AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Litt bakgrunnsinfo. Jeg er midt i tjueåra, har samboer to år eldre. Han er yngstegutt i sin familie og jeg er enebarn. Vi er fullstendig klar over at vi er bortskjemte og har hatt puter under armene. Når det gjelder husarbeid, så gjør vi vårt beste. Som regel betyr dette skippertak før vi får besøk. Jeg liker å ha et ryddig og reint hus, men hater husarbeid og sliter med å "komme i gang" så før jeg vet ordet av det flyter det over med rot, oppvask, skittentøy, rent ufoldet tøy, vaska hoper seg opp på vaskerommet, kleskapet ser ut som det har kasta opp og badet flommer over av sminkerot, tomme tannkremtuber og shampoflasker. Så kommer en helg der vi vet det kommer besøk og vi bretter opp erma begge to, rydder og vasker, gnikker og gnur og huset skinner. Når hverdagen kommer igjen så sklir det ut.... Jeg liker som sagt ikke husarbeid. Det er kjedelig, det er et ork. En gang i blant får jeg lyst til sære ting, som å vaske vinduer. Men det er sjelden. Nå har vi kjøpt oss et hus, med fire soverom, og dertil mer areal å rote på. (Misforstå meg rett, når folk kommer på helgebesøk så skinner huset. Stort sett, jeg vil ikke at NOEN skal vite hvor rotete vi er...) Så til saken. Husmødre og Monica Gellers der ute...hjelp! :-) Har dere gode råd? Jeg tenker på alt av gode råd. For hjelp trenger jeg. Jeg hater å stryke feks. Hvilke duker krever minst jobb med stryking? Hvordan skal jeg oppbevare dem best for at de skal holde seg fine? Hvordan stryker jeg heklede duker? Har fått en masse i gaver fra tanter og bestemødre, med de er så... levjete og krøllete, selv om de er nystrøkne... Hvordan i alle dager skal jeg holde liv i en plante? Og hvilke planter er pene og lettstelte? Rekorden min er 1,5 år før planta var stein dau. Triks/produkter for å vaske rein steikeovnen inne i, og dusjen? Hele dusjen og mye av badet vårt er blank glassbyggerstein og den er så matt. Jeg forsøkte klorvann og det ble reint med mye klor og mye skrubbing, men klærne jeg hadde på den dagen ble jo ødelagt.. Hagemøbler, jeg har et stort fint glassbord... men kan det "innsettes" med noe for å ikke være så sleipt å vaske pollen av hele våren og forsommeren gjennom? Når skal epletreet beskjæres? Ledninger og gulvkarmer - hvordan KLARER folk å holde dette stovfritt? Og alt er hvitt, selvsagt, synes så utrolig godt... Jeg klarer jo det meste, men tenker ofte at det sikkert finnes en lettvint måte å gjøre det på. Jeg er jo helt hjelpesløs. Jeg er oppvokst med hjemmeværende mamma og et hus som skinte annenhver dag når jeg kom fra skolen. Støv og hybelkaniner var et ikke-tema, ting strøk seg selv, foldet seg selv... jeg kan ikke brette en genser pent engang. Uff. Alle deres beste råd, både på produkter, lettvinthet, tidsbesparende og hvordan rutiner man bør ha, del de med meg, vær så snill... hvor ofte skal gulvene vaskes? Hvor ofte skal kjøleskapet vaskes inne i? Noen sa at vaskemaskinen bør renses med jevne mellomrom.. har hatt min i snart syv år og aldri renset den! ...grunnen til at jeg nå søker "husmorskole" er fordi jeg har en liten en på vei.. og jeg vil ikke oppdra en baby i rotet vårt og vil holde et reint og hyggelig hjem. Men jeg sliter med å forstå hvordan, så tungvint som alt er... Tusen takk på forhånd, til alle råd dere måtte ha til en håpløs, håpløs og bortskjemt jentunge som nå forsøker å leve uten mamma.
Rhiannon Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Hehe, jeg kjenner meg igjen Liker heller ikke daglig husarbeid, og tar heller et krafttak når jeg føler det har gått litt vel langt. Men jeg kan dele noen få erfaringer i alle fall, og tips og råd som andre har gitt meg men som jeg ikke er lur nok til å bruke: Ta oppvasken rett etter middagen er ferdig, gjerne ta gryter og panner før dere spiser. Det er lettere å vaske stekepannene når de er varme - hvis du evt. bare sveiver over panna med en kost, uten å vaske den, er den lettere å få ren når den har kjølnet også. Dessuten er man gjerne så avslappet og fornøyd etter middag at det er kjedelig å tenke på oppvask Blanke gryter kan for øvrig tas i oppvaskmaskin. Jeg bruker som regel jif og skuresvamp i dusjen. Det finnes mange lettvinte løsninger, sprayer og lignende, men jeg synes ikke det virker, og dessuten er det ofte ganske sterke saker man bør være forsiktig med å puste inn. Ellers kan det være en ide å ha en liten nal hengende i dusjen, så kan man dra av vannet etter man har dusjet. Er nok ikke så effektivt på glassbyggestein som på dusjkabinett, men kan være verdt et forsøk likevel. Jeg tar også livet av planter. Spesielt de som blomstrer. Grønne planter som tåler både tørkeperioder og drukning er det eneste jeg greier å holde i live - og, av en eller annen grunn, orkideer. Vi vasker ikke parkett/laminatgulvene særlig ofte. Som regel holder det med en støvsugning. Ideelt bør dette gjøres en gang i uka, men vi er late, så det blir heller en gang i måneden Og jeg har gitt opp å holde støvet unna lister og ledninger. Jeg tror du kanskje må bestemme deg for hva som er viktigst at er rent. Kanskje det er viktigere at kjøkkenet og badet er presentabelt enn at det skal være støvfritt på ledninger og oppå skap til enhver tid?
Gjest Normalfordeling Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Her har du et par tråder du kan lese Husmortriks Søk også opp Flylady. Her og her.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Nylon Vask!! Amen. Funker supert til dusjkabinett og fliser. Jeg har selv akkurat oppdaget dette vidundermiddelet og kan ikke fatte å begripe hvorfor jeg ikke har brukt dette før. Nylon Vask er genialt på ALT!! Så lett å vaske ting rent med dette. Ellers heller jeg gjerne Domestos Fresh i doen og skrubber litt på kvelden før jeg legger meg, så såpa får virke hele natten. Våkner til skinnende ren do. Støvsuger karmer samtidig som jeg støvsuger gulver. Unngår alt som skal strykes. Gardiner blir hengt opp våte på gardinstanga, så jeg slipper å stryke de. Duker bruker jeg ikke. Ubretta klær blir lagt oppå senga så jeg MÅ rydde de i skapet for å komme meg i seng :gjeiper: Ellers er jeg et rotehode med skippertaktendenser
kamela Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Lag en arbeidsplan for å komme litt inn i rutiner. List opp det som skal gjøres, og finn ut hvilken dag ting skal skje. Hvis dere ofte har besøk i helga, bør det være et mål at huset er rent og pent torsdag kveld Det er utrolig lite tid som skal til for å ta unna ting. Ser dere på tv, benytt reklamepausene. Som regler rekker man enten å tømme oppvaskmaskin, brette tøy, vaske toalett, vaske kjøkkenbenk eller annet småtteri på de minuttene pausene varer. Ikke flytt rotet inn på rom som ikke er i bruk. Kjøp strykefri tefonduker. Må ikke strykes og tørker fort. Orkideer kan være fine i månedsvis, vannes minimalt. Mye blomst for en billig penge.
Humleblomst Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Hekleduker må man bruke stivelse på, det selges i de fleste dagligvarebutikker, står i samme område som andre renholdsprodukter. Ellers synes jeg det er praktisk å bruke sprayflaske (sånn til blomster) når jeg stryker vanskelige ting, det blir alltid så knot å bruke sprayen på strykejernet. Og jeg unngår gardiner og duker i polyester, da det er håpløst å få glatt igjen når det er vasket siden det tåler så svak varme på strykejernet. Det bør tåle minst to prikker, da er det bare å spraye og stryke, så ser det fint ut. Jeg har ingen erfaring med strykefritt. Så lenge det er lyst nok og uten radiatorvarme er fredslilje en bra plante. Det beste med den er at den gir beskjed om du glemmer å vanne den, da henger den med bladene og ser rent ulykkelig ut. Om den henger med bladene skyller du gjennom jorden med vann og lar den stå i vasken med vann i bunnen i 15 min. Så lar du den renne av og setter den i potten igjen og den er så god som ny! Forbaskade radiatorvarme, jeg savner fredsliljer.. Om det er kommet slike merker/misfarginger nede i doen som er vanskelig å få vekk bruker jeg rett og slett skurekrem og dokost, det tar så godt som alt. På ledninger og lister (og alle andre steder det passer meg) tar jeg med en slik ministøvsuger med smalt munnstykke som hører til. Vinduer tar jeg med microfiber kluter og nal. Først våt microfiber, så nal (bruker gaskluter til å samle vannet med, veldig bra oppsugingsevne) og så slik glatt microfiberglassklut til å fjerne det som er av merker etter nalen. Og så når det gjelder rydding: Har du prøvd å ta tiden på hvor lang til man bruker på å legge ting tilbake på plass? Det ble en oppvekker her i huset ihvertfall, det tar sjelden mange sekundene/minuttene å legge en konkret ting på plass, det er først når det har bygget seg opp til kaos det tar tid. I tillegg er det veldig praktisk å legge seg til en vane med å ta med seg ting hele tiden når man alikevel går. Går du fra f.eks. stuen til kjøkkenet, ta med deg noe som skal fra stuen til kjøkkenet og legg det der det hører hjemme. Og har du noen minutter til overs, om du venter på at vannet skal koke opp, er klar til å gå noen minutter før du planla å gå, eller lignende, ta et lite tak. Brett sammen fire plagg og legg dem i skapet (alt må ikke taes på en gang), kast noe som ligger og flyter som du vet ikke skal taes vare på, sett noe på plass osv. Men misforstå meg rett, jeg er ingen Monica Geller. Jeg er nok bare en passe middelmådig rotete sjel med et snev av systemfascinasjon som prøver å gjøre det beste ut av det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Det handler vel om å ta det der og da. Brette klærne når du tar dem ut av tørketrommelen, ta å legge ting på plass igjen etter man har brukt dem, vaske gryter og panner før man setter seg til middag, alså ta det der og da. :-) Jeg bruker Jif skurekrem til badet, vask/toalett og dusj, til flisene på gulvet bruker jeg en eller annen vanlig gulvvask med sitronduft. Ellers er Nylon vask kjempegod til alt annet liksom, vask av vinduer/kjøkken/dører/karmer/speil osv. P.S. Grønnsåpe er ikke bra på fliser/parkett/laminat. Her i huset brukes grønnsåpe kun til fotbad! Stryking.. hva er det du skal styke da, her stryker jeg kun skjorter/bluser/penbukser, alså jobbklær. Duker bruker jeg ikke, sengetøy og håndklær brettes pent etter tørk (om du ikke har for full tørketrommel da, da er jo alt superkrøllete!) .. og ellers går støvsuging/vasking unna med nesten litt kos når jeg tar på kjekk musikk!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Jeg er håpløs på det selv. I perioder klarer jeg å holde det rent og pent før det sklir ut igjen. Alt som ikke tar mindre enn ett minutt prøver jeg å legge på plass, men når kaoset har tatt over, sukk..Til pyntegjenstander og bilder er det effektivt å fjerne støv med en strutsefjærkost. De må tørkes støv av 2-3 ganger i året men da er halve jobben gjort og det går raskere og du slipper bytte vann så ofte. På listene kan du bruke feiebrettet. Jeg støvsuger ofte listene når støvsugeren er fremme. Oppvasken som har vokst, legger jeg i vann og skyller av for å unngå vekst av bakterier og lukt. Flekker på gulvet bruker jeg ofte bare en klut på siden jeg ikke vasker gulvene så ofte. Legger skitne kluter i klorinvann fordi det er ekkelt med misfargede kluter. Hvis vinduene er skitne har jeg oppdaget at alt ser skittent ut selv om gulvene er vasket. Sorter skittentøy etter farge og hvilken temperatur de skal ha i vaskemaskinen. Kjøleskapet ser renere ut de gangene jeg husker å tørke over med en klut mens det er halvtomt og før helgehandelen. Jeg har ikke duker eller tepper på gulvene. Planter som er lettstelte er sukkulenter, kaktuser og svigermors tunge. Spør i blomsterbutikken og skaff planter som tåler tørke og har mindre krav til gjødsel. De fleste planter som blomstrer krever mer av både gode lysforhold og jevn vanning. Jeg rydder alltid litt før jeg legger meg og når jeg har tid på morgenen, men det virker ikke som det er nok. Jeg har lettere for å rote og legge ting fra meg på de rareste steder enn for rydding. Skifter sengtøy en gang i uka eller hver 14.dag men lufter sengtøyet ute en gang i uka så ofte været tillater det. Hvis du klarer holde servanten på badet og speilet rent kan du bruke papir eller en nesten tørr klut uten vaskemidler for å holde det vedlike. Grønnsåpe som vaskemiddel lager en hinne og tiltrekker seg støv som legger seg som lim. Skal du bruke vaskemidler er Ajax bra eller bare bruke rent vann. Bruk Zalo til oppvasken. Det er det eneste som fjerne fettlaget. Jeg har prøvd ut noen billigprodukter men har ikke vært fornøyd. En skrubb som du væter og tar en dråpe zalo på er nok til en oppvask. For å spare vann gnir du bare inn og vasker, stabler fat og glass og skyller alt først etterpå. Du slipper også å bruke tid på å skru krana av og på. Men 15 minutter daglig kan gjøre underverker. Jeg er også lat og noen ganger må jeg ta et skippertak. Det er et tiltak, men godt når det er gjort.
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jeg hater å stryke feks. Hvilke duker krever minst jobb med stryking? Alle duker jeg har kjøpt krever ingen stryking. Dette er helt vanlige duker fra diverse billigbutikker som Nille, Europris, Skeidar eller Jysk. Jeg syns rett og slett at de har billige, pene duker som passer til interiøret i huset. Jeg har aldri hatt behvov for å stryke dem, selv ikke etter vask. Hvordan i alle dager skal jeg holde liv i en plante? Og hvilke planter er pene og lettstelte? Kaktus. Kaktuser dør sjeldent, og du skal være veldig god hvis du ihjel-vanner en kaktus, og glemmer du å vanne den på et par uker gjør det heller ingenting. Triks/produkter for å vaske rein steikeovnen inne i, og dusjen? Når det gjelder dusjen så er jeg litt usikker, men steikovnen så får du kjøpt på vanlige matbutikker sånn vaskemiddel du bruker for å vaske inni ovnen. Ledninger og gulvkarmer - hvordan KLARER folk å holde dette stovfritt? Støvsuger også lister på gulvene, karmene og ledningene. Hvor ofte skal gulvene vaskes? Hvor ofte skal kjøleskapet vaskes inne i? Gulvene vasker jeg kanskje èn gang i måneden. Har hund så støvsuger gulvene i hvert fall to ganger i uka. Selv om at hunden er røytefri så kommer det mye pelsdotter og greiner inn allikevel. Og ønsker ikke at hunden skal trø i masse støv. Kjøleskapet vasker jeg når jeg føler at jeg bør. Ikke så ofte, bruker å være ganske nøye med å ikke søle noe inni der eller ha noe med lukt stående. Klarer ikke spise hvis det står noe ekkelt inni kjøleskapet. Har også sitronlukt inni der. Noen sa at vaskemaskinen bør renses med jevne mellomrom.. har hatt min i snart syv år og aldri renset den! Jeg har aldri vasket vaskemaskinen. Den lukter godt, klærne lukter godt. Skjønner ikke hvorfor jeg skal vaske vaskemaskinen. Endret 19. februar 2011 av Tears.of.the.Sun
kamela Skrevet 21. februar 2011 #10 Skrevet 21. februar 2011 Tidligere var det en husarbeidstråd her inne, den var inspirerende!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #11 Skrevet 21. februar 2011 Hvis huset ser ut som en bombe prøver jeg å ta en ting hver dag i tillegg til å smårydde og holde oppvasken under kontroll. dag 1: den store oppvasken, skifte på senga dag 2: støvsuge, rydde kopper og fat i skape og vaske opp en liten oppvask, tørke litt støv dag 3: Badet (og liten oppvask) dag 4: gulv dag 5: tørke støv, oppvask Det er smart å sette på en vaskemaskin før man gjør andre ting. Har du våtrom kan du sette den på før du går på jobb eller straks du kommer fra jobb. Legg ferdig klærne i maskinen kvelden før. Jeg er kommet til dag 4 og huset ser litt mer beboelig ut igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå