Gå til innhold

Tale til brudegommen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp meg med hvordan skrive en tale. Jeg har alle stikkordene klare men klarer ikke å sette de sammen :oops: Har nemlig aldri skrevet en tale før men har bestemt for at dette skal bli den første.

Hvis noen vet et godt dikt som beskriver kjærlighet tar jeg gjerne det også. He he

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen oppskrift til tale, men jeg tenkte jeg kunne fortelle hva ei venninne av meg gjorde. Hun hadde samla 29 bilder av brudgommen, som hun viste som lysbilder. Så tokk hun for seg hvert bilde fra A til Å. F.eks

P- pikenes jens, bilde av brudgommen med med damer rundt seg.

G- godgutten, søtt bilde av brudgommen.

Så fortalte hun litt om brudgommen sammen med bildene, hvor glad hun var i han, forskjellige historier osv. Syns det var kult jeg, så var det kanskje litt enklere å holde talen også.

Jeg syns det var gøy, og vi som kjenner han lo så vi skreik.

Skrevet

Bollapinnsvins tips og personlige meninger: :wink:

Jeg vil anbefale deg å skrive talen din helt selv. Ikke bruke "standardmal" - det blir fort kjedelig og upersonlig.

Sett deg ned en kveld du er alene og det er helt stille rundt deg. Tenk igjennom hva du føler for kjærsten din, hans gode sider og egenskaper, hvordan han har bidratt til at livet ditt har blitt bedre, har du noen romantiske eller artige historier/eksempler?, legg gjerne til litt lun humor, men ikke prøv å være komiker (synes det blir feil at gjestene skal gapskratte under brudens tale til brudgommen). Tenk at dette skal være noe du ønsker å si til mannen din - at alle andre får høre det er bare en "bonus". Si det du føler - ikke det du tror gjestene forventer å høre. Hvis du har lyst å si noen hyggelige setninger til f.eks. forlovere, foreldre, svigerforeldre eller venner, så gjør du det også.

Det trenger ikke å være noen lang tale, og husk at uansett hva du sier, så synes alle det er stas, for dette er din og mannen din sin dag, og dere kan si og gjøre hva dere vil!

Hvis du ikke greier å holde tale på stikkord, så skriv hele greia ned til hvert minste utropstegn. Bare husk å lese sakte og med innlevelse, og ha blikkontakt med mannen din og gjestene i tillagte kunstpauser. Øv mye på å lese høyt på kammerset slik at det høres mest mulig naturlig ut når dagen kommer.

Jeg gjorde på dette viset og synes selv at talen ble romantisk og rørende. Det gjorde brudgommen også - har aldri sett han gråte hverken før eller siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...