Gå til innhold

Tiåring som stjeler og snoker i skapene

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet mamma
Skrevet

Min ti år gamle sønn driver meg til vanvidd for tiden.

Hver dag når han kommer hjem fra skolen så går han på oppdagelsesferd i skapene, på jakt etter "noe godt" som han kan spise. Han er hjemme alene et par timer, og i løpet av den tiden så spiser han det vi måtte ha av godteri, sjokolade, brus, kjeks etc. Han er som en støvsuger. Om vi spør om han har tatt detr så blånekter han, men etter en stund finner vi jo sjokoladepapiret gjemt under sofaen eller et annet sted.

Han gjør dette på tross av at vi har snakket om det en mengde ganger, vi har vært sinte, og vi har prøvd å spørre hvorfor han ikke holder de avtalene vi gjør på dette området, men vi får ikke noe skikkelig svar. Sannheten er nok at han er blitt litt bortskjemt og at han ikke bryr seg om de konsekvensene dette får.

I tillegg lyver han jo til oss. Om jeg merker at noe er borte og spør om han har tatt det så blånekter han, og blir kjempesinna når jeg sier jeg ikke tror på ham, selv om vi hadde samme episoden dagen før der han også løy meg opp i ansiktet. Men jeg pleier å få ut av ham sannheten etterhvert.

Det er flere grunner til at dette er problematisk. Den viktigeste er jo at dette slett ikke er den typen mat vi ønsker at han skal spise. Det er ikke bra for helsa hans, i tillegg har han problemer med magen, og vi prøver å være strenge med hva han spiser for å finne ut hva det er som gjør at det er slik. Og som ikke det er nok merker jeg at humøret hans blir helt uregjerlig når han trykker i seg så mye sukker som han åpenbart gjør. Han blir kjempesinna, og roper og skriker og argumenterer og kjefter. Han blir rett og slett ganske så ugrei å ha med å gjøre.

Men jeg er aller mest bekymret for at han sniker rundt, lyver til oss og oppfører seg dårlig. Dette er jo ikke verdier jeg ønsker at han skal ha i det hele tatt. Han stjeler altså godteri fra lillesøsteren sin!! Og jeg mistenker at han tar mynter han finner rundt om kring, og bruker de til å kjøpe godteri. Men det vet jeg ikke altså. Men jeg ser jo at han ikke alltid spiser maten sin på skolen.

Jeg fatter ikke hva som må til for å få ham til å endre atferd. Han er en veldig selvstendig gutt, og er ikke av de som lærer av de strengeste virkemidlene. Det eneste han får ut av tilsnakk, eller indratte goder er at vi er slemme. At han har hatt noen rolle i det hele slår han ikke engang, virker det som.

På skolen får han veldig gode tilbakemeldinger, han er flink, har mange venner og er er en veldig grei gutt.

Det ideelle ville være å si at han i en periode ikke får være hjemme alene, og at en av oss dermed må sørge for å være hjemme når han kommer fra skolen. Men vi er jo i full jobb begge to, så det er vanskelig å få til.

Er det noen som har gode råd å komme med her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff et låsbart skap som alt det usunne kan ligge i. Hvis han allikevel får til å stjele f.eks fra søsteren, så blir det ikke noe lørdagsgodt på han neste gang. Inndra også lommepenger.

Holder dere en stram linje på dette og ikke gir dere så blir det nok slutt på stjelingen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes egentlig at svaret på dette er helt innlysende.

Har barn i samme alder selv (og eldre), og sønnen din er i en fase der han vokser og utvikler seg. Ha har muligens et større næringsbehov, og føler sikkert et "sug". Karbohydrater går kjapt i fletta, men går like kjapt ut og trigger et sug etter mer.

Jeg vet jo ikke hva gutten din spiser ellers, men dere kan sannsynligvis hente ut en skikkelig gevinst ved å passe på kosten hans hele døgnet. Grovt brød, fett- og proteinrikt pålegg, frukt og grønt i matpakka. Om han spiser "skikkelige" måltider både til frokost og lunsj så er nok ikke suget så sterkt etter skoletid.

Du kan i en periode tilrettelegge for sunn småspising ved å ha klar litt skikkelig mat i kjøleskapet; f.eks grønnsaker med tacosaus til dip, ferdigsmurt brød, forskjellig frukt, omelett etc etc.

Og det er samtidig innlysende at du ikke må ha godteri og kjeks i huset. Du er jo nødt til å samarbeide med guttungen, og en 10-åring med sukkersug hører ikke moralens skarpe stemme i øret. Han ser kjeksen og spiser den!

Det er ikke mye mening i å kjefte på han og straffe han. Han er fullt klar over at han gjør noe som er ulovlig og føler seg sikkert ikke så veldig kul... Men ved å ha dette tilgjengelig så er du en enabler som lar han fortsette og som vedlikeholder akkurat det du vil at han skal stoppe med.

Vi jobbet masse med vår nå 16-åring som var utrolig fysen i de tidlige tenårene, og hadde veldig god effekt av bare det å få han til å spise regelmessig.

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at han ikke forandrer seg så lenge han tjener på sin oppførsel. Da må dere bryte mønsteret.

Hos oss løy 9-åringen ganske mye i perioder, selv om ting som ikke gavnet ham på noen som helst måte annet enn at han faktisk hadde noe å fortelle om og få litt oppmerksomhet. Etter mange runder med påminning om ulv ulv, så sluttet vi å tro på ham konsekvent og ga uttrykk for det. Det ble frustrerende for ham, og han lyver mindre enn før. Jeg vil tro de stadig vekk prøver seg i den alderen. Det viktige er at han ikke skal tjene noe på å lyve.

Må dere ha godteri liggende rundt og flyte? Kan dere ikke kvitte dere med det? Vi syns det funker greit hjemme at han får to små flasker brus hjemme, og kan selv bestemme når han vil drikke de. Lørdagsgodt får han også, og velger selv om han vil spise det der og da eller når som helst utover uka. Han har selv erfart at det er kjedelig å sitte og se på når vi andre inntar våre godsaker på lørdagskvelden uten at han får noe, så han er flink til å spare til da.

Skrevet

Er bare å la vær og ha ting du ikke vil han skal spise liggende i huset det. Fyll heller skapene med frukt og andre sunne ting! Ikke værre enn det!

• Liker 2
Gjest Gjest-manko
Skrevet

Hadde samme problem, vi var litt frekke å satte opp er webcamera, når vi spurte om han hadde spist opp det som lå i skapet sa han nei. Så sa vi at det vil få konsekvenser om han lyver, men han hadde ikke spist noe. Da vil vi bevise det og det var greit sa han.

Tok et opptak til og fortsatt hadde han ikke spist noe sa han. Det ble en annen tone når han så seg selv.

Idag har vi ingenting tilgjenglig for han. Og det ble slutt på all snoking.

Skrevet

tiåringen har også ofte lyst på noe når han kommer hjem fra skolen...og han har ofte ikke lyst på brødmat...det som hjelper er om vi har f.eks. noe middagsrester som han kan varme seg i mikroen - ettermiddagen blir mye bedre for alle om han har mulighet til å få i seg litt skikkelig mat...

• Liker 2
Skrevet

Kan dere ikke slutte å ha godteri i huset? Da jeg var barn hadde vi aldri godteri liggende rundt, det ble kjøpt inn lørdag - og da spiste vi det som lørdagsgodt.

Jeg får også inntrykk av at det ikke har blitt noen særlige konsekvenser av denne lyvingen, men da tar jeg kanskje feil? Uansett, så synes jeg slikt skal slås ned på. Han både lyver og stjeler og han blir tatt på fersk gjerning. Får han ukelønn? Hvis han gjør det, synes jeg det mest naturlige ville være å nekte ham den en uke eller to for hver gang han stjeler fra dere.

• Liker 1
Skrevet

Løsningen på problemet er jo ganske enkel, slutt å ha et arsenal av snop i skapet ergo vil ikke gutten finne noe heller. Når det gjelder jugingen så må dere vise gutten at den har konsekvenser som kun går ut over han som en annen i tråden påpeker. Den dagen han skjønner at det slår tilbake på han så vil han nok rimelig kjapt slutte med det.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Bare så det er sagt så har vi ikke mengder godteri i skapene.

Men noen ganger har vi noe stående i tilfelle gjester. Typisk Tax free-handel. Gjerne ting som er kjøpt inn fordi vi vet vi skal få besøk. Av og til er det også rester fra helgen, som vi ikke har rukket å spise av en eller annen grunn.

I går hadde han spist kvikk lunsj og nøtteblanding som mannen min hadde handlet inn med tanke på vinterferien og skiturer.

og om han ikke finner noe slikt spiser han det han finner. Det kan være kokesjokolade eller is fra isboks i kjøleskapet, det kan være en pakke kjøttboller som lå i kjøleskapet, det kan være sprøstekt løk. I desember var det kjeksboksene vi skulle selge for barnehagen.

Vi lever normalt sunt og spiser ikke godteri på hverdager.

Men har vi noe så spiser han det.

:-(

Skrevet

Takk for svar! Bare så det er sagt så har vi ikke mengder godteri i skapene.

Men noen ganger har vi noe stående i tilfelle gjester. Typisk Tax free-handel. Gjerne ting som er kjøpt inn fordi vi vet vi skal få besøk. Av og til er det også rester fra helgen, som vi ikke har rukket å spise av en eller annen grunn.

I går hadde han spist kvikk lunsj og nøtteblanding som mannen min hadde handlet inn med tanke på vinterferien og skiturer.

og om han ikke finner noe slikt spiser han det han finner. Det kan være kokesjokolade eller is fra isboks i kjøleskapet, det kan være en pakke kjøttboller som lå i kjøleskapet, det kan være sprøstekt løk. I desember var det kjeksboksene vi skulle selge for barnehagen.

Vi lever normalt sunt og spiser ikke godteri på hverdager.

Men har vi noe så spiser han det.

:-(

Da låser du det bare inn når dere har noe i huset. Slå hardt ned på lyving og hvis han stjeler.

Gjest Spinell
Skrevet

I beste "Nanny 911-ånd": Frata ham noen goder hver gang dette oppdages. Enten at han ikke får lov å spille spill, ikke får lørdagsgodt (fordi han allerede har spist godteri hele uken), eller noe annet som han setter pris på.

Hjelper ikke det, gjem taxfree-godteri og annet godis som er ment til en annen anledning et annet sted (i deres egne klesskap eller hvor som helst).

Er gutten sulten etter skolen må han få lov til å ta seg noe enkelt å spise før middag, men sørg for at det kun er vanlige matvarer som f.eks brød eller knekkebrød og pålegg å forsyne seg fra.

Gjest jomfrua
Skrevet

Dette var som om du forklarte min yngste sønn :)

Min løsning har vært: Har ikke noe søtt i skapene. Kjøper inn hver fredag det de skal få fredag. Kjøper inn hver lørdag det de skal få lørdag. Ellers er det helt tomt.

Min gutt var også rundt i fryseboks, hentet bacon. Jeg kunne våkne om natten at det luktet bacon. Sluttet å kjøpe bacon i ett år.

Nå fungerer det med bacon. Fryser ned i porsjonspakker og sier at 1 pk pr helg - ellers ALDRI for da slutter jeg å ha bacon igjen.

Dette har pågått i flere år og jeg er overbevist om at det står sukker og fett i panna på den gutten :)

Men har vi ikke - så har vi ikke. Nå er han 14 og det er lettere å gi beskjeder om at rører du noe så er det innkjøps-stopp. Men akkurat godteri har vi IKKE, men ellers så fungerer maten greit nå.

Det er en periode - det går over sakte men sikkert :)

Skrevet

Huff, jeg kjenner igjen dette litt fra da jeg var på samme alder. Hadde et helt vanvittig godteribehov, og drømte om godteri om natta. Jeg gikk og snoket og småstjal i skapene, aldri så mye at jeg trodde de merket det, men jevnt og trutt litt og litt. Hadde en venninne som var likedan, men hun hadde færre hemninger enn meg, og stjal penger fra lommene til foreldrene sine, husker jeg.

Når jeg ikke fant noe hjemme, på alle mulige hjemmesteder jeg visste de hadde, var det ikke noe å gjøre med det. Da måtte en ty til rosiner eller noe slikt.

Jeg tror kanskje du bør sørge for å ha frukt eller noe tilgjengelig. Og ikke bare hele frukter som må renskes, det gidder man ikke, det blir for mye arbeid for ungdommene. :-) Men hvis noe ligger på et fat, pent dandert eller oppskåret, så blir det myyyye mer fristende å spise av det.

Og IKKE ha tax-free snop og kjeks og slikt liggende som kan friste ham. Ha det evt låpst inn i et skap på soverommet deres el l hvis det er noe dere absolutt må ha i huset.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar igjen. Jeg tror den første løsningen blir å ikke ha noe som helst noe sted i huset. Vi får nok gjøre som noen andre sier Kjøpe på fredag det som skal spises på fredag, og på lørdag det som skal spises på lørdag. Ellers ingenting.

For han finner det altså uansett hvor det er. Toblerone i en plastpose gjemt bak sesongklær i kjellertrappa, og godteri som har vært gjemt i en gryte med lokk innerst i gryteskapet er to av stedene han har funnet ting så langt. Han er som en sporhund, nesten så man blir imponert over evnen til å lete.

Godt å høre at det er andre som har opplevd det samme. Og jeg husker jo selv fra den tiden hvor godterisugen man faktisk kunne være.

Jeg tror dessuten jeg skal prøve å involvere ham i matlagingen. Jeg tror nemlig han kan synes det er morsomt å lage god mat. Og da kan vi snakke om at vi lager mat som er godt for kroppen også.

Frukt er dessverre en dårlig ide på grunn av mageproblemene hans. For han er kjempeglad i frukt, men han blir merkbart verre om han spiser mye av det. Så der må inntaket kontrolleres veldig.

Skrevet

Var sånn med datteren min også en lang periode. Nå også kan hun snike i skapene, men ofte ringer hun meg for å spørre om hun kan ta. Hun vet jo svaret, men spør likevel. Men en stund var det veldig ille, jeg fant "pommes frites" poser i fryseren som hun nesten hadde tømt, altså spist frossent. Vi går til BUP med henne og de mente jo at det kunne være noe galt med henne, men dette er vel ganske så normalt rundt om tror jeg. Jeg husker jo selv hvor kjekt det var å finne kokesjokolade i kjøleskapet til mor da jeg var på samme alder.... Men det er nok et tips å ikke ha snop i hus ja!

Skrevet

Har hatt en slik en selv og, dette ble merkbart bedre da jeg fikk han over på å spise nok "skikkelig" mat. Nok frokost, nok lunch og gjerne noe fornuftig som venter når han kommer hjem feks middagsrester. Unger på den alderen har ofte et enormt behov for mat, så kast ut alt snop, har du ikke rester etter middag, så stek en omelett å sett i kjøleskapet, som er beregna på at han skal spise når han kommer hjem.

Hvis gutten sulter, så er det jo klart han snuser opp alle kalorier som er i huset, det er slik mennesket overlever!

Å jeg forstår godt at gutten prøver å lyve seg unna, han vet jo at han gjør noe galt. Men, sulter man, så spiser man, enkelt og logisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også et enormt godtesug i den alderen, men mye kom nok av at min mor gjorde det til det mest forbudte i hele verden med søtsaker utenom lørdager. Så jeg har spist min andel kakepynt, oboy-pulver og rosiner i desperasjon. Tror ikke det er noe foreldrene mine kunne gjort for å endre på det annet enn å gi ubegrenset tilgang på godteri, og det gjør man jo ikke. Og alle unger lyver.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også et enormt godtesug i den alderen, men mye kom nok av at min mor gjorde det til det mest forbudte i hele verden med søtsaker utenom lørdager. Så jeg har spist min andel kakepynt, oboy-pulver og rosiner i desperasjon. Tror ikke det er noe foreldrene mine kunne gjort for å endre på det annet enn å gi ubegrenset tilgang på godteri, og det gjør man jo ikke. Og alle unger lyver.

Dette er ikke sant, og det skal uansett ikke brukes som noe argument for at det er "greit". Løgn må bli slått ned på, barn må lære at slikt gjør man ikke.

Skrevet

Var helt lik på den alderen og litt eldre også. Var desperat etter noe søtt etter skolen og endevendte skapene. Foreldrene mine pleide ikke ha slikt i skapene så det var sjeldent jeg fant noe. Da tydde jeg til sirup, kakepynt o.l. Hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...