Gå til innhold

Betale 50% i bilutgifter på en bil som ikke er min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min skal kjøpe seg bil, og vil at jeg skal være med å betale 50% av alle utgifter (årsavgift, forsikring, bensin og verksted osv.) Men han vil ikke at jeg skal være med på å eie bilen, siden han vil at den skal være bare hans. Jeg er helt med på å betale bensin og verkstedregninger, men forsikring og årsavgifter blir for dyrt for meg som student (han trapper snart opp til heltidstilling på jobben). Men hvis jeg hadde fått lov til å være med å eie bilen (25, 40 eller 50%?) vil jeg selvfølgelig vært med å betale disse (dyre) utgiftene. Og jeg har til og med sagt at jeg vil være med å eie bilen siden jeg i løpet av året vil få førerkortet og.

Er det dårlig gjort av han å mene at jeg skal betale 50% av de dyreste utgiftene som kommer ved bilbruk når jeg er student? Før dere spør så kjører han meg som oftest dit jeg skal hvis han har mulighet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Synes du skal eie 50 % av bilen om du skal være med å betale på den. Hvis ikke så holder bensin og verksted-regninger lenge.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg syns det er dårlig gjort av han å forvente at du skal betale 50% av de utgiftene når bilen bare skal være hans. Hvis han hadde sagt at du kunne være medeier så hadde det vært helt greit. Her har samboeren alltid hatt bil. jeg har sef betalt bensin og hjulpet med verkstedsregninger siden jeg og bruker bilen, men så lenge kun han har eid den har jeg ligget unna betaling på lån, forsikring, og årsavgifter. Når han eier bilen er det naturlig at han tar de utgiftene. Først nå når jeg står som medeier på vognkortet er jeg med på å betale disse regningene, og de er blitt sluset inn som faste utgifter for oss begge.

Jeg syns du skal si som du har sagt her TS, at du betaler for bensin når du bruker bilen/dere bruker den sammen til felles ærend, og er med på verkstedsutgifter. Men at all den tid han ønsker å eie bilen alene så må han ta disse andre utgiftene. Det er langt fra urimelig. for å sette det på spissen så blir det litt som at du hadde forlangt at han skulle betalt halvparten av lånet på din leilighet, uten at han skulle få eie noe av den... (tenker ikke på husleie nå)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Glad dere er enige med meg :) men gruer meg til å ta det opp med han, siden det kanskje kan ødelegge "bildrømmen" hans siden han da mest sannsynligvis ikke vil få råd. Menmen, får snakke med han og nevne nok en gang at jeg kan være med på å eie bilen. Får håpe det løser seg :)

- TS

Skrevet

Er det ikke slik at alt man kjøper etter man er samboere blir 50-50 % eid mellom begge så lenge man ikke skiver i samboerkontakten at kun èn av partene eier, uavhengig av hvem sin konto pengene kommer fra? Er sikker på at jeg har lest det i en eller annen lov.

Skrevet

Lulileu, her skriver du to motsatte ting i samme setning, så jeg er usikker på om du mener det ene eller det andre. Det er uansett ikke sånn at man automatisk deler det som kjøpes når man er samboere. Man eier selv 100 % det man kjøper alene.

Skrevet

Merkelig opplegg av samboeren din, jeg hadde ikke gått med på det...

Skrevet

Jeg tenker heller at det ville vært naturlig å dele på årsavgift, og ikke verksted ettersom årsavgifta må til for å kunne kjøre på veien, mens verksted-regninger er noe som har å gjøre med verdien på bilen hans som da altså er hans eiendel. Selvfølgelig er det jo også naturlig at du betaler verksted-regning dersom det er du som har påført bilen skade.

Gjest Lille-pus
Skrevet

"Farene" ved å bilkjøp er litt spesielle.

Dette ettersom vognkortet blir skrevet ut på den som står som eier av bilen.

Skulle det da skjære seg mellom dere så vil du stå ansvarlig for 50% av et lån (som du har signert på), og han vil stå ansvarlig for de siste 50% av lånet samt fullt (100%) eierskap til en bil.

Det er ingen problemer å registere bilen med deg som medeier, men dersom han ikke vil det så er jeg så kynisk at da synes jeg faktisk han bør betale lånet for sin egen bil selv.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo si at det er greit, så lenge dere samtidig kjøper en leilighet som kun er din, som han betaler halve lånet på...

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke slik at alt man kjøper etter man er samboere blir 50-50 % eid mellom begge så lenge man ikke skiver i samboerkontakten at kun èn av partene eier, uavhengig av hvem sin konto pengene kommer fra? Er sikker på at jeg har lest det i en eller annen lov.

Jeg tror du tenker på ekteskap.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tror du tenker på ekteskap.

Enig. Det finnes ikke noe slikt som TS snakker om i Norsk lov eller forskriftsverk. dette gjelder ekteskap, og betyr i praksis absolutt ikke det de fleste tenker på når de teker 50/50.

Det som er mulig, og som dekker begge parter i et samboerskap, er at bilen, låneforholdet og eierandelene, skrives inn i samboeravtalen.

Det vil sikre at du får trekke fra din andel av renteutgiftene i likningen og at du har "noe" som forteller om din eierandel i bilen. Men i de off. registrene vil det fremedeles være ham som står som eier av bilen dersom du ikke har sørget for å bli registrert som medeier når vognkortet skulle skrives ut.

Gjest Blondie65
Skrevet

Man betaler ikke 50 % av lånet på noe man ikke står oppført som medeier i. Har man sånt behov for å eie en bil alene så får man kjøpe bilen alene - inkludert å vente til man har råd.

Alt annet er pose og sekk mentalitet som er viktig å luke ut av et forhold ganske tidlig.

Skrevet

Det hadde jeg ikke gått med på. Jeg går også skole mens kjæresten er ferdigutdannet og jobber, og han eier en bil som han betaler alle utgifter på. Jeg kan skyte inn med penger til bensin eller gullvask om han trenger det. Vi begge liker den ordningen. :)

Skrevet

Samboeren min skal kjøpe seg bil, og vil at jeg skal være med å betale 50% av alle utgifter (årsavgift, forsikring, bensin og verksted osv.) Men han vil ikke at jeg skal være med på å eie bilen, siden han vil at den skal være bare hans. Jeg er helt med på å betale bensin og verkstedregninger, men forsikring og årsavgifter blir for dyrt for meg som student (han trapper snart opp til heltidstilling på jobben). Men hvis jeg hadde fått lov til å være med å eie bilen (25, 40 eller 50%?) vil jeg selvfølgelig vært med å betale disse (dyre) utgiftene. Og jeg har til og med sagt at jeg vil være med å eie bilen siden jeg i løpet av året vil få førerkortet og.

Er det dårlig gjort av han å mene at jeg skal betale 50% av de dyreste utgiftene som kommer ved bilbruk når jeg er student? Før dere spør så kjører han meg som oftest dit jeg skal hvis han har mulighet.

Jeg ville ikke betalt forsikring siden han øker sin kasko litt hvert år, men hvis du bruker bilen mye og kilometerne blir mange er saken en annen. Jeg synes det er rimelig å være med å betale det årlige vedlikeholdet og eu-kontrollen pluss årsavgiften. Ekstra deler ville jeg ikke betalt. Bensin er greit hvis han ikke bruker bilen mye mer enn deg. Hvor mye som er greit å betale av bytte av vindusviskere, rengjøring, dekk, oljeskift avhenger også av hvor mye du bruker bilen i forhold til hans bruk. Her er et eksempel hentet fra 2005, men det omfatter bare vedlikehold og ikke bytte av større ting:

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/nyheter/article994780.ece

Det er vanskelig å svare på spørsmålet. Hva har du råd til å betale og hvor mye har dere regnet med at bilen vil koste i utgifter?

Skrevet

Hadde aldri betalt på en bil som jeg ikke kjører selv. Ta heller lappen først, så kan du heller revurdere å kjøpe den inn i bilen etterpå

Skrevet

Jeg tolker det slik at du ikke skal betale på lånet? Det ville i hvert fall vært helt feil om du skulle være med på å betale ned lån på en bil som 100% tilhører en annen. Ellers synes jeg også det virker urimelig at du skal betale 50% av alle de andre utgiftene på bilen, når du antagelig ikke vil ha like stor bestemmelsesrett over bilen som ham. Han kan jo bare si at det er hans bil og han har førsteprioritet, i tillegg til at han tar med seg bilen ved et evt brudd... Greit å være med å betale på driftsutgifter, men da også etter evne og hvor mye man bruker bilen, sånn omtrent.

Samboern min har bil, og det har alltid vært han som har eid bilene vi har hatt, fordi det bare er han som har lappen og bruker bilen daglig. Jeg betaler bensin av og til, og er med å betale på enkelte andre utgifter fordi jeg jo også har nytte av at vi har bil (handling, besøk osv), men det har aldri vært forventet at jeg betaler like mye som ham på den. Andre utgifter deler vi stort sett omtrent 50/50 eller etter evne, vi har ikke fellesøkonomi, men prøver å dele etter skjønn så begge føler det blir rettferdig.

Skrevet

Jeg tolker det slik at du ikke skal betale på lånet? Det ville i hvert fall vært helt feil om du skulle være med på å betale ned lån på en bil som 100% tilhører en annen. Ellers synes jeg også det virker urimelig at du skal betale 50% av alle de andre utgiftene på bilen, når du antagelig ikke vil ha like stor bestemmelsesrett over bilen som ham. Han kan jo bare si at det er hans bil og han har førsteprioritet, i tillegg til at han tar med seg bilen ved et evt brudd... Greit å være med å betale på driftsutgifter, men da også etter evne og hvor mye man bruker bilen, sånn omtrent.

Samboern min har bil, og det har alltid vært han som har eid bilene vi har hatt, fordi det bare er han som har lappen og bruker bilen daglig. Jeg betaler bensin av og til, og er med å betale på enkelte andre utgifter fordi jeg jo også har nytte av at vi har bil (handling, besøk osv), men det har aldri vært forventet at jeg betaler like mye som ham på den. Andre utgifter deler vi stort sett omtrent 50/50 eller etter evne, vi har ikke fellesøkonomi, men prøver å dele etter skjønn så begge føler det blir rettferdig.

Med andre utgifter i den siste setningen mener jeg utgifter som ikke har med bil å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...