Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har omsider fått meg deltidsjobb, etter lang tid som arbeidsledig. I utgangspunktet er det snakk om 18 timer pr. uke, men det ble indikert at det i perioder kunne bli mer.

Jeg ringte NAV for å finne ut av hvordan jeg da skulle gjøre med meldekort osv., men hun jeg traff på virket veldig usikker, og var veldig vag på alt jeg spurte om.

Det hun imidlertid sa, var at jeg kan ikke jobbe mer enn 37 timer i løpet av 14 dager - da mister jeg dagpengene for det jeg ikke jobber! Er dette virkelig mulig?? Nå kommer jeg jo innenfor med 18 timer pr. uke, men det er jo ikke så morsomt å måtte si nei til arbeidsgiver om å jobbe mer fordi jeg ikke har råd til å miste dagpengene...

Noen som vet noe om dette som kan gi meg et klarere svar enn det jeg fikk fra NAV?

Takk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke morsomt å miste dagpenger? Du skal vel ikke ha dagpenger hvis du jobber?

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo logisk. Reglene er slik at man må ha mistet minst 50% av arbeidstiden for å ha rett til dagpenger. Jobber man mer enn 50% så mister man dagpengene. Hva mener du egentlig? At du skal jobbe så mye du får og så skal staten gi deg resten, uansett? Hvis det var sånn det skulle fungert så ville vel ingen gidde å jobbe fulltid. :fnise:

Skjerp deg, vær glad du har jobb. Og sørg for å gjøre det bra, så kanskje du får mer jobb...

• Liker 3
Skrevet

Enig med AB over her.. Du får ikke støtte av staten når du faktisk ikke trenger det. Blir så oppgitt av slike holdninger. Får du mer jobb sier du selvfølgelig JA til det! :lete:

• Liker 1
Skrevet

TS her...

Poenget er at jeg vil jo jobbe, men tjener mer på å gå hjemme og bare motta dagpenger enn å jobbe dersom jeg jobber mer enn 50%! Utgiftene mine er beregnet ut fra 100% stilling (har aldri jobbet deltid før).

Selvfølgelig er jeg glad for å få jobb, men det er et lite firma, og kan nok ikke forvente full stilling med det første.

NAV vil jo ha meg ut i jobb igjen, men hvis jeg taper så mye på det økonomisk, skjønner jeg ikke logikken...? Det må da være bedre for alle parter hvis stillingsbrøken f.eks. hadde blitt økt til 75%, og at NAV da betaler 25% og ikke over 50% som i dette tilfellet?

Skrevet

Kanskje jeg misforstår deg, men mener du at du skal få dagpenger slik at du får "lønn" for alle arbeidsdager i måneden (altså alle dager du ikke er i fysisk jobb fra nav, og lønn fra arbeidsgiver de dagene du er på jobben)???

Skrevet

Når man går på AAP trekker NAV fra lønn opp til 60% stilling. Jobber man mer enn det, mister man støtten. Jobber man 60% og oppover tjener man uansett mer enn det NAV tilbyr. Man blir ikke rik av å gå på NAV...

Skrevet

Hvis du har et dagpengevedtak med tidligere arbeidstid på 37,5 timer, kan du jobbe opp til 50% av det pr uke(18,75). Når du sier at du i perioder kan jobbe mer enn 50% kan du fint det, men du mister dagpengene dine, for den perioden.

AAP og DP har ikke like regler på denne %andelen.

Skrevet

Altså, dagpengene tilsvarer bare 60% av det du hadde før du ble ledig, så hvis lønna i den nye jobben ligger nær den du hadde det året som ble lagt til grunn for dagpengene, vil du bare "tape" penger dersom du jobber mellom 50% og 60%. Jobber du under 50% får du resten dekket fra Nav, jobber du over 60% tjener du uansett mer enn du får i dagpenger. Og siden du har fått en stilling som ligger rett under 50% er det bare en dags arbeid som skiller disse to, og da kan du trygt si ja til ekstra vakter, så lenge du har en beregnet arbeidstid på 37,5 timer pr uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...