Gå til innhold

Vanskelig økonomi og småbarnsfamilie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har det veeldig vanskelig for tiden. Økonomien er rævva og nav er vanskelige her vi bor. jeg er hjemmeværende med baby 5-6 mnd(fullammer) og har kun barnetrygd for to barn under 3 år. Han er på arb.avklaring og får ikke jobbe for legen sin i en periode nå pga helsa. Så nav mener vi skal ta eldste ut av barnehagen og selge bilen vår (vi bor på "landet" og MÅ ha bil pga avstand til ene og andre.) Jeg har en del uforutsette regninger nå pga sykehusinnleggelse og medisiner ++ mye annet som jeg ikke ser ende på. Dette går ikke ann mener jeg, at vi skal isolere oss og barn fordi nav mener vi ikke trenger bil og barnehage.? Har søkt og fått avslag på forskjellige tiltak/stønader...

Provosert og oppgitt. Noen med liknende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at du kun skal betale egenandel på medisiner/lege/sykehus o.l, når du kommer over et visst beløp, tror det er 1800,- kr, så får du frikort resten av året :)

Har dere fått engangsstønaden? Siden du ikke nevner noe om at du får foreldre/permisjonspenger, skal du få engangsstønad.

Om du tar barnet ut av barnehage frem til dere er over den verste kneika, har dere ca. 3000,- ekstra i måneden. Dette med bil er bare sånn reglene er, dere må nok selge denne før dere får noe stønader :sukk:

• Liker 2
Skrevet

Husk at du kun skal betale egenandel på medisiner/lege/sykehus o.l, når du kommer over et visst beløp, tror det er 1800,- kr, så får du frikort resten av året :)

Har dere fått engangsstønaden? Siden du ikke nevner noe om at du får foreldre/permisjonspenger, skal du få engangsstønad.

Om du tar barnet ut av barnehage frem til dere er over den verste kneika, har dere ca. 3000,- ekstra i måneden. Dette med bil er bare sånn reglene er, dere må nok selge denne før dere får noe stønader :sukk:

Ikke om det ikke finnes andre kommunikasjonsmuligheter. Det skal også tas hensyn til om man trenger bil pga sykdom, behandlinger etc. Og i mange tilfeller er det dyrere å selge bilen om den ikke har særlig verdi.

Skrevet

Selvsagt en kjip situasjon å være i, men det man ikke har råd til, får man kvitte seg med. Det gjelder også bil. Ville dog først prøvd å kutte ut barnehageplassen - der er jo mange penger spart allerede. Når man uansett er hjemmeværende, blir det for dumt å kaste bort penger man strengt tatt ikke har på en barnehageplass.

• Liker 3
Skrevet

Og hvis ikke mannen din kan jobbe, så får du finne deg en jobb.

Skrevet

Jeg og min samboer har det veeldig vanskelig for tiden. Økonomien er rævva og nav er vanskelige her vi bor. jeg er hjemmeværende med baby 5-6 mnd(fullammer) og har kun barnetrygd for to barn under 3 år. Han er på arb.avklaring og får ikke jobbe for legen sin i en periode nå pga helsa. Så nav mener vi skal ta eldste ut av barnehagen og selge bilen vår (vi bor på "landet" og MÅ ha bil pga avstand til ene og andre.) Jeg har en del uforutsette regninger nå pga sykehusinnleggelse og medisiner ++ mye annet som jeg ikke ser ende på. Dette går ikke ann mener jeg, at vi skal isolere oss og barn fordi nav mener vi ikke trenger bil og barnehage.? Har søkt og fått avslag på forskjellige tiltak/stønader...

Provosert og oppgitt. Noen med liknende erfaringer?

Man må snu alle steiner i en vanskelig periode. Dere frigjør en del kr med å ta ut av Bhg.

Dere får sette opp et regnestykke hva det koster å kjøre buss til lege,beh osv.Ta med utgifter til bil. Forsikring,veiavgift,vedlikehold osv.

Har dere lån på bilen, så sier det seg selv at dere ikke har råd nå. Man får ikke sosialhjelp til billån.

Du kan ta deg jobb. Mannen kan være hjemme med barna.

Skrevet

Hvorfor kan ikke samboer ta seg av barn mens du jobber til denne perioden er forbi? Har dere dyr bil er jo det aktuelt å selge den og kjøpe en billig en. Mange gode biler til 10-20000 bare man vet litt hva man skal se etter.

Gjest Rampunge
Skrevet

Finnes det ingen ledige assistentstillinger rundt omkring? Feks i barnehage/sykehjem/skole som du kan ta? Du skriver at du fullammer, da har du krav på ammefri to timer pr dag i kommunal stilling. Dvs, du vil få full lønn for ti timer mindre arbeid i uka. Tror det kan hjelpe veldig på!

Jeg vet om folk som har fått bilen omregistrert på foreldre, for å vise at de har kvittet seg med sin egen bil. Ikke fordi de skal snyte på trygda, men rett og slett fordi et bilsalg ikke vil lønne seg, og for å få fred på den diskusjonen.

Skrevet

Kort og godt.

Du må finne deg en jobb.

Er det vanskelig der du bor, må dere flytte til arbeidsplassene.

Skrevet

Enig i de andre. Det er ikke sånn at Norge er fritt for jobber, eller at det ikke er transportmuligheter. De fleste steder i landet har busser som går, også på landet. Det er synd for dere at dere er i den knipa, men når ingen av dere jobber blir det sånn, og da får dere ta konsekvensen av det. Selv om at dere føler at dere må ha bil, så må man faktisk ikke det selv om at man bor på landet, og den ser NAV.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare kommentere innleggene som sier at selv på landet finnes det bussmuligheter. Ja, så klart finnes det busser, enkelte steder er det bare utrolig mye mer begrenset enn andre. Ta dette til eksempel, et lite sted i bygdenorge. Har du ikke bil så er du rimelig overkjørt, om morgenen går det buss klokka 07.00 og 08.00, gymnas- og ungdommskolerute. De går tilbake fra byen klokken 14.30 og 15.30. Utover det er det ingen andre tilbud, ingenting i helger og ingenting i ferier. Den ene byen er 36 kilometer unna og den andre byen ca 70 km unna. Man kan ikke bo på et slikt sted og ikke ha bil. Bare med den kollektivtransporten der så faller det utrolig mange jobbmuligheter bort. Man er ferdig som tilkallingsvikar om begge busser har gått, og senvakt og nattevakter er uaktuellt om man ikke vil vente på tilbakebussen hele dagen. Så i noen tilfeller lønner det seg absolutt å beholde bilen og heller holde de aller fleste jobber og vakter som mulig siden man ikke er avhengig av annen transport.

• Liker 5
Skrevet

Kommer sikkert til å tråkke mange på tærne nå, men sier det likevel: er ikke dette noe dere burde tenkt på før dere fikk barn nummer to? Jeg har ikke selv barn, men har skjønt at det jo koster endel.. Koster mer å brødfø fire, enn tre? Eller kanskje jeg har misforstått helt, men det er da ikke slik at støtten man får fra staten når man har barn skal gjøre at man får så mye at man ikke trenger en jobb? Så akkurat nå er det arbeidsavklaringspengene til mannen pluss barnetrygden som forsørger dere alle?

Om mannen din allerde var på arbeidsavklaringspenger, må dere jo ha visst at det var en mulighet for at han ikke ville kunne jobbe?

Ellers, nei, jeg har ikke vært i en slik situasjon... så jeg har vel ingen andre konkrete råd, annet enn å gå til en økonomisk rådgiver. Så vidt jeg vet fungerer det ikke å slå seg selv personlig konkurs "bare" fordi man har kommet i en vanskelig situasjon. Du skriver ikke noe om dere har gjeld, eier bolig eller slike ting. Ihvertfall, om dere slår dere selv personlig konkurs, så forsvinner ikke gjelden (da må dere heller inn på gjeldsordning), dette er egentlig noe som gjelder personlig næringsdrivende, eller hva det heter... Går ut ifra at dere ikke driver noe firma, så da skal ikke dette være en smart løsning. Siden dere ikke får noen støtte fra nav, gå til en økonomisk rådgiver. Legg alle kortene på bordet, så hjelper h*n dere. Og når det kommer til bil, er det virkelig ikke mulig å bruke kollektiv transport? Når det kommer til behandling på sykehus etc, er det jo slik at du får støtte til taxi om det ikke er noen rutegående transport. Ellers kan du som andre her nevner, skrive bilen over på noen andre i en periode, selv om du bruker den. Og barnehage... om du ikke vil/kan jobbe, og mannen din ikke kan jobbe - er det da så dumt å ta eldstemann ut av barnehagen for en periode?

• Liker 5
Skrevet

Nå er det ikke alltid sånn at man kan/må gjøre alt som man får beskjed om. Jeg hadde ikke sagt opp barnehageplassen, for den er jo "livsnødvendig" den dagen dere begge jobber. Det er ikke bare bare å søke ny barnehageplass. Og bil er det viktig å ha hvis det ikke går busser til "alle døgnets" tider, for da kommer man seg ikke fra A til B. Ergo, ikke så lett å finne en jobb som passer bussrutene. Hadde ikke vi hatt bil ( 2 voksne og 3 barn i skolealder ), så hadde ikke vi heller kommet oss fra A til B. Vi kunne ikke besøkt familie eller venner o.l. da de bor på steder hvor buss ikke går så ofte i løpet av uken/helgen.

Men dette igjen er jo noe dere velger. Hvis dere velger å beholde bilen og barnehageplassen, så gjør dere det. Mitt intrykk er at NAV sier at man må gjøre det og det uten å tenke på hvilke konsekvenser det får for de det gjelder.... Det er ikke alle som kan følge tipsene, da det gjør ting vanskeligere.

Mitt råd er å stramme inn der det er mulig, bruke sparepenger hvis dere har det og at du finner deg en jobb. Det er vel mulighetene dere har pr i dag. Jeg har vært ute i hard vær før, så jeg vet hvordan det er. Forhåpentligvis så er dette bare for en periode. Jeg ønsker dere lykke til og krysser fingrene :klemmer:

Skrevet

Je synest det er rart at Nav forlanger at dere skal selge bil og si opp barnehageplass. Dette trenger dere når dere er i jobb. I en liten periode må det gå an for Nav og betale for dette. Dere må da vise vilje til å gå ut i jobb, slik at det faktisk er en relaitet at dere trenger dette, dvs, du må vise at du er villig til å jobbe. Er mannen din ute i noen aktivitet, eller er han i behandling? Er han i behandling kan han se etter barnet når du jobber. Er han i aktivitet, så er jo dette litt vanskeligere, men da kan du ev søke kveldsjobber ev helgejobber. Dokumenter at du har søkt, ev send åpne søknader til kommnen, der er det lettest å få vakter, deretter søker du offisielt og dersom du får avslag så klager du på vedtaket til fylkesmannen. Så får du se hva som skjer.

Skrevet

Å selge bil og si opp barnehageplass blir som å tisse i buksa for å holde varmen. De får bedre råd akkurat nå, men det blir enda vanskeligere å komme ut i jobb seinere. Tydelig at mange som svarer her har null erfaring med å bo avsides til. Problemet er å få nav til å fortå dette, men det er ikke umulig.

Regner med det er sosialstønad dere søker om, dersom dere ikke har krav på noe annet? Dere må bare fastholde at dere trenger en rimelig bil, og barnehageplass, dersom dere skal beholde ett langsiktig mål om å forsørge dere selv. Legg evt ved dokumentasjon på bussruter, om nødvendig. I forhold til barnehage er det vel også mulig en del steder å få denne rimeligere, dersom man har dårlig råd? Nå vet ikke jeg åssen bil dere har, men dere kan jo sjekke muligheten for å selge, og kjøpe en rimeligere, dersom den er verdt noe. Men er den eldre enn ti år, og fungerer fint vil nok det mest lønnsomme være å beholde den.

Skrevet

Ein så stor unge treng ikkje å fullammast. Og sia faren til ungen er heime, kkan jo du byrje jobbe. Ingen problem å få vaktar på sjukeheim, i barnehagar, på skulen raskt. Så kan du søke på andre jobbar mens du tar vaktar for å få økonomien til å gå rundt. Eller dykk kan ta 3-åringen ut av barnehagen. for den barnehageplassen har di ikkje bruk for når dykk begge vaksne danglar rundt heime.

• Liker 1
Skrevet

Trodde ikke NAV lengre kunne kreve at man solgte bil etc jeg...?

Og som en som bor på "landet" hos oss er det to mil til nermeste butikk - et coop marked, buss går det foruten skoleruten en buss morgen og en ettermiddag - uten bil er det ikke mulig for oss å komme oss fra butikken og hjem med noe mer enn det som går i en ryggsekk...

Forøvrig sier vel reglene at alle har rett til å få sin søknad behandlet uten unntak, og at avslag skal begrunnes...

Skrevet

for å få sosialstønad, kan dei kreve at ein tar alle dei grepa ein kan, ja. Mange sosialkontor har til dømes eit tak på kor høg verdien på bilen kan vere, gjerne 15.000 til 20.000. Altså gamal bil med billig forsikring, men som er EU-godkjend. Er det greit med kollektivtilbod (buss minst til skulerute og midtp å dagen) treng ein jo ikkje bil, for då kan ein levere ungen med buss og handle med buss. Og sia ein ikkje har faste pliktar på dagen, gjer det ikkje noko om bussen brukar lenger tid enn bil, då ein uansett ikkje treng å nå noko.

Skrevet

Om far har hatt aap mer enn 6 mnd kan far gå ut i perm (med lønn) og mor jobbe. Far kan jo komme til mors arbeidssted når det er behov for amming da mor har rett på ammefri. Far har rett på perm selv om mor ikke har rettigheter men bare i 39 uker, og de ukene starter å løpe fra barnet er 6 uker, samme om de blir brukt eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...