AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Forrige uke var min lillebror på 18 på vei hjem fra en fest inne i et mindre tettsted hvor det ikke går så ofte busser etter midnatt. Han og en kompis hadde fått avtalt at en tredje kompis som ikke var ute skulle komme å hente dem i tre tiden - noe han gjorde. Halvveis på veien ble bilen stoppet av politiet, som beordret lillebroren min og kompisen ut av bilen. Der ble de møtt med følgende beskjed om at de skulle gå hjem fra nå av. Bilføreren fikk beskjed om å komme seg tilbake til det lille tettstedet hvor de hadde kjørt fra. Han fikk ikke kjøre inn til byen eller å kjøre broren min og kompisen hjem. Det ble gitt ingen begrunnelse. Selv om broren min og kompisen prøvde å forklare at de bodde langt unna, trakk politiet på skuldrene og ba dem sette i gang med å gå. Begge to var brisne, heldigvis bor mor og far ikke så langt unna, så de kom seg hjem til oss. Og bilfører fikk kjørt en omvei og fikk plukket opp kompisen som hadde et enda lengre stykke å gå. Jeg må innrømme at både mine foreldre, begge kompisenes foreldre og jeg ble veldig provosert og forbanna Her har foreldrene gått og lagt seg på en lørdagskveld fordi de i god tro har trodd at ungene deres kan komme seg trygt hjem fra fest ved å sitte på med en edru og ansvarlig kompis og ikke sitter på med noen som fyllekjører. Så får de beskjed om å gå hjem når de er påvirket av alkohol av POLITIET? Den strekningen de måtte gå er veldig øde, få gatelys og det er både en større innsjø og elv ved veien. Jeg tør ikke å tenke på hva som ville ha skjedd hvis de var fulle.. Nå har vi fått høre at det har skjedd flere ganger, og over lengre strekninger. Jeg synes det der er så uansvarlig gjort av politiet! Greit at de vil ha slutt på piratkjøring, men når de ikke en gang tilbyr seg å kjøre hjem de to - så får dem pokker meg ta ansvaret hvis det skjer noe med dem på veien hjem!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 TS: Må bare presisere at dette ikke var piratkjøring - han som hentet dem hentet kun dem og drev ikke på med pirattaxi 1
Tropic Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Nå vet jo du bare deres side av saken, og ikke politiet sin side. Jeg ville ringt til den lokale politistasjonen og hørt etter angående dette. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 TS her: Flere av foreldrene dro ned der søndag, men politistasjonen var stengt. Alle tre var skremte - de hadde ikke turd å protestere fordi de trodde de kunne bli arrestert for å krangle med politiet. Han som kjørte hadde ringt faren for å si ifra hva som skjedde og om han kunne komme å hente ham hvis han ikke fikk plukket opp broren min og kompisen. Jeg tror på min bror når han sier at dette var skremmende og at det eneste de gjorde var å snakke om festen og høre på musikk. Dessuten nå har det kommet frem at dette har skjedd flere ganger - andre foreldre har kun fått beskjed om at det var opp til patruljen på stedet å avgjøre om det var forsvarlig å la dem kjøre videre. Er det da forsvarlig av politiet å be dem traske hjem uten å tilby seg å kjøre dem hjem når de tar fra dem den eneste muligheten for å komme seg hjem?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Ren spekulasjon fra min side, men jeg vet mange mobbeofre selv blir politibetjenter og siden misbruker den makten for å "ta igjen" for den mobbingen de selv opplevde. 1
Gjest gjest a Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Eneste jeg har å si er at det finnes maktsyke politifolk. Jeg har selv vært borti dem... De går ut fra at de stopper piratkjøring og har blitt lært opp i å ikke høre på protester.Det de skriver i sine rapporter er at de stoppet piratkjøring. Politiet driter rett og slett i hva som sjer med den som må gå hjem. De kunne ikke brydd seg mindre. (Du har sikkert hørt om at det fins folk som har dødd i politiet sin varetekt også...Ikke for å påstå at de kunne dødd, men for å forklare hvor lite politiet bryr seg...) Eneste som funker er at samtlige foreldre slår seg sammen og krever et "folkemøte"" om saken der politiet blir invitert og får beskjed å forklare seg om deres prioritering.Det er en sak for lokaldemokratiet. Inviter politikere og avisa.(Vis til at folk har fryst i hjel på veien hjem fra fester i fex Hemsedal.) Lykke til.
Gjest Anuket Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Synes selv det er en skremmende ting å gjøre, og ja når foreldre godtroende går å legger seg fordi de er sikre på at ungene blir kjørt hjem av noen de stoler på som ikke drikker - for å så våkne opp til at ungen måtte gå hjem halve veien i brisen/full tilstand fordi politiet sa det? Skremmende utvikling.
mars-mamma Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Det er jo flere dager siden søndag; hvorfor har dere ikke prøvd igjen? Dette høres bare merkelig ut, og når dere bare har hørt småguttene sin side av saken ville jeg tatt med en klype salt. Har selv vært borti situasjoner hvor det har blitt fortalt en helt annen side dagen derpå. Sorry, men klarer ikke å tro på "brisne" 18åringer i stede for politiet. Mobbeofre eller ei, de har tatt en utdannelse og fått seg en jobb - tror ikke de ofrer dette bare for å føle seg ovenpå. Samtidig, kjørte denne kompisen de hjem midt på natta uten å ta betalt for det? Tviler. Tok han betalt - er han en pirattaxi, selv om de er venner. Er guttene ansvarsfulle og modne nok til å drikke på fest, er de modne nok til å komme seg hjem også, og ha nødløsninger i bakhånd. 1
mars-mamma Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 TS her: Flere av foreldrene dro ned der søndag, men politistasjonen var stengt. Alle tre var skremte - de hadde ikke turd å protestere fordi de trodde de kunne bli arrestert for å krangle med politiet. Han som kjørte hadde ringt faren for å si ifra hva som skjedde og om han kunne komme å hente ham hvis han ikke fikk plukket opp broren min og kompisen. Jeg tror på min bror når han sier at dette var skremmende og at det eneste de gjorde var å snakke om festen og høre på musikk. Dessuten nå har det kommet frem at dette har skjedd flere ganger - andre foreldre har kun fått beskjed om at det var opp til patruljen på stedet å avgjøre om det var forsvarlig å la dem kjøre videre. Er det da forsvarlig av politiet å be dem traske hjem uten å tilby seg å kjøre dem hjem når de tar fra dem den eneste muligheten for å komme seg hjem? Er det forsvarlig av politiet å bruke ressurser på dette, når det kan dukke opp nødssituasjoner samtidig??
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Det er jo flere dager siden søndag; hvorfor har dere ikke prøvd igjen? Dette høres bare merkelig ut, og når dere bare har hørt småguttene sin side av saken ville jeg tatt med en klype salt. Har selv vært borti situasjoner hvor det har blitt fortalt en helt annen side dagen derpå. Sorry, men klarer ikke å tro på "brisne" 18åringer i stede for politiet. Mobbeofre eller ei, de har tatt en utdannelse og fått seg en jobb - tror ikke de ofrer dette bare for å føle seg ovenpå. Samtidig, kjørte denne kompisen de hjem midt på natta uten å ta betalt for det? Tviler. Tok han betalt - er han en pirattaxi, selv om de er venner. Er guttene ansvarsfulle og modne nok til å drikke på fest, er de modne nok til å komme seg hjem også, og ha nødløsninger i bakhånd. TS her. Det ble tatt kontakt med politiet denne uken (onsdag) bilførens far - faren fikk da følgende beskjed: Politiet kan ikke ta ansvar for at guttene måtte gå hjem hvis de mistenkte pirat taxi. Og det var deres ansvar å komme seg hjem på egenhånd. Selv om akkurat den strekningen kunne være farlig å gå i påvirket tilstand. Han tok ikke betalt da han gjengjeldte en tjeneste. Smågutter er de ikke da de er myndige, ikke har de vært i trøbbel før heller. Dette handler ikke om to umodne gutter som lyver - det handler om at politiet faktisk stopper noen og ber dem GÅ hjem i mørket og når de er påvirket av alkohol. Som storesøster synes jeg det er rystende. Min mor var og forskrekket - noe jeg nesten ville ha forventet av deg og? Dessuten bare i dette området, har det allerede vært to stygge saker hvor unge har nesten frøse i hjel ute fordi de ikke kom seg til buss, taxi eller der de skulle bli plukket opp. Foreldrene her i denne vennegjengen har slått seg sammen og har bestemt seg for at skjer dette flere ganger blir det rabalder. Politiet har selv reist rundt på skoler og oppfordret til vennekjøring da de anser det som farlig å sitte på med fremmede eller å gå hjem på egenhånd på vinterstid. Dobbelt moral deluxe spør du meg. I tillegg har de og tatt opp at når det gjelder betaling så gikk det en grense, dele på bensin utgiftene gikk greit og ble ikke ansett som piratkjøring. Ja kan de ikke sørge for at de kommer seg trygt hjem så får de værsegod vente på stedet til man får ringt foreldre - ikke be dem gå i over en halvtime i minusgrader og mørke. Kan de kjøre hjem fulle førtiåringer fra byen kan de fint kjøre hjem 18 åringer på vei hjem fra fest. I tillegg har dette blitt tatt opp på skolen da de er russ i mai, og da har det kommet frem at det har vært flere slike episoder. Så når det ikke er en engangs tilfelle så vil jeg påstå at det faktisk er politiet som har en holdningsproblem. 7
Ava Mae Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Samtidig, kjørte denne kompisen de hjem midt på natta uten å ta betalt for det? Tviler. Hvorfor er det så usannsynlig? Jeg er da selv oppvokst på en liten plass der det gjerne var langt mellom stedene og ingen offentlig transport i det hele tatt og der vi ofte var festsjåfører til hverandre uten å kreve penger. Vennetjenester kalles det 10
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 Ren spekulasjon fra min side, men jeg vet mange mobbeofre selv blir politibetjenter og siden misbruker den makten for å "ta igjen" for den mobbingen de selv opplevde. Du ser litt for mye på film. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #13 Skrevet 19. februar 2011 Du ser litt for mye på film. Hmh? Jeg kommer fra en bygd hvor flere av politibetjentene er tidligere mobbeofre (og usle som politibetjenter - fordi de vil "ta igjen" på andre i dag). PS. Ad hominem er jo kjekt når man ikke har noen argumenter, ikke sant? Sannsynligvis traff jeg en nerve der med andre ord ;-) 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. februar 2011 #14 Skrevet 19. februar 2011 Hmh? Jeg kommer fra en bygd hvor flere av politibetjentene er tidligere mobbeofre (og usle som politibetjenter - fordi de vil "ta igjen" på andre i dag). PS. Ad hominem er jo kjekt når man ikke har noen argumenter, ikke sant? Sannsynligvis traff jeg en nerve der med andre ord ;-) Javel ja. Så pga av at alle politibetjentene i din bygd har blitt mobbet som liten så går du ut ifra at det er sånn alle steder? Og forresten hvordan vet du at de har vært mobbeofre? 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #15 Skrevet 19. februar 2011 Samtidig, kjørte denne kompisen de hjem midt på natta uten å ta betalt for det? Tviler. Tok han betalt - er han en pirattaxi, selv om de er venner. Du har kanskje ikke så mange venner? Å gjøre venner slike tjenester er veldig vanlig, spesielt på bygda, hvor det er sparsomt med både kollektivtrafikk og drosjer. 5
Jade Skrevet 19. februar 2011 #16 Skrevet 19. februar 2011 Så om kvelden hos dere så er det kun tillatt å sitte på med taxi eller buss? Høres veldig merkelig ut!
Gjest meg Skrevet 19. februar 2011 #17 Skrevet 19. februar 2011 (endret) At Politifolk er maktsyke er ikke det noe tvil om. Men det som er så greit er at dem på forhånd har bestemt at dem har hele IQen slik at man slipper å lure på det xD Endret 20. februar 2011 av Kråkesaks
Mann-87 Skrevet 19. februar 2011 #18 Skrevet 19. februar 2011 Det er jo flere dager siden søndag; hvorfor har dere ikke prøvd igjen? Dette høres bare merkelig ut, og når dere bare har hørt småguttene sin side av saken ville jeg tatt med en klype salt. Har selv vært borti situasjoner hvor det har blitt fortalt en helt annen side dagen derpå. Sorry, men klarer ikke å tro på "brisne" 18åringer i stede for politiet. Mobbeofre eller ei, de har tatt en utdannelse og fått seg en jobb - tror ikke de ofrer dette bare for å føle seg ovenpå. Samtidig, kjørte denne kompisen de hjem midt på natta uten å ta betalt for det? Tviler. Tok han betalt - er han en pirattaxi, selv om de er venner. Er guttene ansvarsfulle og modne nok til å drikke på fest, er de modne nok til å komme seg hjem også, og ha nødløsninger i bakhånd. Det er jo akkurat det de har gjort! De har fått en edru kompis til å kjøre dem hjem. Eller er ikke det godt nok? 11
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2011 #19 Skrevet 19. februar 2011 TS her: Flere av foreldrene dro ned der søndag, men politistasjonen var stengt. Alle tre var skremte - de hadde ikke turd å protestere fordi de trodde de kunne bli arrestert for å krangle med politiet. Han som kjørte hadde ringt faren for å si ifra hva som skjedde og om han kunne komme å hente ham hvis han ikke fikk plukket opp broren min og kompisen. Jeg tror på min bror når han sier at dette var skremmende og at det eneste de gjorde var å snakke om festen og høre på musikk. Dessuten nå har det kommet frem at dette har skjedd flere ganger - andre foreldre har kun fått beskjed om at det var opp til patruljen på stedet å avgjøre om det var forsvarlig å la dem kjøre videre. Er det da forsvarlig av politiet å be dem traske hjem uten å tilby seg å kjøre dem hjem når de tar fra dem den eneste muligheten for å komme seg hjem? Det er nok å lese dette innlegget for å skjønne at du juger så det renner. Politiet er en nødetat som aldri har stengt. Det vil alltid være folk på jobb, så selv om disse "foreldrene" du skriver om kanskje ikke fikk tak i rett person på søndag, ville de fått snakke med noen. 2
Gjest meg Skrevet 19. februar 2011 #20 Skrevet 19. februar 2011 Det er nok å lese dette innlegget for å skjønne at du juger så det renner. Politiet er en nødetat som aldri har stengt. Det vil alltid være folk på jobb, så selv om disse "foreldrene" du skriver om kanskje ikke fikk tak i rett person på søndag, ville de fått snakke med noen. Hvis politiet har en patruljebil på vakt og denne er på ett nødoppdrag, hjelper det ikke hvor mye du ringer og skriker..... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå