Gå til innhold

Dere som har sluttet å røyke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 1 uke inn i røykeslutten min, og føler vel egentlig det går greit. Jeg har hatt et par episoder hvor jeg virkelig har følt at nå, nå MÅ jeg har røyk, men har så langt klart å stå i mot. :)

Jeg har egentlig bare noen spørsmål til dere som faktisk har klart å slutte å røyke.

1. Hvor lenge savnet/tenkte du på røyk?

2. Hvor lang tid tok det før du overhodet ikke hadde lyst på sigaretter mer.

3. Hvor lang tid tok det før du så på deg selv som ikke-røyker?

4. Hvilke hjelpemidler brukte du? (Plaster, tyggis etc.)

5. Hvor lenge var du røyker og hvor lenge har du vært røyk-fri?

Jeg tar gjerne også med generelle tips og råd fra dere som har vært igjennom dette.

Jeg synes det er veldig vanskelig å snakke i telefonen uten å røyke, så jeg prøver å unngå skravling med venninner. Jeg synes også det er vanskelig å la vær å røyke når jeg blir stresset. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan ikke-røykere takler stress så jeg vil gjerne ha noen tips på det også, hvis det er noen som har noen.

Jeg husker en eksamensvakt som var med meg ut en gang, det var en sprek og morsom mann på over 80-år. Han fortalte at han hadde sluttet å røyke for over 50 år siden, men at han fremdeles savnet det å ta seg en sigarett. Kjenner at jeg ikke vet om jeg orker å ha et slikt savn resten av livet, så håper ikke det er veldig vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det gjør jeg fremdeles, men ikke like mye/ofte.

2. Samme som over.

3: Ganske fort, heldigvis, den følelsen er mye bedre enn å oppleve seg selv som røyker.

4.Ingen.

5.20 år, røykfri i 5 mnd.

Ingen gode tips egentlig, jeg har ikke vært røykfri så lenge enda jeg heller. Husker den første uken og den første måneden var ganske spesielle... Alle disse minnene og vanene som skal snus på og gjøres annerledes :fnise: Men det er bare utrolig deilig å slippe røyken! Stress, vond lukt, tid, penger, osv, osv :jepp:

Har ikke merket så mye til stress egentlig, bortsett fra at stresset i forbindelse med røyken er borte ;) Fordelen med å ikke røyke når man er stresset er kanskje at man slipper å stå der og blåse og tenke på stresset, i stedet for så gjør man noe med stresset(utfører oppgaven som stresser en osv)?

Kjempebra at du har holdt deg en uke, mange sier at den første uken er hardest, og så blir det bare enklere og enklere :nigo:

Fortsatt lykke til- dette går bra!! :blomst:

Skrevet

1. Det var verst etter 3-5 ukers tid.

2. Hmm jeg har sluttet for over 3 år siden (totalt) og har opplevd å få sug etter røyk en gang i blant.

3. Jeg turde ikke å se på meg selv som ikke røyker i starten. Men etter 6 mnd gjorde jeg nok det.

4. Jeg brukte kun selvdisiplin. Ikke noe hjelp utenom.

5. Jeg var røyker i 19 år. Jeg har vært røykfri i over 3 år nå og føler ikke for å gå tilbake til røyken.

Jeg må bare legge til en ting. Og det er at jeg har flere ganger siden røykslutt, drømt at jeg har begynt å røyke igjen. Når jeg har våknet så har jeg følt en intenst glede for at det var bare en drøm.

Skrevet

Kan jeg komme med noen tilleggsspørsmål?

Måtte dere fylle tiden med noe for å bli kvitt suget og rastløsheten? La dere på dere mye?

Hva med irritasjonen? Den ser jeg på som det største problemet når det gjelder meg.

Trappet dere ned eller bråsluttet dere?

Skrevet

- ikke i det hele tatt, valget var tatt så suget/savnet forsvant.

- Samme som over, når jeg hadde bestemt meg, så forsvant også lysten/suget på sigaretter.

- Etter 2-3 uker uten røyk.

- var redd for å sprekke på fest, så har hatt med meg en pakke nikotintyggis på fester, det har hjulpet meg mye. Selv om jeg ikke har hatt lyst på røyk, så har jeg i enkelte situasjoner vært redd for å bare "bomme en røyk" ,så for å unngå den fellen,har jeg tatt meg en tyggis. funker fint, bortsett fra at jeg ser helt sløv ut når jeg tygger tyggis - ser ut som rene drøvtyggeren. :fnise:

- var røyker i vel 10 år, men var det siste året mest fest/sosial røyker. Nå er det snart året siden jeg sluttet.

Skrevet (endret)

1. Hvor lenge savnet/tenkte du på røyk? Fortsatt dukker tanken opp,men varer veldig veldig kort-bare sekunder

2. Hvor lang tid tok det før du overhodet ikke hadde lyst på sigaretter mer. : 4 uker

3. Hvor lang tid tok det før du så på deg selv som ikke-røyker? usikker 2 måneder?

4. Hvilke hjelpemidler brukte du? (Plaster, tyggis etc.) Champix tabletter

5. Hvor lenge var du røyker og hvor lenge har du vært røyk-fri? Røyket i 27 år, har nå vært ikkerøyker i 1år 1 måned og 6 dager (bruker Quit Counter)

Mitt råd : Vær ego og gjør akkurat hva du synes passer.Om du ikke vil prate i telefonen fordi dette gir røyksug,si ifra til dine venner så de kan respektere dette.

Vil anbefale deg nettstedet Slutta.no

der finner du maaaange i sammme situasjon som deg selv

Endret av Kårky
Skrevet

Tusen takk for svar, det er godt å se at andre har kommet seg igjennom dette. Det gjør meg enda mer overbevist om at dette skal jeg klare.

Det er sant det du sier Kårky, jeg burde bli tøffere og flinkere til å sette grenser. Men tro det eller ei så er det en av venninne mine som er veldig negativ til dette. Og henne synes jeg det er spesielt vanskelig å sette grenser for.

Håper det er enda fler som vil dele erfaringene sine. :)

Skrevet

Tenker innimellom på røyk fortsatt, men det er veldig sjelden og har egentlig ikke lyst på det. Så savnet forsvant kanskje etter noen måneder, mens tankene nok alltid vil forbli, selv om de ikke kommer like ofte.

Sluttet i 2 år, men kan fortsatt kjenne et stikk av røyklyst (skriver ikke sug, siden det ikke er like kraftig) når jeg møter venninner som røyker og jeg drikker alkohol. Dette forsvinner imidlertid veldig fort, og tankene varer bare noen sekunder før jeg glemmer det igjen.

Samme dagen som jeg sluttet å røyke!

Ingen

Jeg var røyker i 10 år (røyka 10-15 per dag) og vært røykfri i to år. :)

Skrevet

Dytter litt på denne jeg.

Still going strong BTW. :)

Skrevet

Jeg tar gjerne også med generelle tips og råd fra dere som har vært igjennom dette.

6. Måtte dere fylle tiden med noe for å bli kvitt suget og rastløsheten?

7. La dere på dere mye?

8. Hva med irritasjonen?

9. Trappet dere ned eller bråsluttet dere?

1. Savnet ikkje røyken noe særlig egentlig, men det var veldig uvant når eg sto med kjæresten og kamerater og de sutta på "kreftpinnen" sin mens eg sto uten.

2. Eg røyket i noen år, men eg klarte aldri å bli skikkelig avhengig så det tok ikkje meir enn ei uke eller to.

3. Veit ikkje, ein måned kanskje.

4. Ingen. Eg klarte å gjøre det på egen hånd.

5. Røyka litt sånn av og på (mest på selvfølgelig) siden eg var 13-14. Var 22 når eg slutta. Vært røykfri to år i oktober.

Når du føler sug, så ta deg ein tyggis eller drops eller spis noe sunt. Hold deg opptatt når du kjenner suget komme over deg. Husarbeid eller hobby. Tenk på alle nedsidene ved røyking og alt det fæle du vil utsette deg for ved å fortsette.

6. Nei, eg styrte på som vanlig.

7. Trur ikkje det, ikkje meir enn ein-to kilo isåfall.

8. Merka ikkje så mye til den pga røykeslutt, men eg er ganske irritabel/irritert uansett då :gjeiper:

9. Kutta tvert. Gav resten av tobakken til kjæresten og det var det.

Skrevet

Kan jeg komme med noen tilleggsspørsmål?

Måtte dere fylle tiden med noe for å bli kvitt suget og rastløsheten? La dere på dere mye?

Hva med irritasjonen? Den ser jeg på som det største problemet når det gjelder meg.

Trappet dere ned eller bråsluttet dere?

Nei jeg la ikke på meg noe som helst. Jeg brukte drops, uten sukker. Det er et helvette å slutte å røyke men du klarer det. Om du klarer å motstå fristelsen når det er på det verste, så klarer du alt i verden. Det fortalte jeg meg selv.

IKKE gi opp. Du dør ikke. Jeg bråsluttet, uten hjelp. Jeg fortalte ingen om det og det er over 3 år siden nå. Det er herlig. Bare du kommer over den vonde kneiken så klarer du resten.

Skrevet

1. Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men da alltid etter ønske fra andre. Så en dag bestemte jeg meg for å slutte for min egen del, og da ble det plutselig ikke noe savn. Jeg drømmer ofte om at jeg har begynt å røyke igjen, og blir like glad hver gang jeg våkner :)

2. Dette er et vanskelig spørsmål.. Noen ganger hvis jeg drikker alkohol, kan jeg plutselig få lyst på røyk, men så slår heldigvis fornuften inn. (I hvertfall nå gjør den det). I begynnelsen syntes jeg at det luktet godt når andre røykte, det gjør jeg ikke nå lengre og kan faktisk bli kvalm hvis det blir for mye. Noe som var helt utenkelig i begynnelsen.

3. Det tok lang tid. jeg har alltid definert meg som en røyker, det var nesten som om at det ble en del av min personlighet. Jeg tror det var etter ett år at jeg skjønte at jeg hadde greid det, og at jeg ikke var den røykeren lengre.

4. Jeg brukte ingen hjelpemidler. Jeg bare våknet en dag, og var drittlei av å være redd for helsen min. Så jeg sluttet på dagen.

5. Jeg røykte ca 15 sigaretter om dagen i 13 år, og har nå vært røykfri i litt over to år :)

Jeg begynte å trene for å fylle tiden min (har alltid drømt om å ha en god kondisjon) og det resulterte i at jeg fikk en sunnere og lettere kropp. Det hjalp voldsomt på humøret mitt også, selv om jeg ikke ble i dårlig humør av å slutte. Jeg var bare glad jeg var ferdig med den dritten. Jeg har hatt mest gode dager siden jeg sluttet, men jeg har også funnet meg selv på fest med en røyk i handa. Skuffelsen er enorm, og det smaker absolutt ikke godt.

Ikke la deg stoppe hvis dette skulle skje med deg, men bare start med blanke ark dagen derpå! Det gjorde jeg, og nå er det godt over et år siden jeg sprakk.

Lykke til TS, det er et kjempebra valg du har tatt! :jepp:

Skrevet

Nå må det nevnes at jeg gikk over fra røyk til snus. Så det er snusen jeg nå sluttet med for ca 9 mnder siden. Men syns jeg kan svare her likevel. Om Ts ikke syns det blir det samme så får du bare se bort fra mitt svar.

Tja de fire første ukene var værst

Ett par mnder.

Fra dag en faktisk. Grunnen var nok boken til Allan carr.. Men jeg mente det med hele meg.

Som nevnt : boken til Allan Carr, (håper navnet er skrevet riktig) "Endelig ikke-røyker" I tillegg fant jeg ut at å bite i papir var stressdempene fro meg. Noe sært mulig det da. Men det funka... Til jeg en dag bare ikke gadd å bite i sammenrullet papir mer.. (Bokstavlig talt ikke helt etter boka det da men...)

Brukt nikotin i femten år. Ti med sigaretter og fem med snus. Vært nikotin fri i ca 9 mnder..

Kan ikke huske jeg gjorde så mye i den forbindelsen..

7. La dere på dere mye?

La på meg to kilo

8. Hva med irritasjonen?

Var ikke så irritert egentlig.. Men prøvde passe på å være snill med meg selv.

Jeg bråsluttet.

Kan vel nevne at en ting jeg gjorde var å skrive ned grunnen til at jeg ville slutte og hang dem rundt i leiligheten og i en liten bok jeg alltid hadde med meg.. Der skrev jeg også andre ting jeg synes hjalp meg å tenke på. Var lett å glemme alt annet en nikotin noen ganger og da var det fint å titte på lappene eller i boka mi.

En annen ting er å opprette en sparekonto hvor du lager en overføring som overfører hver uke det du ville brukt på røyk fra brukskontoen til sparekontoen. For meg var det motiverende å se hvor fort den kontoen fylte seg opp, for så å bruke pengene på noe jeg hadde ønske meg lenge.

Vil bare ønske deg masse lykke til. Hold ut. Nå savner jeg nesten aldri nikotin og om jeg gjør det er det bare ett kort øyeblikk og lett å takle.

Skrevet

Jeg er nå 1 uke inn i røykeslutten min, og føler vel egentlig det går greit. Jeg har hatt et par episoder hvor jeg virkelig har følt at nå, nå MÅ jeg har røyk, men har så langt klart å stå i mot. :)

Jeg har egentlig bare noen spørsmål til dere som faktisk har klart å slutte å røyke.

Jeg synes det er veldig vanskelig å snakke i telefonen uten å røyke, så jeg prøver å unngå skravling med venninner. Jeg synes også det er vanskelig å la vær å røyke når jeg blir stresset. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan ikke-røykere takler stress så jeg vil gjerne ha noen tips på det også, hvis det er noen som har noen.

Jeg husker en eksamensvakt som var med meg ut en gang, det var en sprek og morsom mann på over 80-år. Han fortalte at han hadde sluttet å røyke for over 50 år siden, men at han fremdeles savnet det å ta seg en sigarett. Kjenner at jeg ikke vet om jeg orker å ha et slikt savn resten av livet, så håper ikke det er veldig vanlig?

Jeg har sluttet mange ganger - med vekslende hell.

Nå har jeg imidlertid holdt meg lengre enn noen gang (2 år) og det uten problem.

Først når du innser at hele røykegreia bare er psykisk, klarer du å slutte uten problemer. Da trenger du heller ingen "erstatninger". Som Kong Harald sa det når han slutta: det var skuffende lett :-)

Skrevet

3-5 uker

2-3 mnd

Hvor lang tid tok det før du så på deg selv som ikke-røyker?

Begynner nå å se på meg selv som en person som ikke røyker, men jeg er ikke en ikke-røyker :gjeiper:

Stålvilje!

Røyka i ca 10 år, og har vært røykfri i snart 7 mnd :jepp:

Det har jo vært enkelte episoder hvor jeg har hatt veldig lyst på røyk så klart, men da kicker stålviljen inn. Det som var det værste med å slutte, var å bryte alle de vanene som man får. En røyk etter maten, en røyk før man legger seg osv, DET var tøft! Av og til drømmer jeg at jeg røyker, og syns deg er svært så behagelig, men når jeg våkner er jeg glad det bare var en drøm, men da kan røyksuget være sterkere f.eks den dagen. Og for all del; Du MÅ ikke ha sjoklade bare fordi du skal slutte å røye! Da kommer kiloene fort, og gjerne med renter! Du klarer å slutte å røyke uten å bytte ut røyken med søtsaker :jepp:

Masse lykke til :klemmer:

Skrevet

5. Hvor lenge var du røyker og hvor lenge har du vært røyk-fri:

Jeg røkte opp til 20 om dagen i nesten 9 år. Jeg har vært røykfri et halvt år.

Jeg tenker ennå på røyk, men jeg savner ikke å være en røyker - og nettopp det er en stor motivasjon for at jeg ikke begynner igjen.

Det hender jeg får lyst på en sigarett, men jeg savner ikke å være en røyker.

Tenkte på meg selv som en ikke-røyker med en gang, og det var en god følelse! Følte meg stolt, frisk og fin som en ikke-røyker :)

Jeg brukte vanlig tyggis og store mengder med te. Suget etter en røyk går litt i baner, og jeg har begynt å snuser litt. Tenker at det er bedre med litt snus enn røyk.

Jeg er så utrolig glad for at jeg har sluttet og røyke - må være det beste jeg har funnet på - og det gjør at jeg ikke vil bli en røyker igjen.

Ønsker deg masse lykke til videre! Det er herlig å være en ikke-røyker! :)

Skrevet

Gjør det fortsatt! Men det går lenger og lenger mellom hver gang.

Hmm, har nok ikke skjedd helt enda. Men har nylig sluttet og syntes det går bra :)

Noen dager. Var utrolig lei, og tenkt en god stund på å slutte, var egentlig alltid ganske flau over å røyke. Det passet liksom ikke med hvordan jeg er.

Viljestyrke!

Jeg røykte ikke så lenge, 4 år. 1 mnd. uten.

Ja :( Dessverre. Søtsaker.

7. La dere på dere mye?

Har ikke turt å veie meg enda, men er vel kanskje 2 kg.

8. Hva med irritasjonen?

Vel, jeg sluttet da jeg ble veldig syk, så var vel ikke helt meg selv den første uka. Har ikke vært noe irritert, men har heller ikke opplevd noe særlig stressende situasjoner enda. Alt er rolig og rutine hver dag, så da går det greit.

Røykte mindre de 2 siste dagene, men som vanlig før det.

----

Blir så glad når jeg leser dere som skriver at røyksuget sjeldent kommer og hvis det gjør det er det lett å takle!

Jeg er veldig glad jeg har sluttet, tenker OFTE på lungene mine, det hjelper.

Mitt store problem er at jeg har fått et enormt søtsug etter jeg slutta :( :( Uff, syntes det er utrolig vanskelig. Spiste veldig sunt før jeg sluttet og drakk masse vann hele dagen. Nå vil jeg bare ha brus, saft og juice. Og sjokolade og kaker. Huff, spiser mer gjør jeg også, er liksom blitt mer sulten.

Noen som har noen råd? Vil det gi seg?

Jeg er SÅ glad jeg har sluttet, og har funnet ut at om jeg legger litt på meg så får det gå. Det er verdt det. Fine lungene mine :)

Skrevet

Meld deg inn på www.slutta.no. Der er det forum med tusenvis av spørsmål og svar, hvor alle slutter å røyke, oppmuntrer, kommer med tips og undringer. Kan anbefales!!

Hilsen sluttet for 9,5 mnd siden :)

Skrevet

Meld deg inn på www.slutta.no. Der er det forum med tusenvis av spørsmål og svar, hvor alle slutter å røyke, oppmuntrer, kommer med tips og undringer. Kan anbefales!!

Hilsen sluttet for 9,5 mnd siden :)

(Meg igjen)

Og dessuten har du en slutte-teller der, så du hele tiden vet hvor lenge du har vært røykfri, hvor mye penger du har spart, hvor mange røyk du ikke har røyket osv.. Jeg har spart kroppen min for 5184 sigaretter i dag, og spart lommeboken for kr. 19.440,-.

Og jeg lover deg at røyksuget gir seg!! Jeg kan ikke huske sist jeg hadde det en gang.

Skrevet

Kanskje ett års tid? Sjeldnere og sjeldnere etterhvert. Og i færre og færre situasjoner. Festrøyken var den siste jeg sluttet å savne.

Ca ett år. Ref spm 1.

Et par måneder. Innså da at dette skulle jeg klare. :jepp:

Ingen. Men det hjalp nok at jeg bodde i utlandet og ikke var i mine vante røykeomgivelser. Veddet forresten 500 kr med en kompis om hvem som holdt lengst ;)

Røykte i 8-9 år og har nå vært røykfri i 8.

Nå kan jeg virkelig ikke skjønne at jeg har røykt! Det kunne ikke falt meg inn å så mye som smakt. Og så forferdelig som jeg må ha luktet! :spy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...