Gå til innhold

Hvor mye mat trenger et barn på 6år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider som leder på en SFO. (før- og etter skoletid tilbud for barn mellom 6-9år.)

Barna spiser frokost hos oss i 8tiden, som regel havregrøt/kornblandinger og melk. På skolen spiser de lunsj i 12tiden.

Vi har spisetid kl. 15.00. Da serverer vi feks: 1 skive grovt brød med pålegg og en frukt. (eple, pære, banan, appelsin osv.) i stede for brød har vi ofte fiskekaker, tomatsuppe, grønnsaksuppe, toast osv. Alltid en porsjon til hvert barn + en frukt.

Fikk en klage i dag, et av barna kom hjem "utsultet" kl 16.00, fordi vi serverte alt for lite mat kl 15. Jeg forstår ikke? Personlig synes jeg hele 15-maten er unødvendig, de skal jo snart hjem og spise middag? Selv spiser jeg ingenting mellom lunsj og middag, en gang i blant en frukt for å holde blodsukkeret oppe. Trodde da det skulle holdt for barna og?

(jeg velger og være anonym, pga taushetsplikten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det høres så rart ut at ungen blir sulten igjen så raskt, jeg. Det 15-måltidet du skisserer er jo ikke akkurat stort, og en 6-åring er både i vekst og forholdsvis aktiv.

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det høres så rart ut at ungen blir sulten igjen så raskt, jeg. Det 15-måltidet du skisserer er jo ikke akkurat stort, og en 6-åring er både i vekst og forholdsvis aktiv.

Men det er jo forskjell på å være sulten, og å være "utsultet" dessuten er det jo som TS sier, nesten middagstid og det er vel ikke meningen at SFO maten skal erstatte middag hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger har ungene mine døtta i seg for mye mat under SFO-måltidet (de spiser ca. 14 - 14.30, ikke 15), og er overhodet ikke sultne når de skal spise middag i 16-16.30-tiden. Irriterende. SFO-måltidet skal være et lett måltid, jeg er helt enig.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

Det er sikkert sånn at de er sultne igjen til middag, dersom den tar litt tid å lage slik at det er mer enn en time siden maten i sfo, men det er jo bare bra det da. Dessuten så gjør det ingenting om man er sulten i en halvtime, dør da ikke av det.

Skrevet

Det er sikkert sånn at de er sultne igjen til middag, dersom den tar litt tid å lage slik at det er mer enn en time siden maten i sfo, men det er jo bare bra det da. Dessuten så gjør det ingenting om man er sulten i en halvtime, dør da ikke av det.

Det er akkurat det jeg tenker og! Kroppen skal vel rekke og bli sulten? Dette måltidet vi har er ikke for at barna skal bli stappmette, men kun for at de skal holde blodsukkeret jevnt frem til middagstid...

Skrevet

Min yngste spiser på skolen 10.30, deretter på sfo kl 14. Når jeg er hjemme fra jobb, h*n kommet fra sfo og eldste igjen hjemme - og middagen klar på bordet er klokka fort 17.30. Men om vi spiser kl 16 så er ungene like sultne.

Og unger er som voksne, det er forskjellig forbrenning og vi spiser forskjellige mengder. Min yngste ser ut som om h*n knapt spiser, men h*n spiser jo mer enn meg.

Skrevet

Jeg arbeider som leder på en SFO. (før- og etter skoletid tilbud for barn mellom 6-9år.)

Barna spiser frokost hos oss i 8tiden, som regel havregrøt/kornblandinger og melk. På skolen spiser de lunsj i 12tiden.

Vi har spisetid kl. 15.00. Da serverer vi feks: 1 skive grovt brød med pålegg og en frukt. (eple, pære, banan, appelsin osv.) i stede for brød har vi ofte fiskekaker, tomatsuppe, grønnsaksuppe, toast osv. Alltid en porsjon til hvert barn + en frukt.

Fikk en klage i dag, et av barna kom hjem "utsultet" kl 16.00, fordi vi serverte alt for lite mat kl 15. Jeg forstår ikke? Personlig synes jeg hele 15-maten er unødvendig, de skal jo snart hjem og spise middag? Selv spiser jeg ingenting mellom lunsj og middag, en gang i blant en frukt for å holde blodsukkeret oppe. Trodde da det skulle holdt for barna og?

At ikke du spiser mellom lunc og middag,betyr ike at det er så bra.Barn er i aktivitet hele dagen, de trenger ofte mat.

Om de ikke skal spise fra kl 12,og helt frem til foreldrene har fått laget middagen,så er det for lang tid. Barn spiser ulike mengder. Hadde mitt barn kun fått en skive og en frukt kl 15,så hadde ikke det gått bra. Det blir for lite.

Vet ikke om suppene dere lager er hjemmelaget, eller om det er pulversuppe. Er det pulver,så er det "mat" som fyller opp et kort øyeblikk.

Det er jo ikke mat som akkurat anbefales å spise ofte.

Det idielle er å ha 5 måltider pr.dag.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

Det idielle er å ha 5 måltider pr.dag.

Frokost, lunch, mat kl 15, middag og kveldsmat blir 5 måltider. Det bør holde med et lite måltid klokken 15, når det tross alt er bare en time eller to til middag. Måltidet klokken 15 er jo kun et lite mellommåltid fordi det er såpass lenge mellom, ikke et av hovedmåltidene.

Like greit at barna venner seg til at det ikke er kjempeporsjoner til alle måltid, og at selv om du er sulten en halvtime før middag så går det an å vente den lille tiden.

Skrevet

Hvis dette er et problem som bare gjelder dette barnet, så be foreldrene sende med en ekstra matpakke som barnet skal spise på SFO i tillegg til den vanlige maten.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger har ungene mine døtta i seg for mye mat under SFO-måltidet (de spiser ca. 14 - 14.30, ikke 15), og er overhodet ikke sultne når de skal spise middag i 16-16.30-tiden. Irriterende. SFO-måltidet skal være et lett måltid, jeg er helt enig.

Men hadde ungen vært survete og grinete på grunn av sult fra du hentet h*n og til middagen stod på bordet så hadde du vel klaget over det også?

Skrevet

Men hadde ungen vært survete og grinete på grunn av sult fra du hentet h*n og til middagen stod på bordet så hadde du vel klaget over det også?

Hvis barnet er survete pga det er sulten allerede da, så har du som foreldre et problem - og et barn som er vant med å spise for mye.

Skrevet

Hvis SFO serverer et mellommåltid kl. 15 og barnet er hjemme allerede kl 16, må det da vitterlig være foreldrenes ansvar å fylle på ungen resten av det h*n trenger.

• Liker 1
Skrevet

Det er litt forskjell på DEG og 6-åringer. At du fikk sjennepreiken av foreldre syns jeg ikke var helt på sin plass, da skulle barnet hatt med seg mer matpakke. Men det er klart at en 6-åring kan være sulten i firetiden. Som flere over meg sier så er et barn i denne alderen i vekst og trenger en god del næring i løpet av dagen, og ei brødskive kl 15 fyller vel ikke magen så lenge.

Skrevet

Hvis barnet er survete pga det er sulten allerede da, så har du som foreldre et problem - og et barn som er vant med å spise for mye.

Så når du selv får barn som vokser fort og trenger mye næring vil du si:

"Nei mamma synes du spiser for mye. Det holder med en brødskive!"?

Unger spiser forskjellig, som flere her har påpekt. Det finnes ingen fasit om ungene trenger 1 eller 4 brødskiver til hvert måltid.

Skrevet

Min gutt på 18 mnd ville vært sulten når han kom hjem med det regimet der. Hvorfor lar dere ikke ungene ta så mye brød de vil, selv regulere matinntaket sitt? Min sønn spiser mer enn meg. Unger 6-9 er i vekst og veldig aktive, så de har muligens mer behov for mat enn deg.

Skrevet

Barnas behov for mat kan variere veldig. I noen perioder vokser de raskt og trenger mer mat. Jeg synes ikke barn skal tilbys et mellommåltid hvis de ikke får mulighet til å spise seg mett fem ganger daglig. Foreldrene kommer som regel hjem i fire-femtiden og middag blir ofte ikke før mellom 17.30 og 18 eller litt senere. Hvis foreldrene er sultne før kan de heller ta en frukt mens de lager middag.

Det er ikke en fin avslutning på dagen hvis mange av barna er sultne og det påvirker miljøet negativt.

Skrevet

Nå går ikke mitt barn på sfo lenger, men vi betalte ganske mye for mat på sfo, og da forventer jeg at barnet kan spise seg mett når det er mattid. Jeg ville blitt grinete dersom jeg skulle betale full matpris OG måtte sende med ekstra mat.

• Liker 6
Skrevet

Når barnet kommer hjem kl 16, betyr trolig dette at foreldrene også kommer hjem da. SÅ skal middagen lages. Og å lage middag med en sulten unge "rundt beina" er pyton!

De betaler vel for maten? Da må barna få spise seg mette!

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ikke på SFO, men når jeg gikk på skolen spiste vi lunsj i 11 tida, og jeg spiste alltid rett etter jeg kom hjem fra skolen. Enten jeg sluttet kl 12.00 eller 14.00 spiste jeg som regel et brødmåltid etter skolen, og da minimum 2 brødskriver. Middag hadde 4 kl 18.00 da hele familien hadde kommet hjem fra jobb og middagen var klar. Det høres helt merkelig ut at ungene skal få så lite mat etter skolen, men selfølgelig kan de ta med egen mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...