Gå til innhold

Leietakerer med NAV-garanti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra tid til annen er det folk her inne som ikke forstår hvorfor utleiere er skeptiske til å leie ut til folks om har depositumsgaranti fra NAV. Råder dere til å lese denne artikkelen, så forstår dere hvorfor mange av oss heller vil leie ut til andre. Han er dessverre ikke alene om å ha opplevd marerittet, og derfor er utleiere kyniske når det kommer til valg av leietaker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra artikkelen:

Han understreker at garantien fra NAV gir nøyaktig den samme sikkerheten som et privat depositum.

- Det spiller ingen rolle om en person får dekket sine boutgifter ved lønnsinntekter eller kommunale ytelser, og i mange tilfeller vil ikke engang utleieren vite om dette. Dersom det oppstår skader på leiligheten vil dette være en sak mellom partene, sier Ervik.

Saken er jo at en som trenger garanti fra Nav ikke har mye å rutte med. Ergo så er det ingenting å hente. I tillegg så vet man at det er ulik type brukere hos nav. Både de som er seriøse og ordentlige, men også de som har problemer. Lettere dersom vedkommende faktisk jobber for da kan man få trekk i fremtidig lønn.

• Liker 1
Skrevet

Fordi nav garanti har vist seg å ikke vært stort til garanti. Den andre grunnen er at det kommer mye pakk fra nav desverre.

Jeg leier ikke ut til narkomane eller noen som er mer opptatt av å feste enn å jobbe.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vi har leid ut til folk med NAV-garanti. Jeg har ingen fordommer, men etter fire tilfeller der ting ikke gikk som det skulle - så leier familien min nå kun ut til de som er betalingssikre uten hjelp fra NAV.

Skrevet

Jeg kjenner mange som har leid ut til leieboere som får støtte fra NAV_ og de har alle bare dårlige erfaringer....

Desverre er det nok sånn at man lett får et litt annet forhold til penger når man får det inn på konto fra NAV enn hvis man jobber for pengene.... SOm det nevnes kan det ikke tas tvangstrekk i lønn og det er ingen eiendeler å ta tvangsutlegg i. Hvis NAV derimot kunne betalt sosialstønad direkte til utleier hadde dette vært tryggere for utleier...

Skrevet

Jeg kjenner mange som har leid ut til leieboere som får støtte fra NAV_ og de har alle bare dårlige erfaringer....

Desverre er det nok sånn at man lett får et litt annet forhold til penger når man får det inn på konto fra NAV enn hvis man jobber for pengene.... SOm det nevnes kan det ikke tas tvangstrekk i lønn og det er ingen eiendeler å ta tvangsutlegg i. Hvis NAV derimot kunne betalt sosialstønad direkte til utleier hadde dette vært tryggere for utleier...

Jeg er NAV-bruker, og en eksemplarisk leietaker. Ingen skader i leiligheten, husleien kommer når den skal, og husleiekontrakten overholdes. Hadde god referanse fra der jeg bodde tidligere også. Å tro at NAV brukere er dårlige leietakere, blir for galt. Alle kan komme i en situasjon hvor de er syke og må ty til NAV. Av egen erfaring vil jeg si at man blir MER økonomisk bevisst ved å gå på NAV, fordi man har så lite å rutte med. Men dette varierer selvsagt på individet.

Forøvrig går alltid sosialstønad (dekning av husleie) direkte til utleier, det er kun ved trygdeordningen (ufør, aap) hvor pengene går til leietaker som selv disponerer pengene.

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig går alltid sosialstønad (dekning av husleie) direkte til utleier, det er kun ved trygdeordningen (ufør, aap) hvor pengene går til leietaker som selv disponerer pengene.

Ikke det som er poenget. Husleien er en sak for seg. Poenget er når leieboere på NAV-garanti gjør skade på leiligheten; da har man ingen vei å gå. NAV sørger ikke for tvangstrekk i sosialstønaden slik som en arbeidstaker kan få tvangstrekk i lønna. En sosialklient har ingen midler å ta av.

Bra at du er en eksemplarisk leietaker, men det forandrer ikke på det faktum at erfaringene til svært mange utleiere tilsier at individer som deg er temmelig sjeldne.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er trygdet, får arbeidsavklaringspenger. Men jeg har ikke denne NAV-garantien, har vanlig depositum - HELDIGVIS. Vet jeg ikke hadde kommet noe særlig langt på markedet med garantien fra NAV. Jeg betaler alltid innen fristen, er "livredd" for å betale for sent. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Har leid ut til NAV en gang og gjør det aldri igjen. Måtte pusse opp etter endt leiekontrakt for flere tusen kroner, ante ikke at noen kunne grise så jæ.... i løpet av ett år.

Så nå bruker jeg heller 6mnd på å finne en skikkelig leietager.

Skrevet

Jeg er for tiden arbeidsledig og får husleien dekt av nav da jeg ikke har krav på dagpenger, tror ikke huseier synes det er noe problem og ha meg her egentlig. Jeg hadde jobb når jeg flyttet inn, men ble arbeidsledig ikke lenge etter.

Og det eneste som sikkert er irriterende for huseier og meg også er at de slurver med utbetalingene av husleia, noen ganger har de betalt for lite og noen ganger har de betalt for sent. Noe jeg synes er veldig ekkelt fordi huseier henvender seg selvsagt til meg og jeg vil ikke virke som en useriøs leietaker, men det gir sikkert ikke huseier noe godt syn på meg og det at jeg er bruker av nav, noe jeg synes er ekkelt og skulle "få på seg", for når jeg er i arbeid så er det ingen problem sånn sett.

Skrevet

Det er feil. I utgangspunktet betales husleia til klienten, slik at vedkommende selv betaler husleia. Å betale husleia direkte gjør de kun dersom det er stor fare for mislighold, som regel vil det si at det har vært flere tilfeller av det tidligere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for tiden arbeidsledig og får husleien dekt av nav da jeg ikke har krav på dagpenger, tror ikke huseier synes det er noe problem og ha meg her egentlig. Jeg hadde jobb når jeg flyttet inn, men ble arbeidsledig ikke lenge etter.

Og det eneste som sikkert er irriterende for huseier og meg også er at de slurver med utbetalingene av husleia, noen ganger har de betalt for lite og noen ganger har de betalt for sent. Noe jeg synes er veldig ekkelt fordi huseier henvender seg selvsagt til meg og jeg vil ikke virke som en useriøs leietaker, men det gir sikkert ikke huseier noe godt syn på meg og det at jeg er bruker av nav, noe jeg synes er ekkelt og skulle "få på seg", for når jeg er i arbeid så er det ingen problem sånn sett.

Hva med å be nav betale ut husleie og livsopphold direkte til deg. Si at de setter deg i en uheldig situasjon når de ikke klarer å betale korrekt beløp på riktig tidspunkt til huseier. De gangene jeg har måttet ta meg en tur på nav så har jeg alltid fått pengene direkte utbetalt til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...