guttsomeranonym Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 må selvfølgelig nevne at for mange "sektmedlemmer" så er medlemskapet selvsagt et bevisst valg de har tatt. dvs i utgangspunktet går jeg ut fra at mange er med ganske enkelt pga at de fikk det inn "med morsmelken" osv men for dem som har tvil og spørsmål som de ikke finner svar på i bevegelsen, så er utmeldelse en lang prossess som tar måneder/år... selv om en utmeldelse, rent teknisk kan være overstått veldig raskt, så er det den psykologiske, emosjonelle og sosiale biten det som tar tid. det som jeg vil gjøre oppmerksom på, er et interessant fenomen som får meg til å lage følgende hypotese: at hvis en person som er med i en religion med en "Strict Moral Code", melder seg ut for å slippe denne strenge moralen -hvis det er detsom er (hoved)grunnen -så skjer det gjerne i en del tilfeller at etter at man har levd et helt liv i "denne verden" så melder man seg inn igjen og fraråder gjerne andre som kommer i samme "tvils-prossesen" eller problematikken til å gjøre det samme som de gjorde... de bruker friheten til å dekke en del behov som de har, men etter at disse behovene er dekket så ser de at det finnes verdier i f. eks JV som man ikke finner så lett i "verden". friheten er ikke bare enkel... dette er mye av grunnen til at livet i "verden" har sine "skyggesider" :-) dette gjelder også dem som ikke var født inn i trosfellesskapet... innmeldelse -og interesse for den typen religion jeg henviser til - skjer gjerne(lenge)etter at vedkommende har skapt en familie... noen tanker om disse tankene??? (vet om en religion som bare eeeelsker å presentere historier om folk som sier at de ser at den religioen er den rette, men at de ikke kan/vil være med pga at det er de selv som ikke vil leve etter de strenge moralnormene i religionen)
Tullepia Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Det er helt naturlig å oppleve perioder med tvil. De som har opplevd at "verden" ikke har noe å by på likevel (eller at sekten har mer å by på enn "verden") kommer med sine råd i beste mening, men jeg tror at til syvende og sist er dette en nødvendig erfaring den enkelte troende må gjøre selv.
guttsomeranonym Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2011 (endret) Det er helt naturlig å oppleve perioder med tvil. De som har opplevd at "verden" ikke har noe å by på likevel (eller at sekten har mer å by på enn "verden") kommer med sine råd i beste mening, men jeg tror at til syvende og sist er dette en nødvendig erfaring den enkelte troende må gjøre selv. erfaring med livet i "verden" tenker du?? tviler ikke på at de jeg nevner kommer med sine råd i beste mening. min hypotese handler om at de rådene ikke nødvendigvis kan sies å være ufarget av erfaringen de har gjort seg. Endret 21. februar 2011 av guttsomeranonym
Tullepia Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 erfaring med livet i "verden" tenker du?? tviler ikke på at de jeg nevner kommer med sine råd i beste mening. min hypotese handler om at de rådene ikke nødvendigvis kan sies å være ufarget av erfaringen de har gjort seg. Ingenting av det vi mennesker sier og gjør er ufarget av erfaringene vi har gjort. Så det har du nok rett i.
guttsomeranonym Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2011 Ingenting av det vi mennesker sier og gjør er ufarget av erfaringene vi har gjort. Så det har du nok rett i. riktig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå