Klips Skrevet 27. oktober 2003 #1 Skrevet 27. oktober 2003 Lurer på mye i dag, jeg. Noen som vet noe om tradisjoner for å ønske barn til verden i andre kulturer? Vi vet jo hva som skjer i en norsk dåp, men hvordan gjør andre det? Noen som vet? Eller som vet hvor jeg kan lete etter informasjon?
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #2 Skrevet 27. oktober 2003 Muslimer har ulike seremonier rundt et barns fødsel. -Hvisker inn trosbekjennelsen i øret til barnet etter fødsel. -Lar barnet få noe søtt på tunga. -Barberer håret noen dager etter fødsel og gir bort hårets vekt i gull til de fattige. -Omskjæring av gutter (noen gjør det etter fødsel, andre når guttene er eldre). I en del stammereligioner ofres det til fedrealteret når et barn blir født. Hos Kaguruer i Tanzania er hele barndommen en lang overgangsrite. Bl.a skal navlesnoren begraves før mor og barn kan vise seg offentlig. Senere er det barberings og navneseremoni. Senere er det andre ritualer. Der omskjæres guttene i 10-12 års alderen. (hentet fra Hylland Eriksen) Jødiske gutter omskjæres etter fødsel. Noen religioner har ulike eksorsistritualer etter fødsel. I kristne trossamfunn som ikke praktiserer barnedåp er barnevelsignelse vanlig. Dette kom jeg på i farten. For å finne info om dette kan du lese en bok som heter "the worlds religions". Det er en bra bok med mye stoff. Du kan også prøve å søke på ordet overgangsrite eller rite de passage på nettet.
VesleBråka Skrevet 27. oktober 2003 #3 Skrevet 27. oktober 2003 Guttebabyer hos jøder omskjæres 8 dager etter fødsel, det kalles Bryss. Det er en seremoni hvor man inviterer familie, slekt og venner, og hvor en rabbi leder seremonien. De har også noe som tilsvarer vår konfirmasjon, det kalles Bar Mitzvah for gutter og Bat Mitzvah for jenter.
Klips Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2003 Takk så mye, gjest, dette hadde du visst peiling på!!! (Takk også Veslebråka selv om jeg visste det fra før :D )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå