australia 2011 Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Hei vi er to jenter på 19 år som har tenkt å tilbringe 6 måneder i Australia gjennom work and traval. Men har lest at det er vansklig å få seg jobb, er det noen som vet noe om dette? Og hva en bør oppleve når man først drar til dette fantastiske landet? Vi har tenkt å jobbe litt, og reise rundt i landet. Men er det dyrt å bo der nede? Og hvordan foregår egentlig det couchsurfing? Og hvor mye penger bør man spare opp til en slik reise? :gjeiper: Håper noen kan hjelpe oss!
Lille Tusenfryd Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 Hei! Jeg reiste til Australia med Work and Travel i 2007, rett etter fullført vgs. Jeg reiste forøvrig alene, og angrer ikke et sekund på dette. De fleste jobbene Work and Travel-folkene kunne fikse var småjobber rundt i Sydney. Jeg som reiste fra Sydney etter en ukes tid, og dro litt oppover østkysten fant jobb selv - og fikk ikke EN eneste jobb ordnet av Work and Travel. Bor dere rundt om på hosteller har de ofte jobbformidling på de litt større, og det er ikke så vanskelig å ordne jobb selv heller. Jeg ville faktisk reist uten Work and Travel hvis jeg skulle gjort det igjen. Litt kjekt første 2 døgnene å ha noen som møtte deg på flyplassen, kjørte deg til der man skulle bo første dagene og fikset australsk SIM-kort osv - men dette er jo strengt talt ting man burde være i stand til å fikse selv om man skal reise til andre siden av jorden i utgangspunktet. Ellers burde dere få med dere seiling ved Withsunday Island, Frasier Island (verdens største sandøy. Fantastisk!), Great Ocean Road, dykking ved Great Barrier Reef osv. Når dere kommer ned dit ser dere mange brosjyrer osv, og de fleste omfatter mye av det samme - så dere ser fort hva backpackere interesserer seg for å se og hva man "må" få med seg. Uansett, gled dere! Australia er et fantastisk land, med ufattelig gjestfrie folk.
australia 2011 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2011 Tusen takk for svar Men en ting, hvis vi har med oss 40 000 kr ned dit og vi jobber der er dette nok penger eller bør vi ha med mye mer? :gjeiper: Og angående jobb søknader, skriver man de på forhånd?
Lille Tusenfryd Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Tror det burde holde! Jeg hadde med litt under 30 000, og det holdt godt det når man jobber periodevis. Angående jobbsøknader er det ikke så lett å skrive det når man ikke vet hva slags jobb man søker. Jeg hadde vel med kopi av arbeidsattester skrevet på engelsk - og en CV. Merk dere at det er en litt annen måte å sette opp CV og søknad på i AUS.
australia 2011 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2011 igjen takk for svar! :gjeiper:
Lille Tusenfryd Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Bare hyggelig. Bare spør hvis det er mer du/dere lurer på!
retroxx Skrevet 24. februar 2011 #7 Skrevet 24. februar 2011 Jeg reiste til Australia i 2009 gjennom work and travel. Skulle jeg reist igjen hadde jeg droppa work and travel opplegget og bare kjøpt flybilletter. Jeg jobba ikke, så jeg kan ikke svare på noe om det, men mange av de jeg reiste i samme gruppe med jobde på forskjellige butikker og plantasjer rundt omkring, særlig på østkysten. Jeg vil anbefale dere å gjøre mer enn å bare reise fra sydney og nordover. ta dere en tur til WA. Jeg låg på hostel i freemantle som er en liten "by" utenfor Perth. kjempekoselig. d var her de peneste strendene var også, særlig Cottesloe og på Rottnest Island. Anbefaler dere å reise til Darwin og Alice Springs, det var her jeg følte jeg fikk se det ekte australia! Jeg var i australia i 2 mnd å brukte under 20 000
australia 2011 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er åpent for alt vil bare få med meg mestmulig og samtidig jobbe litt siden vi skal være der et halvt år. Men en ting, jeg har lest mye på blogger at det er litt problemer på hostel hvor folk har vært utsatt for tyveri. Er det nok med koffert med kodelås? Og opplevde du noe slikt? :gjeiper: Og går det båt fra australia til Fiji? Eller må man ta fly?
Lille Tusenfryd Skrevet 26. februar 2011 #9 Skrevet 26. februar 2011 Jeg bodd kun på hosteller da jeg reiste rundt i Australia - og bodde som regel alltid på 8-9-10-mannsrom, og ble aldri utsatt for noe tyveri eller noe sånt. Pass på at det er skap der dere skal bo, og lås inn tingene - så burde det ikke være noe problem.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Jeg var i Australia for tre måneder siden, og ble overrasket over hvor dyrt det er blitt der. Mat og drikke, klær, restauranter, kollektivtrafikk osv., er prismessig på nivå med Norge. Greit å ha i bakhodet når dere planlegger budsjettet deres.
australia 2011 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2011 ja, bra de har slike oppbevaringskap i tilfelle Vi har tenkt å spare opp 50 000 kr, og vi skal jo jobbe litt, så tror det skal holde, så lenge vi tenker over at dette er ikke det samme som å være på en lang ferie:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå