Gå til innhold

"hvorfor vil du ha DENNE jobben?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det tid for sommerjobbsøkning og tilhørende intervjuer igjen, og i den forbindelse kommer den gode gamle slageren "hvorfor vil du ha akkurat DENNE jobben?" gjerne opp.

Jeg vil ha en jobb jeg, brukbart betalt, helst, for å finansiere studiene. Det virker som koselige nok jobber de jeg søker på, men kan ikke si jeg brenner for akkurat DEN arbeidsplassen... Noen som kan hjelpe meg å finne noen gode svar på dette spørsmålet? :)

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å gi et svar som skiller seg ut fra mengden på dette spørsmålet, men det trenger kanskje ikke være målet, heller.

I jobbintervju har jeg brukt å svare som sant er, at jobben er relevant for min bakgrunn og at utfra beskrivelsen ser det ut som jobben innebærer mye av arbeidsoppgave/fagområde X, Y og Z som jeg er spesielt interessert i. I ett tilfelle vektla jeg også geografisk plassering som et underpunkt. Det siste kan passe hvis en er interessert i å flytte et bestemt sted, hvis jobben ligger nær der en bor eller har svært grei reiseveg.

Endret av Spinell
Skrevet

Er ikke så begeistret for de standardspørsmålene. Noen av det virker det som er der for å sette folk på plass og gjøre intervjuet pinlig.

En venn av meg sa at hun egentlig ikke ville ha jobben, men søkte fordi hun måtte ha inntekt. Hun fikk jobben fordi det var det mest ærlige svaret de hadde fått på et intervju. Dette er noen år siden og hun er der ennå. Stortrives og har fått høyere stillinger :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at det stilles standardspørsmål i jobbintervjuer, jeg. Det er en grunn til at de er blitt standard. Arbeidsgiver er sjelden ute etter å sette fast jobbsøkere, men å bli bedre kjent med søkeren, søkerens motivasjon og framtoning. Hvorfor skal en arbeidsgiver forsøke å skape pinlig stemning i en intervjusituasjon? Det kan jo medføre at jobbsøkeren ikke er interessert i å jobbe der. Standardspørsmålene er som regel ganske åpne og kan gi mye informasjon om en jobbsøker hvis søkeren er godt nok forberedt til å utnytte muligheten til å svare best mulig.

Svar som skiller seg ut er som regel positivt, fordi det er lettere å huske søkeren, men det er ikke gitt at en må gi unikt kreative svar på ethvert spørsmål en får. Et standardspørsmål som søkere burde jobbe mer med er beskrivelse av egne positive (og negative) sider. "Alle" svarer jo at de er positive, lojale og arbeidssomme på det første, og at de er utålmodige (men at det egentlig er en positiv ting fordi de liker å få ting unnagjort) på det andre.

Skrevet

Jeg har også litt problemer med disse standardspørsmålene, spesielt det om hvorfor man vil ha akkurat dén jobben... Jeg skjønner at det fra arbeidsgivers side sikkert er en god måte å kartlegge motivasjonen til søkeren, men, når jobben består i å vaske hver dag på en barneskole? Hva svarer man egentlig da? Tror de fleste som søker en slik jobb gjør det fordi de trenger penger, også er det jo et pluss om man liker barn da. Eneste jeg kommer på for slike stillinger er standarden: "jeg liker mennesker, og jeg liker at andre er fornøyd med det jeg gjør, og etterstreber dette"

Må også tilstå at jeg var dønn ærlig på forrige jobbintervju, for en matbutikk "nei, jeg trenger pengene. Får jeg meg ikke en jobb, må jeg avslutte studiene og flytte hjem til faren min. Og siden jeg har jobbet i butikk før, så tenkte jeg at jeg skulle søke". Jeg fikk jobben på dagen. ...men så er gjerne ikke butikkjobb det vanskeligste å få da... rimelig mye gjennomtrekk i endel butikker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...