Gå til innhold

Besteforeldre som skal skilles!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd dette? Hvordan fortalte dere det til barna og hvordan reagerte de? Jeg må dessverre fortelle dette til min sønn som snart er i puberteten:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å sette seg ned og snakke om det på en skikkelig måte. Sønnen din er såpass gammel at han har vel både venner og klassekamerater som har skilte foreldre, så han vet jo hva det handler om. For hans del så vil han vel møte dem i omtrent like stor utstrekning som tidligere, bare på en litt mer annerledes måte enn før.

Skrevet

Min farfar lämnade min farmor på sin 60 års dag, han hade fått nog, ville leva livet och hade hittat en ny kvinna i livet. Jag var då ca 10 år.

Det var inte så komplicerat, eller så är jag nog tillräckligt "okänslig" för att ha reagerat tillräckligt.

Min far och farfar åkte på fisketur tillsammans med en annan släkting när farfar berättade för sitt enda barn vad han skulle göra. För farmor kom det som en chock så klart.

Största skillnaden blev nog för farmor. Hon och den nya kvinnan ville inte träffa varandra, framför allt ville inte nya kvinnan strö salt i såren på farmor genom att tränga sig på familjesammankomster. Vid födelsedagsfirande kom de alltid vid skilda tillfällen, jul firade farfar med hennes familj så träffades vi i romjulen i stället.

Enda gången jag vet de mötte varandra var vid min student (när jag slutade vidaregående), då kom alla tre till samma bjudning för att JAG ville det. Det var stort för mig att de hellre var där för min skull än att de vidhöll vid att inte träffas.

Mitt råd till dig är att vara så ärlig som möjligt med din son.

Berätta för honom att bestemor och bestefar ska skiljas, och kanske varför? Är det en annan kvinna/man inblandad eller står de bara inte ut med varandra längre? Försök att prata med alla om hur det blir vid födelsedagar, konfirmationer, jul och vad som händer med hytta (om de har en). Det är praktiska saker i vardagen som ett barn kan tänka på.

Var också ärlig och säg att ni inte vet. Kom tillbaka och prata om saken flera gånger när han fått tänka efter.

Jag håller med AB ovan om att det är vanligt att både föräldrar och besteföräldrar är skilda nuförtiden, det är trots allt ett vanligt inslag i dagens familjeliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...