Gå til innhold

Alkotest av 16-17-åringer på klassetur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble rimelig sjokkert når jeg fant ut at min sønn på 17 hadde blitt presset til å avlegge alkotest da han var på klassetur.

Er dette lov? På en måte var det frivillig, men når alternativene er å blåse eller å bli sendt hjem på egen regning, hvor frivillig er det egentlig da...? De hadde fått beskjed om at de som nektet å blåse ville blitt regnet for å ha drukket, og dermed bli hjemsendt.

På forhånd hadde både vi foreldre og ham skrevet under på noen regler som gjaldt på klasseturen, hvor det stod at rusmidler ikke under noen omstendigheter skulle inntas. Det stod ingenting om at elevene kunne bli tvunget til å avlegge alkotest for å fortsette turen.

For ordens skyld, så klart det er bra at regler håndheves, spesielt når det gjelder noe sånt. Jeg er for øvrig ikke ute etter å "ta" skolen eller noe slikt, men jeg reagerte og lurer simpelthen på om dette er lov, og om det er vanlig praksis. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår lærerene utrolig godt jeg. Mange som drakk når vi var på tur siste året på ungdomskolen.

Hvis man ikke vil blåse har man tydeligvis noe å sjule.

• Liker 2
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er reglene i forhold til dette, men jeg ser bare ikke problemet med at en 17-åring blir alkotestet. Sånne tester kan skje når som helst så lenge det enten er årsak til å tro at en person er beruset, eller en lignende grunn sånn som klassetur f.eks. Dette er garantert ikke siste gangen han må ta alkotest. Syns det er flott jeg.

• Liker 3
Skrevet

Da mine "barn" var med på klassetur til Polen vet jeg at lærerne/ foreldrene som var med hadde med seg alkometer. Om det ble brukt vet jeg ikke. Men jeg ser heller ikke problemet ved å bruke det - og ha det som "ris bak speilet" når en har ansvar for en haug med umyndige ungdommer på en klassetur til utlandet over såpass mange dager. De har såpass fri tilgang til alkohol at mange har latt seg friste såpass at det har ført til mange problemer for alle!

Om det er "lov" å be noen blåse uten å ha politiskilt aner jeg ikke :)

Skrevet

Hvis man ikke vil blåse har man tydeligvis noe å sjule.

Farlig tankegang du har der. Man må kunne hevde rettighetene sine, uten å bli mistenkeliggjort.

Og nei, lærere har ikke politimyndighet, og kan heller ikke tvinge noen til å blåse. Skal de gjøre dette må eleven, eventuelt foreldrene, når eleven ikke er myndig, signere på at det er ok før klasseturen.

• Liker 8
Skrevet

Det er da vanlig? Da vi var på håndballcuper, klasseturer, og ja, slike ting når vi var under 18, måtte vi alltid blåse. Ser ikke noe negativt på det, heller bra, så holder de seg kanskje unna noe de ikke hadde, om de ikke kunne bli tatt!

• Liker 1
Skrevet

Så lenge retningslinjene er gjort kjent på forhånd så kan jeg ikke skjønne det er noe galt i det. Det er jo ikke slik at den som evt. har drukket blir fengslet av den grunn så å trekke inn sammenlikning med politimyndighet mener jeg blir litt søkt.

Tror en av mine kolleger nevnte at de brukte metoden her også da han var med på podens klassetur. (Ungdommene hadde -uten sammenheng forøvrig- oppført seg eksemplarisk på turen.)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Farlig tankegang du har der. Man må kunne hevde rettighetene sine, uten å bli mistenkeliggjort.

Og nei, lærere har ikke politimyndighet, og kan heller ikke tvinge noen til å blåse. Skal de gjøre dette må eleven, eventuelt foreldrene, når eleven ikke er myndig, signere på at det er ok før klasseturen.

Kanskje ikke så rart når jeg selv så hvor mange som drakk da vi var på hvite busser tur for en del år siden. Da var det ikke så normalt å drikke alkohol i den alderen. Da kan du tenke deg hvor ille det er nå.

Nei tankegangen er ikke farlig. Lærerene burde ha rett til å sjekke mennesker de er ansvarlig for. Alkoholforbud er alkoholforbud.,

De ble ikke tvunget. De fikk valget mellom å blåse eller dra hjem.

Da vi var på tur ble ALLE ransaket. Mange ble tatt, men desverre ingen ble sendt hjem. De fikk seg en passende straff helldigvis.

Endret av mirandaa
  • Liker 2
Gjest Babayaga
Skrevet

Vi hadde det fra 7.klasse vi. På leir som 15åringer var det et par som ble sendt hjem for egen regning. Syns det var uansvarlig da som nå,iom at ingen voksne reiste hjem sammen med dem,og det var en økonomisk byrde på enkelte av foreldrene.

Skrevet

Synes det burde vært tatt opp på forhånd, men bortsett fra det har jeg ingen motforestillinger.

At elever sendes hjem på foreldrenes regning er helt greit, hvem skulle ellers betale? At dette kan være en belastning for foreldrene, er 15 åringen stor nok til å skjønne!

• Liker 1
Skrevet

Syns det er flott. Ris bak speilet for å passe på at det ikke blir noe tull.

Skrevet

Skjedde aldri under våre klasseturer og hadde en lærer presset en elev til å blåse så hadde det nok blitt rabalder, en grunn til det er at hvis det ikke har blitt gjort oppmerksom på dette på forhånd så har de egentlig ikke lov.

Om foreldrene var klare over at dette kom til å skje under turen hadde det ikke vært et problem. Men det er nå min mening.

Skrevet

Etter mitt syn er dette ikke akseptabelt.

Skrevet

Vi hadde det fra 7.klasse vi. På leir som 15åringer var det et par som ble sendt hjem for egen regning. Syns det var uansvarlig da som nå,iom at ingen voksne reiste hjem sammen med dem,og det var en økonomisk byrde på enkelte av foreldrene.

Er ikke noe syndt på de. Det skal ikke gå utover lærere at ungene ikke er skikkelig oppdratt.

Skrevet

Er ikke noe syndt på de. Det skal ikke gå utover lærere at ungene ikke er skikkelig oppdratt.

Det at ungene nekter betyr ikke at de har drukket, det betyr bare at de ser den obligatoriske alkotestingen som feil, men de blir nå likevel sendt hjem dersom de nekter for testing.

• Liker 3
Skrevet

Nu er det veeeldig lenge siden jeg gikk på skolen, så ta forbehold om at reglene kan være endret siden den gang.

Som 17 - åring sovnet jeg i en time ved en anledning(ganske enkelt fordi jeg antakelig hadde sovet altfor lite), og ble dermed tatt ut på gangen for å prate med læreren, som i sin tur lurte på om jeg hadde drukket(hvilket jeg ikke hadde). Jeg nektet, og sa derefter at jeg kunne ta en promilletest, dersom det var ønskelig. Det var det ikke, fordi jeg var mindreårig, og foreldrene mine dermed måtte gi sin tillatelse. Med dette som grunnlag, synes jeg det er merkelig at ungdommene har blitt testet uten at foreldrene har måttet samtykke først, og jeg er i tvil om hvorvidt lærerne i det hele tatt har lov til det(du kan jo alltids ringe til politiet for å få et svar?).

Gjest Gjestfrid
Skrevet

Er enig med yaga,vi vokste opp med en mamma på uføretrygd,og hadde vi blitt sendt hjem,hadde det kostet nesten halve trygda. Hvor mye skal man egt fortelle om husets økonomi til barna i huset?

Skrevet

Det at ungene nekter betyr ikke at de har drukket, det betyr bare at de ser den obligatoriske alkotestingen som feil, men de blir nå likevel sendt hjem dersom de nekter for testing.

Din mening. Jeg mener noe annet.

Skrevet

Nei tankegangen er ikke farlig. Lærerene burde ha rett til å sjekke mennesker de er ansvarlig for. Alkoholforbud er alkoholforbud.,

Det var jo ikke det som ble kommentert, men heller tankegangen om at "vil du ikke testes så har du garantert noe å skjule". Man må få lov til å være prinsipielt imot uvarslet testing uten å bli beskyldt for å være alkoholiker. Jeg ville aldri gått med på å bli kroppsvisitert på et kjøpesenter - betyr det at jeg har noe å skjule? Nei, men det betyr at jeg synes det er både et tilltisbrudd og et overtramp på mine grenser.

• Liker 6
Skrevet

Det var jo ikke det som ble kommentert, men heller tankegangen om at "vil du ikke testes så har du garantert noe å skjule". Man må få lov til å være prinsipielt imot uvarslet testing uten å bli beskyldt for å være alkoholiker. Jeg ville aldri gått med på å bli kroppsvisitert på et kjøpesenter - betyr det at jeg har noe å skjule? Nei, men det betyr at jeg synes det er både et tilltisbrudd og et overtramp på mine grenser.

Eksemplene dine er ganske overdrevet. Ingen her har nevnt alkoholiker eller.

Regner med du er over 18?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...