Gå til innhold

Hvor lenge holder fersk fisk seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål fra meg, siden min far er fisker og vi har vel aldri hatt fisk liggende i mer enn to dager før den enten spises eller fryses. Jeg har også jobbet på flere lakseslakterier, og den fisken lå heller ikke spesielt lenge på is før den ble videreforedlet i en eller annen form.

Grunnen til at jeg spør er at jeg var på Meny i dag, og så litt på noen laksestykker som kostet 15 kroner stykket. Billig og greit, men så sjekket jeg lappen med datoer. I dag er 17. februar og laksen var slaktet 11. februar. Det er seks dager, det. I min verden veldig lenge.

Jeg kjøpte ikke disse stykkene, men gikk heller for den ganske så mye dyrere salma-laksen. Den er iallfall pakket veldig raskt etter slakting og blir ikke eksponert for bakterier og dritt i samme grad som fiskestykkene som ligger på is. De blir sikkert også flyttet på hver dag, først lagt ut og deretter tatt inn igjen.

Ville dere kjøpt seks dager gammel laks fra en fiskedisk?

(Som min kjære sier: Fish, family and friends stink after four days.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge fisken er blank og øynene stikker ut og er blanke så går d som oftest greit.trur det er normalt at fisk ligger på is i en uke.men du kan jo hørre med den lokale butikken din ka dager di får inn fersk fisk.da går det jo an å bestille og legge av fisk som du kan hente i løpet av dagen..

Skrevet

Nja, ligger som fileter, så kan ikke sjekke øyne. Jeg vet hvordan jeg sjekker en hel fisk, men jeg mener helt ærlig at seks dager på is er for lenge.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg vet *ikke* om det er noen forskjell på fisk og kjøtt, men ferskt kjøtt skal ikke ligge i mer enn 3-4 dager. Hadde ikke kjøpt fisk som var pakket for 6 dager siden.

Skrevet

Jeg vet *ikke* om det er noen forskjell på fisk og kjøtt, men ferskt kjøtt skal ikke ligge i mer enn 3-4 dager. Hadde ikke kjøpt fisk som var pakket for 6 dager siden.

I følge min fiskermann; Hvis fisken er godt temperert og kjølt, så er den holdbar en ukes tid. Mao: Jeg ville bruke nesa. Hvis fisken er dårlig, _lukter_ du det!

Skrevet

Hvis fisken er holdt på kald temp (gjerne 0 grader) så holder den overreaskende lenge.

I denne lille linken står det at folk ofte tror at fisken er ferskere enn den er, men at den smaker fint selv om den over 6 dager.. Det er stor foskjell på å lagre filsk på is og i kjølerom som hodler 4grader uten is... Så jeg ville spurt når den kom til butikken fordi jeg stoler mer på at den er blitt lagret kald FØR den kommer til butikken.

Skrevet

Jeg ser med skrekkblandet fryd frem mot denne forbrukermerkingen. Det blir sikkert utrolig kjekt å få vite hvilken båt som har fisket, hvor det er fisket, når det er fisket og hva det måtte komme av informasjon. Det jeg lurer på, er hvor mye fisk som blir liggende i butikken til den går ut på dato, fordi kunder ikke kjøper den i den tro at den er gammel.

Skrevet

Et annet aspekt er jo forbrukernes kunnskap om fisk.

Det er faktisk ikke all fisk som er best dagsfersk. Kveite og breiflabb er eksempel på fiskeslag som trenger noen dagers modning for at smak og konsistens skal bli riktig og best. De fleste fiskehandlere selger ikke breiflabben før den har fått minst tre dagers lagring.

Skrevet

Det er faktisk ikke all fisk som er best dagsfersk. Kveite og breiflabb er eksempel på fiskeslag som trenger noen dagers modning for at smak og konsistens skal bli riktig og best. De fleste fiskehandlere selger ikke breiflabben før den har fått minst tre dagers lagring.

Det har du rett i.

Skrevet

Breiflabb og steinbit leveres ofte til butikkene fryst. Så tines den og selges. Jeg har smakt begge deler og har ikke klart å smake forskjell.

I tillegg er det vel verdt å nevne at det påkrevd at villfisk som skal brukes til sushi skal ha vært fryst til M20 i minst 1 døgn. Hvis jeg ikke er helt på jordet regnes norsk oppdrettsfisk som trygg fra parasitter og har ikke dette kravet.

Skrevet

Breiflabb og steinbit leveres ofte til butikkene fryst. Så tines den og selges. Jeg har smakt begge deler og har ikke klart å smake forskjell.

Jeg for min del kjenner stor forskjell på særlig konsistensen om fisken har vært frossen eller ikke, og fiskehandleren min opplyser alltid om det hvis det er tilfellet. Når jeg snakket om modning av breiflabb og kveite dreide det seg selvsagt om lagring i ikke-frossen tilstand.

Skrevet

I tillegg er det vel verdt å nevne at det påkrevd at villfisk som skal brukes til sushi skal ha vært fryst til M20 i minst 1 døgn. Hvis jeg ikke er helt på jordet regnes norsk oppdrettsfisk som trygg fra parasitter og har ikke dette kravet.

Stemmer, bl.a. Salma-laksen og lignende produkter regnes som trygg både pga pakkeprosessen og fordi det er ekstremt liten fare for hvalkveis i oppdrettslaks.

Ang. 6 dager gammel laks er jeg usikker. Hadde jeg kjøpt den tidligere og oppbevart den i den kaldeste delen av mitt eget kjøleskap ville jeg tatt en liten lukte- og pokeprøve. Men dte går jo ikke i butikken. Jeg har i utgangspunktet rimelig stor tiltro til fagkunnskapen her, men det er jo også problemet med at man ikke vet helt hvor godt fisken har blitt oppbevart under transport og i butikken. Tror ikke jeg ville kjøpt det.

Skrevet

Jeg for min del kjenner stor forskjell på særlig konsistensen om fisken har vært frossen eller ikke, og fiskehandleren min opplyser alltid om det hvis det er tilfellet. Når jeg snakket om modning av breiflabb og kveite dreide det seg selvsagt om lagring i ikke-frossen tilstand.

Fisk/kjøtt modner ikke i fryst tilstand. Fisk som er fryst svært raskt etter fangst taper ikke noe (om svært lite) på smak og næringsinnhold. Konsistens og farge kan forringes avhengig av hvilken fisk det er.

Jeg vil bare anmerke at når det gjaldt min opplevelse av konsistens så var det breiflabb og steinbit. Ikke kveite.

Noe av skylden kan jo selvfølgelig legges på tilberedingsmetode. Jeg spiser ikke fisken rå. Jeg pleier å bake den.

Mange vil likevel argumentere for at fersk fisk alltid er best. Jeg er ikke uenig i det og ville forventet det på f.eks. en restaurant. Men det er ikke så mange museskritt unna matsnobberi.

Jeg har aldri testet fryst kveite vs fersk kveite, så der har jeg ingen erfaringer.

Det er slett ikke sikkert fiskemiddagen blir mislykket selv om man må brukes findus sin fryste fisk. Jeg stoler mer på findus enn halvshabby fiskedisker.

Skrevet

I butikkene har de lov til å kalle fisken fersk i 7 dager.

Skrevet

Kjøtt modnes jo over lang tid nettopp for at det skal bli mørere og få mer smak, så det der stemmer ikke.

Når det gjelder seks dager gammel fisk fra fiskedisk i dagligvareforretning så hadde jeg vært veldig tvilende. Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt med seks dager gammel fisk, men fordi kunnskapene til de som jobber i fiskediskene rundt omkring er veldig variabel. Jeg hadde nok bedt om lukteprøve før jeg kjøpte den fisken. Er den slimete, gråaktig og ujevn i fargen er det bare å gå videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...