kirstiJ Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har aldri vært noe flink til så strikke, men før jul begynte jeg på et stort lappepledd til stedattere min. Hadde kunnet strikket rett før (heter det det? Når det blir "bølger" når man strikker?), så jeg lærte meg å strikke vrang (igjen; er det det det heter?) på Youtube... Nå er teppet straks ferdig og jeg vil gjerne avansere litt... Har lyst til å strike noe ulltøy, til babyen i magen, men jeg føler jo at jeg ikke kan noenting og er heller ingen i området som kan hjelpe meg, da jeg ikke har noen svigermor, eller svigerbestemor, og min egen familie er laaangt unna... Ikke engang på jobben er det noen damer som strikker noe særlig... Hvordan i alle dager skal jeg få lært meg dette? Er det noen gode instrulsjonsbøker eller filmer, eller er det noen som har noen andre tips?
Knitcat Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Gå på din lokale garnforretning og hør om de vet om en strikkekafé eller møter i Husflidslaget. Du kan sikkert lære masse ved å se på Youtube, men det kan jo bli litt leting før du finner det du trenger
kirstiJ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2011 Takk for tipset! Får vel ta meg en tur på husfliden da...
GlamCat Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 her er noen videoer http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php her er det kjempe fine baby sokkene du kan strikke http://ullenteventyr.blogspot.com/2008/11/babysokker-igjen-og-igjen.html
Estë Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Som et kjapt lite "oppslagsverk" har du jo Garnstudio sitt strikkekurs på nett: Link Kanskje ikke siden man lærer mest av (strikking forklart med bilder kan bli litt knotete), men rask og grei oversikt over rett, vrang, øking, minsking og noen forskjellige strikketeknikker. Brukte den en del da jeg begynte med mønstre og var i tvil om hvordan jeg kunne øke eller minske, samt for å slå opp noen forkortelser.
PecanPie Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 (endret) Dersom du bor i Oslo arrangeres det "Stich'n Bitch" hver tirsdag på Santinos i Hammersborggata. Der strikker man, spiser og skravler over alt mellom himmel og jord, men også veldig mye om garn, fiber, spinning, mønstre, masker, farger osv. Så også at Nøstet mitt på Lambertseter har strikkekafeer nå og da, sist jeg var innom. Kan du rett og vrang kan du det meste. Omtrent all strikking er varianter av rett og vrang. Stikk på en garnbutikk og spør om de har gode nybegynneroppskrifter på babytøy. Aller helst vil jeg egnetlig anbefale det å lære å strikke etter engelske oppskrifter, de er gjerne mer detaljerte i hva du skal gjøre enn norske oppskrifter. Alt du lurer på kan du søke opp på nettet, og du kan spørre her og på håndarbeidsforum. Enkelt sammenligningseksempel: Du skal strikke et par votter. I norske oppskrifter står det nesten alltid "strikk den andre votten lik den første, men speilvendt". I engelske oppskrifter er det nesten alltid to oppskrifter, en for høyre og en for venstre vott. På www.ravelry.com ligger det tusenvis av oppskrifter på alt du kan og ikke kan tenke deg! Ellers vil jeg bare anbefale deg å kaste deg i det. Ting er mye lettere å forstå når du har strikketøyet i hendene. Endret 18. februar 2011 av PecanPie
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å helke slikt fine og fargerike lappetepper. Og jeg så i bokhandelen her at de hadde små esker ment for barn, "lær å brodere", "lær å hekle" og mange andre ting, er ganske sikker på at det finnes en "lær å strikke" blant dem. I min hekle-eske, var det med litt garn, to tjukke rosa heklenåler, og noen instruksjonshefter. Ment for barn, men jeg synes det er kjempegøy å lære på denne måten. Kostet ca 150 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå