Personlig12 Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Hvor lenge er et greit for en snart 13 åring å være ute i helgene? Vi bor på en veldig liten plass, og på fredagene bruker de å dra på en ungdomsklubb. Mange av klassekameratene hans er der, og plassen vi bor på er egenllig litt slik at alle kjenner alle. Lar dere deres tweens sitte barnevakt? Har en vennine med yngre barn som ofte spør om nn kan sitte barnevakt i helgene. Til nå har jeg sagt nei, syns han er litt for ung til å ha det ansvaret. Han er en veldig stille og rolig gutt, men man er jo bekymret og usikker læll. Hva sier dere som har barn på denne alderen? Hadde vært fint å diskutert det litt
Jägermeister Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har ikke barn i den alderen, men jeg har vært barn i den alderen Som 13åring dro jeg på ungdommsklubb hver fredag og lørdag dersom det passet seg slik. Bedre at jeg var på det der rutinerte voksne kunne oppholde oss med aktiviteter som dataspill, quiz, kunst- og danseverksted enn at vi begynte å reke på bygdefester for tidlig. Jeg bodde også på et sted der alle kjenner alle, og alle var samlet på et sted om det først var noe. Jeg mener å huske at den klubben hadde åpent til 23, men de som hadde gjort avtaler på forhånd ble hentet før det. Når det kommer til å være barnevakt så var jeg barnevakt både som 12 og 13 åring. Hvor lenge jeg satt kom an på om foreldrene var langt borte eller om de kunne komme ganske fort dersom det skjedde noe. Jeg hadde også mulighet til å kontakte naboene dersom det skulle skje en stor krise, og barna var bare få år yngre enn meg. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har ikke barn i den alderen, men jeg har vært barn i den alderen Som 13åring dro jeg på ungdommsklubb hver fredag og lørdag dersom det passet seg slik. Bedre at jeg var på det der rutinerte voksne kunne oppholde oss med aktiviteter som dataspill, quiz, kunst- og danseverksted enn at vi begynte å reke på bygdefester for tidlig. Støttes! Veldig godt og klokt sagt.
Personlig12 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2011 Veldig interessant å høre, jeg føler meg som den hønemora. Hehe Kan jeg spørre ca hvor gammel du er, for oss "gamlinger" så forandrer tiden og miljøet seg vettu
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Du gjør deg en stor bjørnetjeneste ikke minst for gutten om du er for "hønete".
Lumê Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Jeg kan ikke svare for det med ungdomsklubber, for jeg var aldri interessert i slikt da jeg var på den alderen, men jeg satt barnevakt for unger ned i treårsalderen da jeg var 12-13 år. Da overnattet jeg ofte der jeg satt barnevakt. det var før mobiltelefonene var i allmenn eie, men jeg hadde nummeret til stedet/stedene foreldrene var på, i tillegg til at jeg kunne kontakte mine foreldre om det skulle oppstå noen krise. Dette var på et relativt lite sted, og jeg er 25 år nå, så det er ikke sååå lenge siden.
kaprifolen Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Er 24 nå, og da jeg var 12-13 var jeg dagmamma i ferien min for en på 5 og en på ca 2. Var enda yngre da jeg hadde ansvaret for 3 barn mellom 2 og 9 alene en hel kveld og natt. Far i huset var laaaaangt utpå et av de ørten jordene, og kom hjem for å få minsten i barnehage, mens jeg tok med de to andre til skolen. Men idag oppdras noen unger slik at de knapt nok kan smøre skive selv i tenårene, så kommer ann på ungen. Ungdomsklubb er bra, og ser ikke noe problem i å la barnet være hvertfall til stengetid under de forholdene du beskriver...
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 jeg har ei jente på 14, hun må være hjemme til 22.30 på helg. Vi bor i en middels stor by. Og på helger holder en av oss foreldre kjørbare, sånn at vi kan hente henne. Dette er gjengs vanlig i hennes venneflokk. Har og ei jente på 7, og storesøster sitter barnevakt for søster si hvis vi skal et eller annet på helg. F.eks middag, kino.....Det har hun gjort siden hun var 13. Nå har det aldri vært snakk om at vi er på ravfylla, og hun sitter barnevakt til langt på natt..
Gjesten Skrevet 18. februar 2011 #9 Skrevet 18. februar 2011 Du gjør deg en stor bjørnetjeneste ikke minst for gutten om du er for "hønete". Vel, hun gjør tilsvarende bjørnetjeneste ved å gi ham for mye frihet, så det er bra hun spør om råd når hun er usikker. 2
Personlig12 Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. februar 2011 Jeg fikk barn ganske tidlig så har ingen venner med barn på samme alder, så det var fint å kunne spørre her inne Takk for gode svar, jeg er ikke helt på blåbærtur da virker det som. Han må være hjemme kl 2300, og har når han er hos faren sotte litt barnevakt i nabohuset. Og når han er ute er jeg alltid kjørbar så jeg kanhente han selv om det bare er noe få hundre meter. Men er alltid litt bekymret når barnet ditt blir tenåring.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Nå vet ikke jeg hvor liten plassen deres er, "min" plass er på ca. 2000 innbyggere og som 13-åring var jeg ute på ungdomsklubb til klokka var 12. bodde ca. tre minutter unna. Barnevakt satt jeg (som oftest for klasseforstanderen min, vet ikke hvor relevant det er men tar det meg jeg ) til klokka var både tre og fire, som regel med en venninne til. Da de kom hjem gikk vi hjem, på plassen vår var dette aldri noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå