AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Hei! Lurer på hvordan det er vanlig å fordele utgifter på bil? Vi har bodd sammen i 6 år, eier bil og leilighet. Har ikke felles økonomi/kontoer. Jeg har ikke lappen, men er med å betale for halvparten av billånet + bompenger, og vi spleiser på verkstedregninger hvis de blir store... Jeg betaler ikke (/sjelden) for bensin. Er dette vanlig eller er jeg bittelitt dumsnill som betaler for en bil jeg ikke kan bruke??
Gjest Harriet Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Hei! Lurer på hvordan det er vanlig å fordele utgifter på bil? Vi har bodd sammen i 6 år, eier bil og leilighet. Har ikke felles økonomi/kontoer. Jeg har ikke lappen, men er med å betale for halvparten av billånet + bompenger, og vi spleiser på verkstedregninger hvis de blir store... Jeg betaler ikke (/sjelden) for bensin. Er dette vanlig eller er jeg bittelitt dumsnill som betaler for en bil jeg ikke kan bruke?? Så du sitter ikke på med bilen?
Quickchick Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Vi bor ikke sammen, men jeg sitter på mye når jeg er med han. Han jobber, og jeg studerer. Jeg betaler ingenting.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Så du sitter ikke på med bilen? Jo klart jeg gjør, og jeg har mange fordeler med at vi har en bil. Han bruker bilen daglig til og fra jobb, mens jeg tar buss til og fra jobben. Han kjører/henter meg hvis jeg ønsker det (men dette er ikke noe jeg utnytter.) Ønsker bare å vite hvordan andre løser dette..
mp84 Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Hei! Lurer på hvordan det er vanlig å fordele utgifter på bil? Vi har bodd sammen i 6 år, eier bil og leilighet. Har ikke felles økonomi/kontoer. Jeg har ikke lappen, men er med å betale for halvparten av billånet + bompenger, og vi spleiser på verkstedregninger hvis de blir store... Jeg betaler ikke (/sjelden) for bensin. Er dette vanlig eller er jeg bittelitt dumsnill som betaler for en bil jeg ikke kan bruke?? syns dette høres rettferdig ut.
*Ariel* Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Her betaler han så godt som alle regninger, mens jeg betaler mat, klær osv. Det er den opprinnelige planen, som ofte egentlig blir gjort om på. Den som har penger betaler. Alt er felles. Også billån, forsikring og bensin. Jeg har ikke lappen.
Gjest Harriet Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Jo klart jeg gjør, og jeg har mange fordeler med at vi har en bil. Han bruker bilen daglig til og fra jobb, mens jeg tar buss til og fra jobben. Han kjører/henter meg hvis jeg ønsker det (men dette er ikke noe jeg utnytter.) Ønsker bare å vite hvordan andre løser dette.. Du har helt klart fordeler av at han har lappen og bil og bør betale din del av dette. Når det er sagt - hvis jeg var deg ville jeg tatt lappen selv snarest. Og da vil du også ha stor fordel av at han har lappen og bil ... du kan øvelseskjøre så mye du vil og sparer masse penger på færre kjøretimer.
Gjest Mauna Lee Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 Hvis det er han som bruker bilen daglig til og fra jobb, og du betaler for buss stort sett hver dag (?) så synes jeg det er rettferdig at du er med å betaler litt bensin av og til og bompenger, men billån? Nei jeg vet ikke helt jeg. Før jeg fikk lappen så betalte jeg bare for litt bensin og bompenger av og til når vi kjørte felles, men stort sett hadde og brukte typen bilen mens jeg gikk og tok bussen. Da var det også hele tiden helt klart at det var "hans" bil. Jeg kjøpte meg en egen bil når jeg fikk lappen.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Vi har felles økonomi, og før jeg fikk lappen delte vi på alle bilutgifter. Nå hadde vi rimelige biler, så det var ikke noe billån å snakke om, men delte årsavgift, drivstoff, forsikring osv. Vi bodde også slik at det var dårlig kollektivtilbud, og jeg var avhengig av at han kjørte til jobb, butikk og venner, så det misnte jeg kunne gjøre var å sponse bilholdet.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Jeg synes du er dumsnill her. Greit at du har fordeler fordi han har bil, men å ta halve totalkostnaden er ikke rett her.. Det minste du skal forlange er en kontrakt hvor det står at dere eier bilen 50/50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå