Gjesten Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Jeg er ganske sikker på at jeg har virus på datan. Jeg fikk det for en uke eller to siden, da tok den over fullstendig, og lot meg ikke gjøre noen ting. Jeg startet maskinen i safe-mode og fikk etter en stund på mystisk vis og ved hjelp av kjæreste fjernet det. Trodde jeg. Det er bare det at datamaskinen min har begynt å oppføre seg rart etter at jeg fikk dette. Den har begynt å restarte seg selv av og til, blitt treigere og andre småting. Nå er jeg altså rett for at viruset fremdeles gjemmer seg på maskinen, bare litt mer diskret enn forrige gang, derfor er jeg redd for å logge inn på nettbank o.l. Jeg håpet det var noen datakyndige her som kunne hjelpe meg? Jeg har Norman Security Suite og Malwarebytes Anti-Malware. Jeg skanner maskinen jevnlig (hele tiden omtrent etter at jeg fikk dette viruset), men stort sett finner de ingenting. Malwarebytes fant en trojaner tidligere i dag og fjernet den, men mer har det ikke vært. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne ut om det er mer grums her, og selvfølgelig hvordan jeg kan få fjernet det som eventuelt er her?
Gjest padawan Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 for å være sikker på å få fjernet alt bør du starte maskinen i safe mode. det er ikke uvanlig at virus kopierer seg selv til forskjellige steder på maskien for å være sikker på at det ikek blir fjernet helt og ved å gjøre dette i sikker modus er du sikrere på at du får fjernet virusene helt. når du har tatt en runde i sikker modus ta en til for å være helt sikker.
SmallTalk Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Redd de filene du ikke kan miste og formater pc'n.
runekki Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 (endret) . Endret 26. februar 2011 av runekki
Gjesten Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2011 Tusen takk for svar! Jge setter stor pris på hjelpen Jeg har ikke lyst til å formatere, for jeg har mye jeg ikke kan miste. Jeg har lært av mine feil og skal i fremtiden alltid lage back-up, men jeg har altså ikke gjort det nå, så unngår så langt det er mulig å formatere. Runekki: Kan jeg bruke de to tingene du la ut link til sammen med Norman og Malwarebytes? Jeg har hørt at en del sånne programmer kan fungere dårlig sammen og føre til at dataen blir treig. Må bare beklage min uvitenhet, men jeg har ikke egentlig peiling på disse tingene i det hele tatt
runekki Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 (endret) . Endret 26. februar 2011 av runekki
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Takk! Da skal jeg i alle fall laste end spybot og se hva den har å si. Er det sånn at hvis den ikke finner noe, så er det rimelig å anta at det ikke er noe å finne?
Gjesten Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 20. februar 2011 (endret) Oj, ble visst anonym i innlegget over, men det var meg altså. Jeg har bare et siste dumt spørsmål, så skal jeg gi meg: Jeg må bare innrømme at jeg ikke skjønte noe av denne siden http://www.safer-networking.org/no/mirrors/index.html Hva velger jeg? Endret 20. februar 2011 av Gjesten
Gjest padawan Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 spvidt jeg kan se så er det forskjellige steder du kan laste ned samme program fra.
runekki Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 (endret) . Endret 26. februar 2011 av runekki
Gjesten Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. februar 2011 Ooo spybot var skummelt. Det står jo sånn "NB! Brukes på eget ansvar" øverst Men den fant i alle fall noen farlige greier, siden det stod med rød skrift, så jeg fjernet dem jeg og håper det var det meste. Takk for hjelpen!
Sugerøret Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 reboot og kjør spyboot igjen. Noen en anbefaler om en har funnet no' skit i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå