Gå til innhold

Permitering, oppsigelser og graviditet.

Engel

Anbefalte innlegg

Nå er jeg veldig frustrert og i villrede her.

Jeg og min kjære skal gifte oss i februar, og planlegger da å begynne å prøve å få barn etter bryllupet. Men nå er jeg veldig usikker pga jobbsituasjonen min.

For et år siden hadde firmaet hvor jeg jobber så lite oppdrag at det ble oppsigelser og permiteringer. Jeg var da permitert i 2 mnd, men beholdt heldigvis jobben. Nå har vi hatt mye å gjøre en stund, men for første kvartal neste år (fra januar) har vi foreløpig en sysselsetting på bare 45%, og vi har ingen store prosjekter i sikte. Ledelsen prøver å være positive, men det var de også sist.... Det ser dermed ut for at det kan være fare for permiteringer og kanskje oppsigelser igjen.

Hvis jeg skulle bli oppsagt så må jeg jo finne en ny jobb, og da er det jo ikke ideelt å planlegge å bli gravid på samme tid. Og hvis jeg blir permitert så vil jo inntekten min synke betraktelig, og evt. svangerskapspenger vil vel regnes ut av dette, eller?

Men hva hvis jeg ER gravid når det blir snakk om permiteringer eller oppsigelser, er jeg da beskyttet mot å bli oppsagt feks? Da jeg ble permitert sist så var det nemlig noen som komenterte det; "synd at du ikke er gravid". Noen som vet noe om dette? Skal uansett noe til å rekke å bli gravid før januar, men siden hele våren ser utrygg ut er det kjekt å vite. Har ikke lyst til å utsette barneplanene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bli oppsagt når du er gravid. Men hvis du er organisert, og det skjer, har du god hjelp til å prøve å kjempe for jobben din. Det er jo dårlig gjort å sparke en som er gravid, men er arbeidsgiver i krise, så kan det jo skje. Det er ikke enkelt å få ny jobb når man er gravid, og det sies jo at arbeidsgiver skal ta hensyn til dette.

Ved permitering har du kun to ukers varsel. Ved oppsigelse har man vanligvis tre mnd, eller ettersom hva som står i kontrakten. Jeg ville rådet deg til å bytte jobb nå, og vente et år, og så bli gravid. Hvis din jobb er så ustabil, vil det aldri passe å få barn.

Man må nesten planlegge litt, for selv om det er lett å tenke at " jeg kan jo ikke bli permitert når jeg er gravid" - for det kan du.

Svangerskapspenger regnes utifra fjorårets inntekt, og hvis du var permitert store deler av fjoråret, vil dette ramme deg økonomisk. Jeg mener at det regnes ut slik; De siste seks mnd av fjoråret. Hvis disse mnd hadde en vesentlig lavere utbetaling enn de andre, gjøres slik; de "beste" (øk. for deg) seks mnd av fjorårets måneder eller noe sånt?

Håper det hjalp deg litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...