Gå til innhold

Bare gutter i mannens slekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om det er liten sjanse for at mannen min og jeg kan få jentebaby. På mannens side er det bare født gutter i mange år tilbake. Ingen jenter! Tenker da at det er veldig små sjanser for at vi skal på jente? Har ikke noenting å si for oss. Bare lurer på om det stemmer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

Vi har bare jenter i slekta, men nå kom det en gutt! Så klart det :)

Skrevet

En av mammas venner kom fra en familie med bare guttefødsler i tre generasjoner, alle generasjonene var det tre sønner eller fler - men det tredje barnet hans ble jente :) Mindre sannsynlighet, men det er nok ikke fravær av x-kromosonet selv om det er mindre av det :)

Skrevet

Men mannen din har vel en mor? Så da må det jo ha blitt født jenter på hans side også?? :fnise:

Ellers, så tror jeg nok at dere godt kan få en jente. Er ingen automatikk i dette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer litt på om det er liten sjanse for at mannen min og jeg kan få jentebaby. På mannens side er det bare født gutter i mange år tilbake. Ingen jenter! Tenker da at det er veldig små sjanser for at vi skal på jente? Har ikke noenting å si for oss. Bare lurer på om det stemmer?

Er moren hans en mann? :O

Skrevet

haha mamman er mann ja ;) Nei, men faren og moren har tre sønner. Brødrene til faren har kun sønner og alle disse får bare sønner. Og sånn er det lenger tilbake i tid også. De eneste som er damer der er damene disse mennene finner seg og de får sønner. Håper jeg beskriver det rett nå :)

Skrevet

Det ene besteforeldreparet hans må da ha fått en jente? :sjenert:

Skrevet

Det ene besteforeldreparet hans må da ha fått en jente? :sjenert:

Ja, på moren hans sin side ja :) Men farens side, kun gutter over hele linja. Og det er jo de som "bestemmer" hva kjønnet blir? Vanskelig det her.

Skrevet

Du kan ikke bare se på farsiden til mannen din, han har jo arvet halvparten av sin mors gener også.

Skrevet

Ja, mannen arver halvparten av genene fra hver forelder, men forkning viser klart en sammenheng mellom kjønn på mannens søsken og kjønn på barna hans - og de har ikke funnet noen sammenheng mellom mors søsken og kjønn på etterkommere. En mann med mange søstre har større sjanse for å få døtre, en mann med mange brødre har større sjanse for å få sønner. Den forskningsrapporten jeg har sett på, tar for seg linjer helt tilbake til 1600-tallet, så den mannlige delen ser ut til å spille en større rolle enn den kvinnelige på dette med kjønn.

Skrevet

Det kan gå ja!

Jeg tenkte det samme som deg før. På mannen sin siden er det 4 generasjoner med bare gutter...

Men vi fikk en søt liten jente i første forsøk:)

Skrevet

Er det ikke slik at kostholdet til far faktisk kan påvirke dette ???

Skrevet

Mamma har en søster (ingen brødre), pappa hadde 3 søstre (ingen brødre), morfar var enebarn, mens mormor hadde 6 søstre (ingen brødre). Mamma har fått 3 jenter (ingen gutter), men tante (mammas søster) har fått 2 jenter og 1 gutt... Så hun klarte å få en gutt!

Skrevet

Mamma har en søster (ingen brødre), pappa hadde 3 søstre (ingen brødre), morfar var enebarn, mens mormor hadde 6 søstre (ingen brødre). Mamma har fått 3 jenter (ingen gutter), men tante (mammas søster) har fått 2 jenter og 1 gutt... Så hun klarte å få en gutt!

Det er ikke kvinnen som bestemmer kjønn, vi har bare x-kromosomet, så i dette tilfellet hadde det vært mer interessant å høre om familien til onkelen din, som er den som bestemmer kjønn...

Skrevet

Det er 50/50. Du "gir fra deg" et x-kromosom, han "gir fra seg" enten x- eller y-kromosom. Det har ingenting å gjøre med om slekta består av flest gutter eller flest jenter.

Statistisk sett blir det født rundt 49,5 prosent jenter og 50,5 prosent gutter verden over.

Skrevet

Vi har bare jenter i slekta, men nå kom det en gutt! Så klart det :)

Du strøk i biologi, sant?

• Liker 1
Skrevet

Mannen min kommer fra en barnerik "guttefamilie" - bare vært født gutter i de tre forrige generasjonene, likevel har vi fått tre døtre og ingen sønner. Tror på "tilfeldighetene" jeg altså...

Skrevet

Du kan nok forvente å få gutter, siden mannen kommer fra en guttefamilie.

Men det er jo samtidig ikke umulig å få jente. Bare lavere sannsynlighet for det.

Skrevet

Familien til mannen min er også en "guttefamilie". Da jeg ble gravid og var på ultralyd, så de at det var en jente. Vi fortalte det til svigermor, men hun kunne ikke tro på det. Hun ville heller ikke begynne å strikke jenteklær eller noe frem til barnet faktisk ble født, hun klarte ikke å tro på at hun skulle bli bestemor til en jente (har 6 guttebarnebarn fra før). Det var stor stas i familien - men fetterene til jenta vår bruker konsekvent "han" når de snakker om henne. "Hvor er han?" etc. De er ikke vant til å bruke hunkjønnspronomen. :)

Skrevet

Du kan nok forvente å få gutter, siden mannen kommer fra en guttefamilie.

Men det er jo samtidig ikke umulig å få jente. Bare lavere sannsynlighet for det.

X og Y, kjære du, X og Y... Han har de begge to. Omtrent like mange av de. Hvis ikke er han et medisinsk mysterium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...