Gå til innhold

Hosting

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisan..

hva er det mest effektive mot hosting? Ikveld har jeg prøvd ALT, går på penicillin, tatt to paracet, drukket masse vann, både kaldt og varmt, tatt litt to bittesmå glass med Jäger, Noskapin hostedempende, ekstra doser astmamedisin.

Men hver bidige gang jeg legger meg ned for å sove så starter hostinga med engang. Føles som om jeg har en potet i halsen, tror ikke det har gått til bronkiene eller lungene enda...

Skal til legen imorgen, men hadde håpet å få sove litt først da...

Har akkurat drukket en liten kopp te, jeg sitter oppe og er sååå trøtt og sliten, feberen herjer slik den har gjort siste uka...

Noen som har et superråd mot å stoppe hostingen så jeg kan ligge i senga og sove inatt????

Gråter av fortvilelse her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra www.lommelegen.no :

Behandling

Behandlingen avhenger av årsaken - følg hyperkoblingene over. Generelle råd:

Undersøkelse.

Langvarig hoste må undersøkes nærmere hos lege.

Drikk rikelig.

Hvis du ikke drikker nok, blir slimet i luftveiene seigt og vanskelig å hoste opp.

Røykestopp.

Hvis du røyker, bør du la røyken ligge mens du har hoste. Da blir du raskere bra. Kanskje kan du benytte anledningen til å slutte for godt? Hvis du har barn som hoster, bør du ikke røyke innendørs.

Hostemedisin?

Hostesaft kan være til nytte ved plagsom tørrhoste, særlig hvis du ikke får sove om natten. Midler uten morfin (for eksempel Noskapin® og Tuxi®) er reseptfrie og bør forsøkes først. Eventuelt kan legen forskrive en morfinholdig hostesaft, for eksempel Cosylan®.

Du bør unngå hostestillende medisin hvis du hoster opp slim. Hostesaft demper hosterefleksen, og kan føre til at slim blir liggende i luftrørsgreinene i stedet for å komme opp og ut. Hvis du er tett i pusten eller har astma, må du unngå hostedempende medisiner fordi de kan forverre tilstanden.

Uff...stakkars deg da. :trøste: Å hoste så mye er helt grusomt. Bra at du skal til legen i morgen. Håper du får medisin som hjelper og at det ordner seg. Vet det er helt j***** å hoste så mye. Hold ut natten, det vil bli bedre!!! *trøsteklem*

GOD BEDRING!!!!

:blomst_opp:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk Midnattsol...

Litt godord hjelper alltid vet du...

Men er redd jeg ikke orker sitte foran pc'en min hele natta jeg..

Må på en eller annen få stoppet noe så jeg kan få sovet litt da...

Takk uansett!

Ha en god natt du!

:P

Skrevet

Skulle foreslå min venn Noskapin, men ser det er brukt uten hell. Hva med å puste inn vanndamp under et håndkle/ta en avrm dusj og legge deg rett etterpå?

Gjest Anonymous
Skrevet

Går og prøver dette dampbadet jeg... 8)

Alt for litt søvn... helt klart..

Tusen takk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Har det likedan selv nå..passer utrolig dårlig like før eksamen.

Men fikk noen tips her da. :)

Skrevet

Ellers er Cosylan en reseptbelagt hostesaft som faktisk hjelper, om du skal innom legen.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Har vært hos legen idag og fått COSYLAN, har hatt den før og VET den virker...

Har astmabronkitt sa legen, 14 dagers sykemelding (!!!) og holde meg rolig og selvsagt "slutt å røyke for godt, ikke bare nå når du er forkjølet"

Ser frem til snart å sove sammenhengende en natt!! :oops:

Takk for gode råd folkens, sender rådet fra sistnevnte om Cosylan tilbake, denne vet jeg jo av erfaring at virker... :) Er verdt legebesøket iallefall!

Hostende klem fra hun som startet tråden... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...