så godt ivaretatt som innsiden.

Men flott leilighet var det! Jeg ble helt betatt!

329_65d12f54-5169-49c5-90dc-bc4778b45665

Murpussen I det boligkomplekset har sett sånn ut i alle år. Det er veldig sjarmerende, men synd det ikke er balkonger der. 

Jeg synes også kjøkkenet var fint, men synes ikke det passet sammen med det lyse gulvet.

Anonymkode: e204d...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Murpussen I det boligkomplekset har sett sånn ut i alle år. Det er veldig sjarmerende, men synd det ikke er balkonger der. 

Jeg synes også kjøkkenet var fint, men synes ikke det passet sammen med det lyse gulvet.

Anonymkode: e204d...298

Ja, jeg la merke til mangelen på balkonger. Det er litt kjipt å ikke ha, særlig når man har utsikt over parken rett over gaten. På den siden av bygget burde det vært balkonger, så man kunne sitte der og nyte kaffen og se utover den grønne parken.

Men jeg tror nok aldri jeg hadde orket å bo sånn at venner vil slite med å finne noe sted å parkere når de besøker meg. Det er jo nesten håpløst i indre by.

Annonse
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Enig - kjøkkenet var flott! Og fargene og materialvalg tatt igjen gjennom hele leiligheten; vaskerom, bad osv. Gjennomført leilighet. 

Skrevet
enkefru skrev (55 minutter siden):

Fint med kommentar på hvorfor denne er verdt å nevne her…

Enig i det. Mer interessant lesning om folk sier litt om eiendommen og hva de synes osv.

Den du siterer, eiendommen altså, ligger på Østlandets dyreste sted i hvert fall, Snarøya. Og for en utsikt....! Sånn utsikt blir man aldri lei av vel? Jeg liker i hvert fall veldig godt utsikt over vann og sjø.

Jeg legger inn bilde av utsikten fra den annonsen AnonymBruker la ut:

879_a82859a2-4130-494b-a0be-6889765a1719

Skrevet (endret)

En sjeldenhet er på markedet; et hus fra 1927 på Malmøya. Malmøya har broforbindelse til Mosseveien, som leder rett inn til Oslo sentrum på få minutter i bil. Eller sykkel. Mange sykler langs den strekningen.

Dette huset på 198 kvadrat har en tomtestørrelse som virkelig er av de sjeldne, særlig på en ettertraktet adresse som Malmøya er (ikke ofte det er hus til salgs der), tilhørende bydel Nordstrand. Hele 2257 kvadrat! Det er mye i hele Oslo, det. De ber om 18,9 millioner for saligheten.

Innvendig ser det helt ok ut, jeg kunne bodd der, selv om noen farger på veggene kunne blitt endret.  Og det gule kjøleskapet kunne de fått ta med seg når de flyttet, absolutt... :o

981_4fbad149-9679-4aa1-884c-a3ed22706397

Jeg er en som trenger å ha det mørkt når jeg skal sove. Om sommeren ville derfor dette soverommet vært umulig for meg å sove i, for der er det jo så mye høye og rare vinkler på vinduene at ordentlig solskjerming ville være vrient å få til? (kanskje en bråta med spesialtilpassede plissègardiner går an, mange å trekke ned hver kveld da)

Lekkert å se på, men altså upraktisk for de som vil ha det mørkt eller i alle fall dunkelt på soverommet. Her blir det lyst når sola står opp mellom kl fire og fem midtsommers.

981_907207dc-0df2-4f34-855a-49dc85580506

Endret av Million
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...