Gå til innhold

Homeopatiske medisiner er bare tull!

Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?  

4 stemmer

1. 1. Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?

• ja
      18
    • nei
      17

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en diskusjon om dette med ei veninne.. Hun tok noen homeopatiske "medisiner" som skulle hjelpe mot influensa.. På flasken sto det "dette produkt er ikke godkjent av den norske legeforening" JEg spurte så: Hvis du mener at det virker hvorfor er det da ikke blitt godkjent? Nei dette kunne hun ikke svare på, MEN hun sa at de jobber med og få det godkjent. selvom denne "medisinen" har vært brukt i "behandling" en god stund nå.

Jeg tok meg tid til og sette meg litt mer inn i hva slags "medisiner" homeopater bruker. Jeg fant ut at alle homeopatiske medisiner blir fremstilt på den samme måten. Utifra en teori om at vannmolekyler kan "huske" hvilket stoff den har vært i kontakt med. altså: man tar et et stoff som f.eks KININ som er giftig i en basisform (men homeopatene mener den har en helbredene virkning i mindre doser) den blir da tynnet ut med ti ganger så mye vann så tar man produktet av det igjen og tynner ut det med ti ganger så mye vann igjen og igjen og igjen..

Denne prosedyren gjentas veldig mange ganger, helt til det bare er 1.000.000te del av Kinin igjen i flasken med vann altså 0,0000001% kinin i flasken med vann. homeopaten tror da at vannmolekylene "husker" at det har vært i kontakt med Kinin og da er den helbredende effekten der uten at det farlige stoffet er der.. ALLE med litt peiling på medisin VET at dette bare er tøv. Molekyler har desverre ikke denne evnen derfor kan heller ikke disse medisinene ha noen som helst effekt.

Dette er reine harde fakta! man kan ikke se bort ifra de! Derfor har man INGEN annen mulighet en og slå fast at homeopatiske medisiner IKKE har noen som helst virkning annet enn placebo-effekten

Gjest lekebøll
Skrevet

Det er legeforeningen som ikke har godkjent produktet.

Leger har ikke nødvendigvis rett, selv om dette ser ut til å være allmenn oppfatning.

Skrevet

Jeg tror det er bare tull.

Men, har jeg prøvd alt mot noe en dag, kommer jeg nok til å prøve det også... Og jeg kan heller ikke forklare hvorfro naboens baby ble frisk fra ørebetennelse, eller hvorfor hunder er blitt friske i forsøk...

Skrevet

men man KAN jo forklare at dette ihvertfall ikke har noe med medisinene og gjøre

Gjest lekebøll
Skrevet

Altså, jeg har ikke peiling på molekyler, bare så det er sagt med èn gang.

Men, hvordan vet du det så sikkert da, DD?

Og hvor har du informasjonen din fra?

Skrevet

informasjonen min har jeg fra en homeopat som fortalte dette.

Og når det gjelder spørsmålet om hvordan jeg vet at vannmolekylene ikke husker hvilket stoff de har vært i kontakt med så er min viten absolutt.. Man kan jo også uten og ha noe kunnskap resonere seg fram til at det er sannheten på lik linje med at man trenger ikke være noen atomfysiker for å skjønne at ei spådame ikke kan se fremtiden din i ei krystallkule

Gjest lekebøll
Skrevet

Hvordan kan du vite om ikke dette fungerer, egentlig?

Jeg har ikke noe forhold til homeopati altså, så jeg er igrunnen helt nøytral.

Men, selv om giften ikke "fungerer" i veldig små doser, hvorfor trekker du da slutningen at den helbredende effekten heller ikke gjør det?

Det er vel ikke snakk om at molekylene husker sånn sett - men at de faktisk har vært i kontakt med Kinin, og at dette ikke er noe som mister effekten, selv om det er snakk om små mengder?

Eller hva?

Skrevet

Det er vel ikke snakk om at molekylene husker sånn sett - men at de faktisk har vært i kontakt med Kinin, og at dette ikke er noe som mister effekten, selv om det er snakk om små mengder?

Eller hva?

Jo det er slik at mister "effekten" vi kan jo snu det hode og si at: hvis en kar i new-york har influensa og går på havna og snyter seg i havet og du svelger litt vann i oslo fjorden så blir ikke du smitta av han da

Gjest lekebøll
Skrevet
Jo det er slik at mister "effekten" vi kan jo snu det hode og si at: hvis en kar i new-york har influensa og går på havna og snyter seg i havet og du svelger litt vann i oslo fjorden så blir ikke du smitta av han da

Og dette er du sikker på at du kan sammenligne?

Hvis ja; på hvilket grunnlag?

Skrevet

den "effekten" som da influensaen hadde den ville jo på lik linje med Kinin i mitt eksempel bli så utvannet at den ikke utgjør noen faktisk trussel/helbredende effekt.

Hvis man mener at molekylene hadde fått overført noen slags "effekt" i kinin-eksempelet da ville den konklusjonen også medført at influensaen også kunne blitt båret på samme måte inn i din kropp.. Noe som naturligvis er helt absurd

Gjest lekebøll
Skrevet

Sikker på at influensa-molekylene og Kinin-molekylene ikke har ulike egenskaper, da? (:ler: Jeg bare spør.)

Skrevet

egenskapene til disse to er uinteresant. det vi snakker om er jo om vannmolekyler har muligheten til og etterligne den samme egenskapen etter at de har vært i kontakt med hverandre.. og det kan ikke molekylene gjøre.. Hvis de hadde kunnet det da hadde det betydd at de hadde bestått av flere atomer enn to hydrogen atomer og et oksygen atom.. altså skiftet form til noe annet enn vann. Dette er like umulig som at det sitter en diger rotte i månen og driter ut stjerner :ler:

Gjest lekebøll
Skrevet

Men, selv om vann er med i bildet, hva med denne 0,00001% med Kinin?

Hvor gjør du av den?

Den er der fortsatt, er den ikke?

Selv om det er bittelite, så "tar" ikke vannmolekylene over fullstendig - og ergo kan effekten av Kinin fortsatt være der, uten å ødelegge vannmolekylene?

:briller:

Dette er like umulig som at det sitter en diger rotte i månen og driter ut stjerner :ler:

What do you know... :sjarmor:

Skrevet

ja hvis den 0,0000001% av kinin hadde hatt noe som helst effekt da måtte også snørra til han usa-fyren hatt effekt på deg i oslo fjorden

Gjest lekebøll
Skrevet
ja hvis den 0,0000001% av kinin hadde hatt noe som helst effekt da måtte også snørra til han usa-fyren hatt effekt på deg i oslo fjorden

Hvorfor det?

Du kan jo ikke sammenligne snørr og Kinin.

Ulike egenskaper, ulike mengder som må til for å oppnå en viss effekt.

Skrevet

nå går diskusjonen i en spiral her... jeg savrte på dette lenger opp

Gjest lekebøll
Skrevet

Da er jeg vel ikke fornøyd med svaret.

Enten fordi jeg ikke skjønner hva du mener, eller fordi svaret ikke henger på riktig greip. :P

Skrevet

Jeg har brukt mye homeopati og jeg synes det funker.

Men det har vel ikke noe å si for diskusjonen når Donnie D har bestemt seg ?

Synes du virker veldig oppblåst og nesevis her.

Du mener at alle med LITT kapasitet i topplokket VET at det er bogus ?

Hvorfor har du i det hele tatt giddet å snakke med en homeopat om du absolutt ikke tror på det ?

Jeg gjentar noe fra tidligere,- det er bare bra og til og med sunt å ha en viss skepsis, fordi det ER mye rart på markedet, men du er svært lite flink til å ordlegge deg. Du viser null respekt for dette og rakker ned på homeopati fordi LEGER ikke godkjenner.

Hva med å se litt bortenfor det "normale og velkjente" ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Om det er så åpenlyst at dette er tull... Hvorfor er det da slik at flere (flinke også..) øeger også har utdannet seg innen homopati?....

Er det slik at ingenting av det legeforeningen ikke godkjenner kan virke....?... Dvs all type alternativ medisin.

Da slår du kategorisk fast at du VEt det ikke finnes mer mellom himmel og jord.... :wink:

Skrevet

altså.. jeg er vanligvis veldig åpen for nye ting men når noen ber meg tro på noe som man kan avvise med generel viten om medisin og biologi da må jeg jo trekke en konklusjon basert på det. Jeg kan jo ikke bare avvise det faktum at det er bevist at molekyler IKKE i innehar den evnen homeopater mener de har. Men såklart blir jo dette i bunn og grunn et spørsmål om tro. det er såklart mulig at alt vi nå vet om biologi, genetikk og mikrobiologi viser seg og være feil og at alt er bygget opp på en annen måte.. DA kan det være at molekylene innehar denne evnen til og overføre de kjemiske stoffene fra kinin. Jeg bare sier at hvis du skal tro at den homeopatiske teorien stemmer da må du være klar over at alt annet vi vet på feltet da MÅ være feil. Det er nemlig konsekvensene av denne teorien. Og det er jo mange fler eksempler som taler for at det vi vet nå er riktig en feil. Derfor velger jeg da og tro på det som står i biologi-boka mi som er skrevet av flere professorer som har studert dette hele deres liv.

Jeg beklager dypt hvis jeg har vist manglene respekt for ditt syn. Det er mulig jeg ble litt overivrig i min argumentasjon. Jeg har nemlig en mor som og er tilhenger av homeopati og jeg har ingen mindre respekt ovenfor hun fordet. Jeg bare prøver og legge til ordet hvorfor jeg har trukket den konklusjonen jeg har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...