Gå til innhold

Valg av fotograf til bryllup - hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to alternativer:

enten ha proff fotograf i kirken og ved de tradisjonelle bildene også benytte meg av en hobbyfotograf gratis under middagen og festen..

Eller ha proffotografen hele dagen, men må så klart betale dyre dommer...

hva gjør man? Sikrer man seg de gode bildene fordi dette er noe som kun skjer engang i sitt liv, og tenker ikke penger - eller tenker man at bildene under kirken og de tradisjonelle er de viktigste - og at alle vil uansett ta bilder under festen, samt at hobbyfotografen klarer sikkert å ta noen fine der - dermed spares det en del penger!

hva hadde dere gjort? Det skal nevnes at vi forsøker å gjøre det rimeligst mulig men det skal jo være fint og flott for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for proffen i kiren og hobby for middag og fest :)

Skrevet (endret)

Slik det står nå så skal vi ha proff fotograf under vielse og det blir to timers session til sammen. Vi kan også velge hel dag, men synes det er fryktelig mye penger å bruke på en hel dag, så jeg vet ikke. Uansett skulle hun sette av hele dagen så vi kunne bestemme oss når vi måtte ønske, så vi sitter i tankeboksen enda.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Nå er jeg en av proffene, så jeg ville gjerne hatt hele dagen selv. Men jeg skjønner at det er mye penger å bruke, og om jeg skulle nedprioritert så ville jeg hatt proffen i vielsen + de bildene man skal ha på veggen, så hadde jeg latt noen som synes det er gøy(gjerne flere)tatt seg av selskapet.

Skrevet

Litt annet å tenke på i valget av fotograf:

Hva slags stil vil dere ha på bildene?

-Oppstilte portretter i studio?

-Utebilder, oppstilte eller litt mer løs i formen.

-"Reportasjefoto" der fotografen følger dere hele eller deler av dagen, uten å ta spesielt med oppstilte bilder, men tar situasjonsbilder.

Hvor mye penger kan dere bruke på fotografering og produkter i ettertid?

-Mange fotografer lokker med billig fotografering, men da veldig høye priser for album, forstørrelser og takkekort. Husk å sjekke alle priser på forhånd!

Vil dere ha alle rettigheter til bildene?

-Altså, vil dere ha rå-filer/høyoppløsningsbilder levert på dvd til fri bruk? Eller holder det med gjennomsynscd der fotografen har alle rettigheter? Da må dere bestille alle kopier hos fotografen.

Sjekk litt rundt på nett, se på hjemmesider til fotografer i området der dere skal gifte dere, og se om dere finner en fotograf som har en stil dere kan tenke dere på bildene deres. Send prisforespørsler, og hør hva slags pakker fotografen leverer. Noen har pakkeløsninger med f.eks inkludert et album i en gitt størrelse, med et visst antall bilder, et visst antall takkekort og gjennomsyns-cd. Mens andre kun leverer cd i prisen som er oppgitt.

Bestill tid til fotograf i god tid! De populære blir gjerne fullbooka et år i forveien!

Lykke til, og gratulerer :)

Skrevet

Når det gjelder stil som nevnt over, så kan de aller fleste fotografer som jobber med bryllup tilpasse det etter brudeparets ønsker. Det er sjelden at vi som jobber med bryllup kun tar i bilder i en av sjangrene. Men om dere har tanker om stil, så er det lurt å snakke med fotografen om det på forhånd.

Det er vel sjelden at fotografen lokker så veldig, men det stemmer at mange opererer med lav fotopris, og heller tar mer for forstørrelser o.l. Det er det som har vært tradisjonen i Norge i mange, mange år. De senere år så har cd med rettiigheter blitt et voksende ønske, mye fordi vi bruker bildene våre på helt andre måter enn før-f.eks Facebook/Blogg, og at folk ønsker andre produkter enn hva man gjorde tidligere.

Min erfaring er at "studiofotografen på hjørnet" og de store kjedene ofte har billig fotopris + salg av produkter i etterkant. Mens frilansere veldig ofte leverer cd med rettigheter. Prisen for cd kan ofte virke dyr, men med tanke på at kunden får en større menge ferdigredigerte bilder i full oppløsning til fritt bruk så er det definitivt verdt det.

Jeg vil legge til at kjemi med fotograf ikke skal undervurderes, det må føles riktig.

Skrevet

Du bør ha både en proff fotograf og en eller 2 hobbyfotografter til å ta bilder under vielsen og på festen.Jeg fikk altfor lite bilder fra dagen min pga at jeg hadde bare en person til å ta bilder under vielsen,jeg annbefaler alle å ha 2 til å ta under vielsen og en person til å ta bilder under festen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...