Gå til innhold

Hvor mye mat trenger et barn på 6år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider som leder på en SFO. (før- og etter skoletid tilbud for barn mellom 6-9år.)

Barna spiser frokost hos oss i 8tiden, som regel havregrøt/kornblandinger og melk. På skolen spiser de lunsj i 12tiden.

Vi har spisetid kl. 15.00. Da serverer vi feks: 1 skive grovt brød med pålegg og en frukt. (eple, pære, banan, appelsin osv.) i stede for brød har vi ofte fiskekaker, tomatsuppe, grønnsaksuppe, toast osv. Alltid en porsjon til hvert barn + en frukt.

Fikk en klage i dag, et av barna kom hjem "utsultet" kl 16.00, fordi vi serverte alt for lite mat kl 15. Jeg forstår ikke? Personlig synes jeg hele 15-maten er unødvendig, de skal jo snart hjem og spise middag? Selv spiser jeg ingenting mellom lunsj og middag, en gang i blant en frukt for å holde blodsukkeret oppe. Trodde da det skulle holdt for barna og?

(jeg velger og være anonym, pga taushetsplikten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det høres så rart ut at ungen blir sulten igjen så raskt, jeg. Det 15-måltidet du skisserer er jo ikke akkurat stort, og en 6-åring er både i vekst og forholdsvis aktiv.

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det høres så rart ut at ungen blir sulten igjen så raskt, jeg. Det 15-måltidet du skisserer er jo ikke akkurat stort, og en 6-åring er både i vekst og forholdsvis aktiv.

Men det er jo forskjell på å være sulten, og å være "utsultet" dessuten er det jo som TS sier, nesten middagstid og det er vel ikke meningen at SFO maten skal erstatte middag hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger har ungene mine døtta i seg for mye mat under SFO-måltidet (de spiser ca. 14 - 14.30, ikke 15), og er overhodet ikke sultne når de skal spise middag i 16-16.30-tiden. Irriterende. SFO-måltidet skal være et lett måltid, jeg er helt enig.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet