Gå til innhold

Fremmede løse hunder og valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Scenario: Du er ute og lufter valpen din som du ikke har hatt så veldig lenge. Hu er naturlig nok fremdeles ikke helt trygg på alt det nye rundt seg. Plutselig kommer det en løs hund løpende og bjeffende mot dere. Hva gjør du?

Min reaksjon var å løfte valpen opp ettersom jeg ikke kjenner denne hunden og ikke vet dens intensjoner, i tillegg til at eier ikke så ut til å ha lagt merke til at hunden hadde løpt vekk. Derimot har jeg hørt en gang at om en gjør dette så kan det skape en hund som er nervøs for andre hunder. Så hva bør man egentlig gjøre og ikke gjøre og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men man skal ikke overdrive hvor ille det er at en valp blir løftet opp. Det er klart, du bør ikke løfte opp valpen hver eneste gang du møter en hund, men det er samtidig langt bedre at en liten valp blir løfta opp enn at den blir knøvla ned i bakken. I motsetning til det å bli løfta så kan et skikkelig ugreit møte sette spor i lang tid. Valper har godt av positive møter, de trenger ikke møte uoppdragne fillebikkjer selv om eierne sier "de må jo få være hund".

Det jeg vil gjøre, om jeg tolker situasjonen at noen drittbikkjer er på full fart mot oss uten at vi kan bevege oss unna, er at jeg prøver å ta kontakt med valpen før den registrerer hundene og så løfter jeg den opp og så går jeg bare selvsikkert og rolig unna samtidig som jeg selvsagt passer godt på at hundene ikke skal hoppe på meg(valpen skal dog føle det som jeg egentlig ignorerer den andre hunden).

Hensikten min er at hunden ikke skal koble "skummel hund kommer" med "matfar løfter meg bort". Valpen er allerede løftet opp i en hyggelig situasjon og så møter vi bare en annen hund etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...