Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 - å smøre matpakken selv - å dusje selv - å pusse tenna selv - å gå og ordne seg på badet før sengetid?
gravid med nr 2 Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Dette tror jeg man må se Ann litt, for tror ikke det er så lurt og sammenligne for mye med andre barn, La de prøve seg fram og når du ser att de mestrer oppgavene så er jo jobben gjort
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 - å smøre matpakken selv -ca 8år - å dusje selv- fra barnet var 3-4, hårvask på egenhånd fra 7-8 - å pusse tenna selv- på dagtid fra 5 år- voksen overværer/etterpusser 9åringen, måler opp munnskylling. - å gå og ordne seg på badet før sengetid- fra 4-5 år
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 - å smøre matpakken selv - 7 år - å dusje selv - 5-6 år - å pusse tenna selv - 3-4 år, men pusset over til hun var 10 - å gå og ordne seg på badet før sengetid? 5-6 år
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 Det er jo individuelt syns jeg, det jeg har praktisert behøver ikke passe andre.. Jeg liker å lage matpakke til barna mine, så kan jeg ta på noe sunt og godt. Barna har jo laget litt selv i ny og ned fra de var 5, smurt ei skive ell.l Men å overlate det til barna kan jo være litt dumt. Hvis de ikke insisterer, og jeg ser de mestrer oppgaven bra De pusser om morgenen fra de selv vil(ca 4 år?) og på kvelden fra de er 8-9?! De må jo vise meg at de mestrer det godt før jeg overlater hele ansvaret til dem. De klarer det nok, men greit å være nøye da de skal ha tennene hele livet. Jeg kjøpte en elektrisk til eldste mann når han ble 7 og da gikk det lettere selv ;)Sluttet med fluor tablett og gikk over til fluor skyll da de var ca 6-7 år. Så vet en at det kommer fluor til overalt der tannbørsten ikke når! Barna mine badet mye til de var 6-7 år, da ble det nesten bare dusj. De har som regel fått vaske kroppen alene fra de var 3 om de ønsket, så har jeg minnet de på å vaske her og der. Brukt dusj olje som er enkel og god å smøre for barna, og som ikke tørker ut om de ikke får skyldt super godt om de er på egenhånd. Jeg har hjulpet de med hårvask så lenge jeg har fått lov, men passet på å vise de om hvor mye en tar, fordele og gni/massere det inn, for så skylle lenge m.m Men kle på seg selv, pysj og vaske ansikt før legging osv fra de er 4 ca. Toalett besøk alle måter fra de er 5 ihvertfall, men bør begynne å være selvstendige her fra de er 3?!
Beauté Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 - å smøre matpakken selv - å dusje selv - å pusse tenna selv - å gå og ordne seg på badet før sengetid? Jeg har et barn over 14 år. Hun smører ikke matpakken selv. Selv om jeg syns det er på tide. Hun dusjer selv. Vi må noen ganger spørre henne om hun badet/dusjet i går. Hun pusser så klart tennene selv. Hun ordner seg selv både her og der. Jeg har en jente på 11 år. Hun smører ikke matpakken selv. Kanskje hun burde? Men vi gjør det for det går greit siden vi må ta det likevel. Hun må bli påminnet om å ta en dusj. Helst annenhver dag. Hun pusser tennene selv og er svært nøye med munnhygienen. Hun fikser håret sitt og er veldig flink når jeg gir henne råd. Jeg har en gutt på 7 år. Han smører så klart ikke matpakken selv. Men er svært glad i ting som jentene ikke er glade i. Feks grønnsaker. Det MÅ han ha i matboksen. Han liker å bade eller dusje. Noen ganger må vi si at han ikke får lov faktisk. Vi pusser tennene hans i starten, og så pusser han resten. Selvfølgelig fluor. Han liker IKKE å bli børstet, men det må gjøres så vi gjør det. Helst etter balsam og før tørk.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har en gutt på 7 år. Han smører så klart ikke matpakken selv. Hvorfor er det så klart? 2
Beauté Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Hvorfor er det så klart? Nei da tenkte jeg i forhold til de eldste.
Carpaccio Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 - å smøre matpakken selv Fra de gikk i barnehagen smurte de av og til selv, etter eget valg. Eldste har smurt skolematen selv fra 1. skoledag, så får hun den maten hun vil - å dusje selv 4-5 år, jeg sjekker bare at all sjampo og balsam er skyllet ut av håret - å pusse tenna selv Har pusset selv på morgenen fra de var ganske små. Jeg etterpusser hver kveld på seksåringen, og annenhver kveld ca på tiåringen. (Hun har mye proteinbelegg, og ser selv at hun ikke klarer å holde det i sjakk uten hjelp) - å gå og ordne seg på badet før sengetid? Fra 4-5 år
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Jeg fikk matpakke helt til jeg sluttet på skolen.. ellers fikk jeg penger til å kjøpe. Har har lagt matpakke selv et par ganger, men gjorde det nesten aldri. Var kanskje litt bortskjemt jeg.
ToveM Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 Jeg fikk matpakke helt til jeg sluttet på skolen.. ellers fikk jeg penger til å kjøpe. Har har lagt matpakke selv et par ganger, men gjorde det nesten aldri. Var kanskje litt bortskjemt jeg. Høres ut som mine unger det...Kanskje de er bortskjemt ved at jeg alltid har smurt matpakker. (gjorde det til eldstemann og til han var ferdig på skolen). Syntes det er helt greit å smøre matpakker til de jeg. Er alltid hjemme når de går på skolen likevel. Og de har da vokst opp til å bli flotte selvstendige mennesker likevel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå