AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Vi er fosterfamilie for en Amerikansk Bulldog-tispe på 5 år. Vi har hatt henne i ca en måned nå. Helt fra hun kom har hun vært veltilpasset, glad, fornøyd, frisk og sulten. Hun har ingen traumer eller problemer, bortsett fra et sosialt problem. Hun er utrolig vanskelig å ha med å gjøre. Hun kan "alle" kommandoer som sitt, ligg, på plass og en del andre, problemet er bare å få henne til å gjøre det. Hvis jeg står over henne gjør hun alt jeg ber om uten å mukke, men hvis jeg f.eks. står to meter unna henne eller sitter nede og ber henne om å gjøre noe ser hun bare dumt på meg. Hun kan også godt finne på å ikke høre i det hele tatt, ignorere meg eller bare gå å snuse på ett eller annet. Hvis jeg da reiser meg halvveis opp eller går et skritt mot henne, senker hun hodet og tar et par skritt mot plassen sin (hvis jeg har bedt henne om å legge seg). Jeg må helt bort til henne og peke på bakken til hun har lagt seg helt ned for at hun skal gjøre det. Det er altså ingen mellomting mellom total ignorering og total underkastelse. Vi er godt vant med hunder her i huset (bare ikke sta bulldoger), og vet viktigheten av å være konsekvente, og å mene det man sier til hunden. Mange ganger har vi måttet vise at vi mener det vi sier ved å gjøre oss store og peke ekstra hardt på plassen til hunden, men vi har aldri før opplevd at vi må gjøre det hver eneste gang hunden skal gjøre noe! Det er da meningen hun skal lære det etter hvert! Vi har et generelt problem med å få henne til å høre på oss, enkelte ganger tar bulldogen over og hun blir helt bananas, hopper og danser rundt oss, tar piruetter når vi tar tak i halsbåndet hennes og er nesten umulig å komme gjennom til. Resten av tiden har vi dette problemet med at hun ikke vil høre før vi nesten må rope, og vi er mildt sagt slitne alle sammen. Noen som har noen tips til hvilken ende vi kan begynne i her?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 Aner ikke men høres ut som mine erfaringer med samme rase. Passet en slik en over noen dager og joda hun hørte hun - når hun ville. Men når hun ikke ville, var det tut og kjør og huhei :gjeiper: En selvstendig liten rakker med egne meninger om når hun ønsket å høre... selektiv hørsel med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Aner ikke men høres ut som mine erfaringer med samme rase. Passet en slik en over noen dager og joda hun hørte hun - når hun ville. Men når hun ikke ville, var det tut og kjør og huhei :gjeiper: En selvstendig liten rakker med egne meninger om når hun ønsket å høre... selektiv hørsel med andre ord. Høres kjent ut! TS
Sort Pastill Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Ambull er en rase som ofte trenger å lære at det har en verdi å utføre kommandoer, trene eller lignende har jeg inntrykk av. Hunden må rett og slett lære at det har noe for seg å gjøre som dere sier, og da har dere egentlig to valg i forhold til hvordan det skal gjøres. Dere kan bruke "gamlemåten", og gi korreks eller lignende dersom hun ikke gjør som dere sier, eller dere kan velge å belønne henne for å gjøre som dere sier. Jeg heller til sistnevnte metode, og spesielt i starten av treningsperioder eller ved nyinnlæring (eller rett og slett hvis hunden viser tegn til "og hvorfor skal jeg gjøre det??"-holdning), er jeg trofast bruker av godbiter (eller leker, men det gjelder ikke slike problemer du lister opp) for å belønne hunden for oppførsel jeg ønsker at den skal utføre oftere (f.eks gå og legge seg når jeg sier det). Man blir ikke avhengig av godbiter for bestandig, som noen er redde for, det er som regel ikke noe problem å fase det ut etterhvert, og heller gi belønning en sjelden gang i blant. Generelt sett kan også det å trene triks eller lydighet jevnlig gi et bedre og mer oppmerksoms forhold mellom dere!
Hoppetaujenta Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 Skulle vært naboen din nå, han her: http://www.cesarsway.com/ så hadde det vært løst fort som bare det. Alt virker så enkelt når han gjør det han gjør.
jomfrua Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Tja...........hvis du ved "å peke hardt" irettesetter hunden og statuerer ditt lederskap........ Vel, vel.........kanskje ikke helt tydelig "å peke hardt". Tror ikke hunden tolker hvor hardt du peker Hva gjør man egentlig når man peker hardt?
Spøkelse Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Jeg hadde heller ikke giddet å høre etter om jeg aldri fikk noe igjen for å gjøre det. Kanskje dere må gå noen skritt tilbake i treningen? Det er IKKE uvanlig at hunder "kan" kommandoer når man står nær dem, men det er noe annet på avstand. For eksempel min egen hund, om hun er 50 meter unna og jeg roper "sitt", så har jeg ingen forventninger om at det skal skje.. så kanskje dere bør senke forventningene til hva denne hunden "kan" fra avstand.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #8 Skrevet 21. februar 2011 Bullehunder er ikke som en bordercollie, hvis største lykke i livet er å glede eieren sin og utføre kommandoer. De tenker "what's in it for me" før de vurderer om de gidder å høre på deg. Så belønn masse, med godbit eller lek. Klikkertrening er veldig effektivt, så sett deg inn i det. Du trenger ikke bruke klikker hvis du ikke vil, men prinsippet med positiv trening er veldig viktig med slike hunder. Å drive å stauere lederskap med hard peking og slikt gjør bare hunden staere. Den viktigse måten du markerer deg som leder er å være mer tålmodig og sta en hunden, og ved at det er du som distribuerer ressursene i livet dens, siden det er du som mater, bestemmer når den får gå tur osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå