Gå til innhold

Går du i kirken på julaften?  

1 stemme

1. 1. Går du i kirken på julaften?

• Ja
      7
    • Noen ganger
      7
    • Nei
      27
    • Prøver å gå i alle fall en gang i jula
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går du i kirken på julaften? Eller en annen dag i jula? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ville du gjerne gå, men får ikke tiden til å strekke til?

Eller blir du "dratt med" selv om du egentlig ikke vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg å gått i kirken på julaften.

Men samboeren min er ikke så interessert i det, derfor så går vi ikke dit.

Jeg synger i kor, og er derfor der sikker minst en gang i løpet av jula likevel.

Det er koselig det.

Er bestandig i kirken før jula og synger jula inn.

Da får jeg skikkelig julestemning... anbefales. :D :nisse:

Skrevet

I oppveksten hadde vi juleavslutning i kirken, samt lysmesse uken før jul.

Dessuten pleide jeg å spille sammen med korpset 2. juledag.

Så da var vi virkelig masse i kirken.

Nå er det heller lite....

Syns det er veldig koselig å være på førjulskonsert .

Det absolutte høydepunktet fram til nå er da jeg og mannen var på førjulskonsert i Nidarosdomen med Nidaromsdomens guttekor og Arve Tellefsen.

Det var så stemningsfylt at man fikk frysning!

Skrevet

Ja, jeg går i kirken på julaften. I alle fall dersom tidsplanen ellers går opp. Synes det er veldig synd de gangene jeg ikke får det med meg.

Jeg går i kirken fordi jeg synes det hører sammen med julen, og fordi jeg synes det er en hyggelig "start" på en lang og koselig ettermiddag/kveld. Forøvrig er budskapet en tankevekker som heller ikke er så dum å ta med seg.

For meg er ikke det å gå i kirken en tradisjon fra jeg var liten, det begynnte jeg med i voksen alder.

Skrevet

Jeg pleier også å gå i kirka på julaften hvis vi har tid. Syns det er veldig koselig og stemingsfullt :) Noen ganger går jeg/vi i statskirka, men de siste årene har jeg gått i frikirken der jeg er medlem.( Da jeg var liten ville jeg mye heller sitte og se på juleprogrammene på tv :lol: )

Skrevet

Nope, har faktisk aldri vært i kirken julaften. Familien går ikke (bortsett fra mamma og mormor noen få ganger) og ikke er jeg kristen, derfor faller det seg heller ikke naturlig.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg var i kirken på julaften i fjor. Syns det var veldig fint, var også på kirkegården og satte lys. En fin ting å gjøre før man drar hjem og river papiret av julegavene! Vet ikke om jeg skal i år, har ingen rutine på det.

Skrevet

Vi går ikke i kirken på julaften. Det har aldri vært noen tradisjon hos oss heller. Kunne godt tenke meg og gå en gang, men vet at timeplanen min ikke rekker til det. Jeg er på graven til farmor og søskenbarnet mitt hver julaften, det tar jeg meg tid til uansett. Det er 35-40 min til kirkegården fra der vi bor, så det går likevel ca.2 - 2,5 timer uansett.

Skrevet

Har vært i kirka en gang på julaften. Synes det var koslig! Er ikke så glad i å gå i kirka, men julaften var det fint.

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å gått oftere i kirken. Ikke bare rundt juletider men også ellers i året. Jeg har alltid likt meg i kirken av en eller annen grunn. Dessverre har det ikke blitt noe kirkegåing de siste årene. Ikke siden jeg sluttet på barneskolen faktisk. Grunnen til at jeg ikke har gått er for det ingen har villet gå sammen med meg. Kunne aldri tenkt meg å gått alene. Men i år skal min kjære og jeg prøve å få til å gå i kirken. Noe vi setter pris på begge to.

Skrevet

Vi har ingen tradisjon på å gå i kirken på julaften i vår familien, men etter at jeg traff Kverulanten har jeg vært der nesten hvert år. Jeg er ikke medlem av statskirken, og har egentlig ikke veldig stort behov for å gå i kirken - men hva gjør man ikke for sine kjære... :wink:

Og jeg må innrømme at kirken på julaften har en spesiell stemning, og man får jo høre mange av de kjente og kjære julesangene. Og så treffer man mange bekjente som man får muligheten til å ønske god jul! Det er koselig!

Ellers så synger koret vårt i kirken på 1.juledag, så jeg må uansett i kirken i jula! Men det er helt greit.

K

Gjest Brunhilde
Skrevet

Nei. Går ikke i kirke på julaften. Går ikke i kirken hvis jeg ikke blir helt nødt, og det er for mitt vedkommende bare i tilfelle barnedåp eller begravelse...!

Skrevet

:nisse:

Nei.

Jeg har ikke et kristent livssyn.Mannen min er også utmeldt av statskirken så han går heller ikke.

Men han tenner lys på kirkegården.Jeg er hjemme og lager julemiddagen mens han gjør det.

La Guapa :nisse::hjerte:

Skrevet

De årene jeg spilte i korps spilte vi i kirken på juleaften. Selv om jeg ikke er/var spesielt kristen, kan jeg huske at jeg synes det var stemningsfult. Men det er mange år siden jeg sluttet i korps nå og har ikke vært der på juleaften siden. Er kun i kirken ved bryllup, barnedåp og begravelse.

Jennifer

Skrevet

Vi går ikke i kirken, men besøker gravene til familiemedlemmer som har gått bort.

Skrevet

Å ja, det høres liksom med.. :)

Skrevet
Går du i kirken på julaften? Eller en annen dag i jula? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei. Jul for meg er solsnu/yule/midtvinter/jul og ikke kristmesse. Jeg feirer at det igjen blir lysere og lysere, og at årets gang er på vei mot sommer.

Det var jo opprinnelig derfor man feiret jul - at det var midtvinter og man nå endelig gikk lysere tider i vente. Kristendommen har adoptert jula, som så mange andre høytider.

Jeg bruker derimot gå i sirkel og feire sabbaten på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...