AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 I den nye leiligheten er det ikke strømmen "kraftig" nok til å plugge på en komfyr. Tror en ovn trenger 25A eller noe sånt, og i leiligheten er det 16A. Kontaktet borettslaget og fikk da beskjed om å kontakte elekriker og at det er beboers ansvar. Da jeg kjøpte leiligheten betalte jeg også en HELP forsikring. Kan jeg bruke den til det? Eller vet noen hvor mye det koster å få en elektriker hjem for å sjekke sikringen? Er helt grønn på sånne ting :S
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Det har vel vært komfyr i leiligheten tidligere? Jeg måtte få en ny kurs da jeg fikk nytt kjøkken. Hadde tidligere en keramisk komfyr. Nå har jeg innebygd platetopp og stekeovn og induksjon/pyrolyse. Uansett så er det ingenting du kan bruke forsikringen til. Er jo bare snakk om småbeløp.
Hanselot Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Det har vel vært komfyr i leiligheten tidligere? Jeg måtte få en ny kurs da jeg fikk nytt kjøkken. Hadde tidligere en keramisk komfyr. Nå har jeg innebygd platetopp og stekeovn og induksjon/pyrolyse. Uansett så er det ingenting du kan bruke forsikringen til. Er jo bare snakk om småbeløp. Har nok vanskelig for å tro at dette er en forsikringssak uansett hva det koster å få oppgradert kursen. Dette må du nok sørge for selv ts.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Har opplevd samme situasjon. Kontaktet elektriker, men det ville bli veldig kostbart å bytte kurs, så vi lot være. Skal nevnes at elektriker ikke anså det som noe stort problem å ha 16A kurs, så lenge vi ikke brukte alle kokeplater etc på en gang. Dette er nå flere år siden, og har ikke hatt noen problemer siden.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Jeg vet ikke hva som har vært brukt i leiligheten tidligere, men dette er en liten leilighet og utleid som "pendlerleilighet" før vi kjøpte den, så jeg tipper nesten av folk brukte bare platetopp jeg. Vi har kjøpt oss en komfyr med både platetopp og stekeovn, og spørsmålet er nå om det funker å koble komfyren på en 16 A uttak og om det har noe å si for sikringen eller komfyren? Vet dere hvor mye det koster å få endret kursen av en elektriker?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Jeg vet ikke hva som har vært brukt i leiligheten tidligere, men dette er en liten leilighet og utleid som "pendlerleilighet" før vi kjøpte den, så jeg tipper nesten av folk brukte bare platetopp jeg. Vi har kjøpt oss en komfyr med både platetopp og stekeovn, og spørsmålet er nå om det funker å koble komfyren på en 16 A uttak og om det har noe å si for sikringen eller komfyren? Vet dere hvor mye det koster å få endret kursen av en elektriker? Jeg vet ikke nøyaktig sum, men en elektriker i familien la for ikke lenge siden om el.anlegget i min brors leilghet. Han tok halv pris (150 kroner timen) og måtte først komme på syning for å måle hva som skulle gjøres og hva som måtte byttes, men han byttet og omgjorde kurser i hele leiligheten (55 kvm). Først måtte han komme på en rekoneringstur og se hva som måtte gjøres. Siden el.anlegg var dårlig ble de enige om å gjøre alt. Han brukte til sammen cirka 12 timer og sa at det var avhengig av hvor mye gammelt som var gjort fra før slik at han ikke visst sluttregningen. Ledninger og kontakter kom i tillegg til timespris og regningen ble på cirak 4-5000 kroner men da var alt skiftet innenfor husets fire vegger. Han gjorde ikke en svart jobb, men tok mindre betalt og fikk kjøpt til rabattpris fra firmaet han hadde jobbet i før. Siden han ikke jobber i yrket, har han likevel oppgitt det til skattekontoret og gitt kvittering. Jobben skulle godkjennes pga ny takst. I ditt tilfelle kan du sikkert regne med 4-5 tusen bare for kjøkkenet, men det er lurt å ringe forskjellige bedrifter og prøve å få tak i en forhåndspris.Husk at de ofte legger til moms og tar seg betalt for kjøring og ikke alltid gir deg eller den ansatte rabattt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Jeg vet ikke hva som har vært brukt i leiligheten tidligere, men dette er en liten leilighet og utleid som "pendlerleilighet" før vi kjøpte den, så jeg tipper nesten av folk brukte bare platetopp jeg. Vi har kjøpt oss en komfyr med både platetopp og stekeovn, og spørsmålet er nå om det funker å koble komfyren på en 16 A uttak og om det har noe å si for sikringen eller komfyren? Vet dere hvor mye det koster å få endret kursen av en elektriker? Hvis sikringene fungerer slår bare strømmen seg av, så det skader ikke komfyren din. En venninne har problemer og kan ikke vaske klær på badet eller støvsuge fordi det går på samme kurs. Hun kan heller ikke bruke vannkokeren. Men komfyren blir ikke skadet. Det som skjer er at sikringene skrur seg av og det er som under et normalt strømbrudd.
Østlandet Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 (endret) I den nye leiligheten er det ikke strømmen "kraftig" nok til å plugge på en komfyr. Tror en ovn trenger 25A eller noe sånt, og i leiligheten er det 16A. Kontaktet borettslaget og fikk da beskjed om å kontakte elekriker og at det er beboers ansvar. Da jeg kjøpte leiligheten betalte jeg også en HELP forsikring. Kan jeg bruke den til det? Eller vet noen hvor mye det koster å få en elektriker hjem for å sjekke sikringen? Er helt grønn på sånne ting :S Du skader absolutt ingen ting ved bare å ha 16 A. Eneste du risikerer er å bytte sikring. Men det er vel kanskje automatsikringer? Jeg vet det er brukt litt forskjellig her og der, når det gjelder dette. Du kan veldig lett regne ut hva du kan bruke av strøm, ved å bruke noe som på fagspråket heter "ohms lov". Denne kan du bruke i mange andre sammenhenger også. Den delen av loven du trenger er denne: P = U x I P er lik effekten (Watt). U er lik spenning. I er lik strøm. Spenningen i din leilighet er vel 230 Volt. Sikringen for komfyren er 16 Ampere. Altså 230 X 16 = 3680 Watt. Du kan altså bruke teoretisk 3680 watt på kursen. I praksis og/eller kortvarig kanskje litt mer. Hvor ofte bruker du så mye samtidig? Selv har jeg automatsikring på 20 A (stor familieleilighet) til komfyr og kan altså teoretisk bruke 4600 Watt. Aldri noe problem her, selv med stekeovn i bruk. På denne måten kan du også beregne hvor mange varmeovner du kan henge på en vanlig 10 Ampere kurs. Hvor mye det vil koste å forandre dette på en faglig forsvarlig måte, er vanskelig å si. Det avhenger av hvor sikringskapet står i forhold til uttaket og mange andre ting. Men, noen få tusenlapper blir det vel. Halv pris for elektriker på 150,- pr time må du ikke regne med. En elektriker koster vanlig vis veldig mye mer enn 300/time. En forsikringsak er det uansett ikke. Endret 18. februar 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #9 Skrevet 18. februar 2011 Her på vestlandet koster en elektriker 860 kr pr time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå