Belima Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Som overskriften sier, jeg skal ha fruktsalat til dessert i morgen. Mango, jordbær og blåbær og den skal ha sukkerlake. Er ikke noe dessertmenneske, så jeg trenger eksperthjelp. Hadde vært greit å ha mindre å gjøre i morgen tenker jeg. Nok stress blir det med alt det andre!
Gjest Airi Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jepp, den kan stå i kjøleskapet til i morgen. Mangoen kan kanskje bli litt brun, og se mindre delikat ut, men det fikser du med å ha litt sitron/lime i sukkerlaken Endret 19. februar 2011 av Airi
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Jepp, den kan stå i kjøleskapet til i morgen. Mangoen kan kanskje bli litt brun, og se mindre delikat ut, men det fikser du med å ha litt sitron/lime i sukkerlaken Ikke enig - bringebær og blåbær vil bli bløte av å ligge i laken, og må tilsettes rett før servering, og blåbærene vil sannsynligvis også gjøre hele salaten misfarget. Med mangoen går det imidlertid greit, dvs du kan lage klar mango i sukkerlake, og så tilsette bærene ved servering. Mangoen vil ikke bli brun, selv ikke etter flere dager i sukkerlake, særlig ikke hvis denne inneholder litt lime.
Belima Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2011 OBS! Der datt jeg ut! Kan og kan ikke? Ble ikke så mye klokere av det da. Kan jeg ta mangoen og jorbærene i dag og putte i blåbær i morgen da? Sukkerlaken skal ha sitronsaft i seg.
Piggsvin Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Kan du ikke bare skjære opp alt hver for seg i dag og slenge alt i samme bolle før middagen imorgen?
Gjest petre Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 OBS! Der datt jeg ut! Kan og kan ikke? Ble ikke så mye klokere av det da. Kan jeg ta mangoen og jorbærene i dag og putte i blåbær i morgen da? Sukkerlaken skal ha sitronsaft i seg. Sånn ville jeg gjort det også. Jordbærene og mangoen holder seg godt i laken.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Fruktsalat er best helt fersk, men har ikke prøvd å lage det dagen før. Hvis jeg har hatt det travelt har jeg kjøpt inn en kakebunn, kremfløte og hermetisert frukt og pyntet kaken dagen i forveien. Det er ikke fruktsalat men en god dessert.
Belima Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2011 Da lager jeg den i morgen! SKAL ha dessert fruktsalat med hjemmelaget vaniljesaus. Kake har jeg bakt. Amerikansk ostekake som skal pyntes med bringebær. Tusen takk for alle innspill, selv om jeg denne gangen ikke ble klokere.
altsoja Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 til neste gang.så kan du uten noen problem lage dette dagen før. viss blåbærene er kjøpt fersk i butikk så vil det ikke lage noe særli sterk blåfarge i laken.høres kjempegodt ut med fruktsalat.fekk lyst på det nå
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Ikke enig - bringebær og blåbær vil bli bløte av å ligge i laken, og må tilsettes rett før servering, og blåbærene vil sannsynligvis også gjøre hele salaten misfarget. Med mangoen går det imidlertid greit, dvs du kan lage klar mango i sukkerlake, og så tilsette bærene ved servering. Mangoen vil ikke bli brun, selv ikke etter flere dager i sukkerlake, særlig ikke hvis denne inneholder litt lime. Jeg støtter denne. Nå var det imidlertid ikke bringebær ts skulle ha i desserten, men selv jordbær ville jeg ventet med, så desserten ikke blir soggy og misfarget av jordbærene.
#Mj# Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 ikke noe problem å lage fruktsalat en dag i forveien:) jeg er kokk, og der jeg jobber lager vi ganske ofte fruktsalater nesten uten untak dagen i forveien. har brukt detaller meste av frukt, og har ikke lagt merke til at noe har farget mye av eller blitt bløte.( men ville ikke hatt bringebær i fruktsalat)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå