Gå til innhold

Klær og utstyr ved samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har problemer med at barnemor ikke sender med nødvendige klær, og utstyr ved samvær som jeg har. Har forstått det slik at det som barnet har, og trenger skal være med til samvær hos samværs forelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du betaler bidrag, så er klærne og utstyret kjøpt på fellesen. Da skal barnet ha med klær og utstyr på samvær. Hvis du ikke betaler bidrag, så har dere hvert sitt utstyr. Hvis du er dårlig til å levere tilbake, så er det ikke unaturlig om barnemor holder tilbake så hun slipper ekstra utgifter til innkjøp.

Skrevet

Se her.

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-omsorgsfordeling.html

Det er ikke bra hvis mor holder tilbake opplysninger eller på annen måte hindrer deg fra å delta på aktiviteter sammen med din datter. Dette går like mye ut over jenta som deg. Når det gjelder klær, leker og utstyr, så er dette barnets eiendeler, og ikke foreldrenes. Den ene forelderen kan i utgangspunktet ikke nekte å sende slike ting sammen med barnet til den andre forelderen. Dette har selvsagt sine naturlige begrensninger, f.eks. dersom barnet konsekvent tar med seg gjenstander til den ene forelderen og aldri får det med seg tilbake, og begge foreldre har dessuten plikt til å sørge for at barnet har nødvendige klær og annet utstyr når det er hos den enkelte.

Dersom disse problemene går langt nok, kan det kategoriseres som en form for samværssabotasje, og det kan ha rettslige konsekvenser.

Skrevet

Hvorfor sørger ikke du for å ha tilstrekkelig med klær og utstyr til barnet den tiden du har samvær med h*n? Slik du skriver det får du det til å fremstå som om det er mors oppgave å sørge for at barnet har det h*n trenger til enhver tid, men det ansvaret ligger vel like mye på dine skuldre også?

Skrevet

Hvorfor sørger ikke du for å ha tilstrekkelig med klær og utstyr til barnet den tiden du har samvær med h*n? Slik du skriver det får du det til å fremstå som om det er mors oppgave å sørge for at barnet har det h*n trenger til enhver tid, men det ansvaret ligger vel like mye på dine skuldre også?

Er det som en har med seg av klær når, og eks.ski når en reiser bort fra sitt bosted.

Som du ser av innlegg over tyder da mye på at barnet skal ha med seg dette, så sant det blir med tilbake.

Se bl.a det advokaten skriver på linken, og det ViljaH skriver.

Skal gjøre BM oppmerskom på konsekvenser.

Takker for alle savr,kom gjærne med flere.

Skrevet

Gjør du mor oppmerksom på hva du trenger at barnet ditt har med seg av klær/utstyr?

Jeg sender ikke med utedresser og ski når barna skal til pappaen sin. Det er lite sannsynlig at det blir brukt, så da får han heller fortelle meg i forkant om han trenger det. Sånn ellers sender jeg med alt de trenger av klær for en helg, men jeg skulle virkelig ønske at han heller sa ja til mitt forslag om å ha noe klær liggende der (som han ikke trenger å kjøpe inn selv - barna har mer enn nok i skapene sine).

• Liker 1
Skrevet

Ja det er avtalt med mor. Skal vi på skitur til helgen får hun sms vanligvis mandag eller tirsdag. er jo dumt for barnet når det ikke blir skitur og det er avtalt. Det er ikke bare en gang det har vært at ski ikke var med. Videre kan skiklær ovs mangle, vet barnet har. Har selv kjøpt noe av utstyr og klær som skulle vært med på samvær.

Ellers er alt det vanlige avtalt etter årstiden i avtalen.

Er lei dette som skjer så tenker rådføre meg med advokat om saken. Hva som er riktig framgangsmåte, finnes muligheter det vet jeg.

Slik de er nå går det utover barnet.

Nå er det ski, til våren er det sykkel, vår kvalitet på samværet bblir sabotert,detr er brudd på avtalen , og grunnlag for å gå videre.

Skrevet

Her sender heller ikke mor med noe av utstyret barnet trenger til samvær. Barnet kommer hit med klær som mor "ikke er redd for" lenger. Har bedt om at hun sender med klær og sko som duger, men til svar har vi fått at dersom hun skal sende med noe som helst blir det bare noe rask. Betaler bidrag og mere til, men mor krever bare mer og blir aldri fornøyd.

Dersom barnet skal på overnattingstur e.l. på mitt samvær forlanger hun at jeg kjøper inn det som trengs av sovepose, liggeunderlag og annet utstyr. Alt dette har barnet hos henne, men hun låner det ikke bort til meg sier hun. Tenker ikke at det er barnet hennes som skal ha det...

Tror dessverre det er mange mødre som ser på barnets eiendeler som sine egne. Sikkert vanskelig å tenke at det er barnet som trenger sko, jakker osv og ikke jeg! Jeg har også tilbudt henne at vi spleiser, men det vil hun heller ikke. Ergo: jeg må betale bidrag SAMT kjøpe inn ALT barnet trenger til samvær.

At det kan ses på som smaværssabotasje har jeg ikke tenkt på, men det er vel kanskje akkurat det det er? Det skal jo legges til rette for samvær, og da er vel mor også pliktig til å bidra litt?

Skrevet

Her sender heller ikke mor med noe av utstyret barnet trenger til samvær. Barnet kommer hit med klær som mor "ikke er redd for" lenger. Har bedt om at hun sender med klær og sko som duger, men til svar har vi fått at dersom hun skal sende med noe som helst blir det bare noe rask. Betaler bidrag og mere til, men mor krever bare mer og blir aldri fornøyd.

Dersom barnet skal på overnattingstur e.l. på mitt samvær forlanger hun at jeg kjøper inn det som trengs av sovepose, liggeunderlag og annet utstyr. Alt dette har barnet hos henne, men hun låner det ikke bort til meg sier hun. Tenker ikke at det er barnet hennes som skal ha det...

Tror dessverre det er mange mødre som ser på barnets eiendeler som sine egne. Sikkert vanskelig å tenke at det er barnet som trenger sko, jakker osv og ikke jeg! Jeg har også tilbudt henne at vi spleiser, men det vil hun heller ikke. Ergo: jeg må betale bidrag SAMT kjøpe inn ALT barnet trenger til samvær.

At det kan ses på som smaværssabotasje har jeg ikke tenkt på, men det er vel kanskje akkurat det det er? Det skal jo legges til rette for samvær, og da er vel mor også pliktig til å bidra litt?

I følge advokaten på linken kan det tyde på at det kommer under sabotasje av samvær.

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-omsorgsfordeling.html

Det er ikke bra hvis mor holder tilbake opplysninger eller på annen måte hindrer deg fra å delta på aktiviteter sammen med din datter. Dette går like mye ut over jenta som deg. Når det gjelder klær, leker og utstyr, så er dette barnets eiendeler, og ikke foreldrenes. Den ene forelderen kan i utgangspunktet ikke nekte å sende slike ting sammen med barnet til den andre forelderen. Dette har selvsagt sine naturlige begrensninger, f.eks. dersom barnet konsekvent tar med seg gjenstander til den ene forelderen og aldri får det med seg tilbake, og begge foreldre har dessuten plikt til å sørge for at barnet har nødvendige klær og annet utstyr når det er hos den enkelte.

Dersom disse problemene går langt nok, kan det kategoriseres som en form for samværssabotasje, og det kan ha rettslige konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet

§43 Barnelova utdrag.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.

http://lovdata.no/all/nl-19810408-007.html

Skrevet

Ved å betale bidrag, oppfyller han dette. Det er den som mottar bidrag som skal sørge for at barnet har klær o.l., og dette følger _barnet_ ikke bostedet.

Skrevet

Ved å betale bidrag, oppfyller han dette. Det er den som mottar bidrag som skal sørge for at barnet har klær o.l., og dette følger _barnet_ ikke bostedet.

Har også forstått det slik som dette innlegget sier.

Skrevet

Når det gjelder klær, leker og utstyr, så er dette barnets eiendeler, og ikke foreldrenes. Den ene forelderen kan i utgangspunktet ikke nekte å sende slike ting sammen med barnet til den andre forelderen. Dette har selvsagt sine naturlige begrensninger, f.eks. dersom barnet konsekvent tar med seg gjenstander til den ene forelderen og aldri får det med seg tilbake, og begge foreldre har dessuten plikt til å sørge for at barnet har nødvendige klær og annet utstyr når det er hos den enkelte.

Jeg har full forståelse for de mødrene som ikke sender med ting fordi tingene ikke blir med barnet tilbake. Her har det aldri skjedd hverken at hun ikke har fått tilbake noe eller at noe blir ødelagt. Allikevel innehar mor den holdningen at ting bare blir ødelagt hvis barnet skal bruke det hos meg. Barnet har fått regler for de klærne det har på seg når det kommer til oss, de skal IKKE brukes mens barnet er her, kun frem og tilbake.. Barnet selv har for lengst sluttet å spørre mor om å få ta med seg ting hit, det blir uansett et nei. Jeg har skaffet det meste av det barnet trenger til samværet, og etter hvert som det blir eldre blir jo også kostnadene større. Barnet mitt er stort nok og fullt klar over hva mor holder på med. Barnet selv sier at "det er jo ikke bra da..."

Jeg tror at disse bostedsforeldrene til slutt graver sin egen grav. At hevn over eks'n er det viktigste er jo helt borti natta! Kan skjønne at det er vanskelig den første tida etter et brudd, til man finner utav alt det praktiske rundt barna. Men når det går måneder, år og begge etablerer seg i nye forhold så må vel denne hevnaksjonen kunne avblåses!? Det er barna som får lide, ikke eks'n!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...